After “sarampão antropofágico”: cinema in Oswald de Andrade’s post-1930 work
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Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/25244 |
Resumo: | The article discusses the presence of cinema in Oswald de Andrade’s post-1930 work, period of political engagement of the author in which the arts appear as a tool for awareness about Brazilian problems. Oswald, however, does not cease to continue his modernist experimentalism, as well as to dedicate himself to projects that reveal his interest not only for literature, but for other forms of artistic expression as well, as the cinema. Thus, this article briefly presents and discusses his Marco Zero project, which involved a novelistic cycle and also two texts to film, the script “Perigo Negro” and the argument “A sombra amarela”. |
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After “sarampão antropofágico”: cinema in Oswald de Andrade’s post-1930 workDepois do "Sarampão antropofágico": o cinema na obra de Oswald de Andrade pós-1930Oswald de AndradeMarco Zero“Perigo Negro”“A sombra amarela”Oswald de AndradeMarco Zero“Perigo Negro”“A sombra amarela”The article discusses the presence of cinema in Oswald de Andrade’s post-1930 work, period of political engagement of the author in which the arts appear as a tool for awareness about Brazilian problems. Oswald, however, does not cease to continue his modernist experimentalism, as well as to dedicate himself to projects that reveal his interest not only for literature, but for other forms of artistic expression as well, as the cinema. Thus, this article briefly presents and discusses his Marco Zero project, which involved a novelistic cycle and also two texts to film, the script “Perigo Negro” and the argument “A sombra amarela”.O artigo discute a presença do cinema na obra de Oswald de Andrade pós-1930, período de engajamento do autor, no qual as artes aparecem como instrumento político de conscientização sobre as questões brasileiras. Oswald, no entanto, não deixa de dar continuidade ao experimentalismo modernista, bem como de se dedicar a projetos que revelam sua atenção não apenas à literatura, mas também a outras formas do fazer artístico, como o cinema. Assim, este artigo apresenta e discute brevemente o projeto Marco Zero de Oswald de Andrade, que envolvia um ciclo romanesco e também dois textos para o cinema, o roteiro “Perigo Negro” e o argumento “A sombra amarela”. Programa de Pós-graduação em Letras2015-12-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/2524410.5433/1678-2054.2015v29p52Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários; Vol. 29: Literatura e Cinema (2015); 52-63Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários; Vol. 29: Literatura e Cinema (2015); 52-63Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários; v. 29: Literatura e Cinema (2015); 52-631678-2054reponame:Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literáriosinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/25244/18457Copyright (c) 2015 Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literáriosinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Júlio Cezar Bastoni da2020-12-15T08:20:16Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/25244Revistahttp://www.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/indexPUBhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/oaiterraroxa.uel@gmail.com1678-20541678-2054opendoar:2023-01-13T10:37:13.044561Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
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