“talvez o mundo pare de acabar tão depressa” [Maybe the world will stop ending so fast]: about a poem by Filpa Leal
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/33370 |
Resumo: | The reflection for the writing of this article begins in the manifesto written by the Portuguese poetess Filipa Leal. From the defense of the readers of poetry, the poetess seems, ironically, to challenge the position of the readers of the novels. Nevertheless, we can observe that some critics note the presence of a narrativity in the contemporary poets. This feature seems to confirm that the absence of a more present genre, which is not a novelty of contemporary poetry, is confirmed as a possibility to talk about a time that produces its specificities. An example is present in the poem that gives title to the book, “come on Thursday”, which is a reference to a poem by Mário de Sá-Carneiro. In other books by Filipa Leal, we can note the presence of a reflection on the liquidity of contemporaneity, a possible reading key for the confirmation of Benjamin’s thesis that narration would be a genuine maintenance of experience. Therefore, there is a principle of narration that seems to be relevant to experience. |
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“talvez o mundo pare de acabar tão depressa” [Maybe the world will stop ending so fast]: about a poem by Filpa Leal“Talvez o mundo pare de acabar tão depressa”: sobre um poema de Filipa LealContemporary poetryFilipa LealMário de Sá-CarneiroExperiencePoesia contemporâneaFilipa LealMário de Sá-CarneiroExperiência.The reflection for the writing of this article begins in the manifesto written by the Portuguese poetess Filipa Leal. From the defense of the readers of poetry, the poetess seems, ironically, to challenge the position of the readers of the novels. Nevertheless, we can observe that some critics note the presence of a narrativity in the contemporary poets. This feature seems to confirm that the absence of a more present genre, which is not a novelty of contemporary poetry, is confirmed as a possibility to talk about a time that produces its specificities. An example is present in the poem that gives title to the book, “come on Thursday”, which is a reference to a poem by Mário de Sá-Carneiro. In other books by Filipa Leal, we can note the presence of a reflection on the liquidity of contemporaneity, a possible reading key for the confirmation of Benjamin’s thesis that narration would be a genuine maintenance of experience. Therefore, there is a principle of narration that seems to be relevant to experience.A reflexão para a escrita deste artigo tem início no manifesto escrito pela poeta portuguesa Filipa Leal. A partir da defesa dos leitores de poesia, a poeta parece, ironicamente, contestar a posição dos leitores dos romances. No entanto, podemos observar que alguns críticos notam a presença de uma narratividade nos poetas contemporâneos. Essa característica parece confirmar que a ausência de um gênero mais presente, que não é uma novidade da poesia contemporânea, se confirma como uma possibilidade de falar sobre um tempo que produz suas especificidades. Um exemplo está presente no poema que dá título ao livro, “Vem à quinta-feira”, que é uma referência a um poema de Mário de Sá-Carneiro. Em outros livros de Filipa Leal, podemos notar a presença de uma reflexão sobre a liquidez da contemporaneidade, uma possível chave de leitura para a confirmação da tese benjaminiana de que a narração seria uma forma genuína manutenção da experiência. Logo, ocorre um princípio da narração que parece ser relevante para a experiência.Programa de Pós-graduação em Letras2018-12-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/3337010.5433/1678-2054.2018v36p54Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários; Vol. 36: Estudos sobre Poesia Portuguesa desde Fernando Pessoa (dez. 2018); 54-63Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários; Vol. 36: Estudos sobre Poesia Portuguesa desde Fernando Pessoa (dez. 2018); 54-63Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários; v. 36: Estudos sobre Poesia Portuguesa desde Fernando Pessoa (dez. 2018); 54-631678-2054reponame:Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literáriosinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/33370/pdfCopyright (c) 2019 Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literáriosinfo:eu-repo/semantics/openAccessVasconcelos, Viviane2022-09-16T22:57:26Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/33370Revistahttp://www.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/indexPUBhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/oaiterraroxa.uel@gmail.com1678-20541678-2054opendoar:2023-01-13T10:37:19.227410Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
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