How to be a child on the sidewalk: ethnographic scores on some homeless children in the city of Recife

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lewis, Liana
Data de Publicação: 2004
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Mediações - Revista de Ciências Sociais
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/9035
Resumo: The present work seeks to understand how the public space, more precisely the pavement, is claimed by children in street situation at Recife's city at the same time that it ritualises and normatizes their behaviour. Taking the body as a semantic vector, since it is through it that the man interacts with the space, I explore how the pavement socially positions these boys as transgressors, minimising the possibility of a better life perspective.  
id UEL-16_1842711231010b969cbe662023c7def7
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9035
network_acronym_str UEL-16
network_name_str Mediações - Revista de Ciências Sociais
repository_id_str
spelling How to be a child on the sidewalk: ethnographic scores on some homeless children in the city of RecifeComo ser uma criança na calçada: pontuações etnográficas sobre algumas crianças em situação de rua na cidade do RecifeChildren in Street SituationViolenceIdentityCrianças em situação de ruaViolênciaIdentidadeThe present work seeks to understand how the public space, more precisely the pavement, is claimed by children in street situation at Recife's city at the same time that it ritualises and normatizes their behaviour. Taking the body as a semantic vector, since it is through it that the man interacts with the space, I explore how the pavement socially positions these boys as transgressors, minimising the possibility of a better life perspective.  Este trabalho procura compreender como o espaço público, mais precisamente a calçada, é apropriada ao mesmo tempo que ritualiza e normaliza o comportamento de crianças em situação de rua na cidade do Recife. Tomando o corpo como vetor semântico, pois é através dele que o homem interage com o espaço, percebi como a calçada posiciona socialmente estes garotos como transgressores, minimizando a possibilidade de uma melhor perspectiva de vida.Universidade Estadual de Londrina2004-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/903510.5433/2176-6665.2004v9n2p233Mediações - Revista de Ciências Sociais; Vol. 9 No. 2 (2004); 233-248Mediações - Revista de Ciências Sociais; Vol. 9 Núm. 2 (2004); 233-248Mediações - Revista de Ciências Sociais; v. 9 n. 2 (2004); 233-2482176-66651414-0543reponame:Mediações - Revista de Ciências Sociaisinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/9035/7552Copyright (c) 2004 Liana Lewisinfo:eu-repo/semantics/openAccessLewis, Liana2022-06-06T12:32:12Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9035Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/indexPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/oaimediacoes@uel.br2176-66652176-6665opendoar:2023-01-13T10:37:40.081572Mediações - Revista de Ciências Sociais - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
dc.title.none.fl_str_mv How to be a child on the sidewalk: ethnographic scores on some homeless children in the city of Recife
Como ser uma criança na calçada: pontuações etnográficas sobre algumas crianças em situação de rua na cidade do Recife
title How to be a child on the sidewalk: ethnographic scores on some homeless children in the city of Recife
spellingShingle How to be a child on the sidewalk: ethnographic scores on some homeless children in the city of Recife
Lewis, Liana
Children in Street Situation
Violence
Identity
Crianças em situação de rua
Violência
Identidade
title_short How to be a child on the sidewalk: ethnographic scores on some homeless children in the city of Recife
title_full How to be a child on the sidewalk: ethnographic scores on some homeless children in the city of Recife
title_fullStr How to be a child on the sidewalk: ethnographic scores on some homeless children in the city of Recife
title_full_unstemmed How to be a child on the sidewalk: ethnographic scores on some homeless children in the city of Recife
title_sort How to be a child on the sidewalk: ethnographic scores on some homeless children in the city of Recife
author Lewis, Liana
author_facet Lewis, Liana
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lewis, Liana
dc.subject.por.fl_str_mv Children in Street Situation
Violence
Identity
Crianças em situação de rua
Violência
Identidade
topic Children in Street Situation
Violence
Identity
Crianças em situação de rua
Violência
Identidade
description The present work seeks to understand how the public space, more precisely the pavement, is claimed by children in street situation at Recife's city at the same time that it ritualises and normatizes their behaviour. Taking the body as a semantic vector, since it is through it that the man interacts with the space, I explore how the pavement socially positions these boys as transgressors, minimising the possibility of a better life perspective.  
publishDate 2004
dc.date.none.fl_str_mv 2004-12-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/9035
10.5433/2176-6665.2004v9n2p233
url https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/9035
identifier_str_mv 10.5433/2176-6665.2004v9n2p233
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/9035/7552
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2004 Liana Lewis
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2004 Liana Lewis
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
dc.source.none.fl_str_mv Mediações - Revista de Ciências Sociais; Vol. 9 No. 2 (2004); 233-248
Mediações - Revista de Ciências Sociais; Vol. 9 Núm. 2 (2004); 233-248
Mediações - Revista de Ciências Sociais; v. 9 n. 2 (2004); 233-248
2176-6665
1414-0543
reponame:Mediações - Revista de Ciências Sociais
instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron:UEL
instname_str Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron_str UEL
institution UEL
reponame_str Mediações - Revista de Ciências Sociais
collection Mediações - Revista de Ciências Sociais
repository.name.fl_str_mv Mediações - Revista de Ciências Sociais - Universidade Estadual de Londrina (UEL)
repository.mail.fl_str_mv mediacoes@uel.br
_version_ 1797047382073933824