How to be a child on the sidewalk: ethnographic scores on some homeless children in the city of Recife
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2004 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Mediações - Revista de Ciências Sociais |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/9035 |
Resumo: | The present work seeks to understand how the public space, more precisely the pavement, is claimed by children in street situation at Recife's city at the same time that it ritualises and normatizes their behaviour. Taking the body as a semantic vector, since it is through it that the man interacts with the space, I explore how the pavement socially positions these boys as transgressors, minimising the possibility of a better life perspective. |
id |
UEL-16_1842711231010b969cbe662023c7def7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9035 |
network_acronym_str |
UEL-16 |
network_name_str |
Mediações - Revista de Ciências Sociais |
repository_id_str |
|
spelling |
How to be a child on the sidewalk: ethnographic scores on some homeless children in the city of RecifeComo ser uma criança na calçada: pontuações etnográficas sobre algumas crianças em situação de rua na cidade do RecifeChildren in Street SituationViolenceIdentityCrianças em situação de ruaViolênciaIdentidadeThe present work seeks to understand how the public space, more precisely the pavement, is claimed by children in street situation at Recife's city at the same time that it ritualises and normatizes their behaviour. Taking the body as a semantic vector, since it is through it that the man interacts with the space, I explore how the pavement socially positions these boys as transgressors, minimising the possibility of a better life perspective. Este trabalho procura compreender como o espaço público, mais precisamente a calçada, é apropriada ao mesmo tempo que ritualiza e normaliza o comportamento de crianças em situação de rua na cidade do Recife. Tomando o corpo como vetor semântico, pois é através dele que o homem interage com o espaço, percebi como a calçada posiciona socialmente estes garotos como transgressores, minimizando a possibilidade de uma melhor perspectiva de vida.Universidade Estadual de Londrina2004-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/903510.5433/2176-6665.2004v9n2p233Mediações - Revista de Ciências Sociais; Vol. 9 No. 2 (2004); 233-248Mediações - Revista de Ciências Sociais; Vol. 9 Núm. 2 (2004); 233-248Mediações - Revista de Ciências Sociais; v. 9 n. 2 (2004); 233-2482176-66651414-0543reponame:Mediações - Revista de Ciências Sociaisinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/9035/7552Copyright (c) 2004 Liana Lewisinfo:eu-repo/semantics/openAccessLewis, Liana2022-06-06T12:32:12Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9035Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/indexPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/oaimediacoes@uel.br2176-66652176-6665opendoar:2023-01-13T10:37:40.081572Mediações - Revista de Ciências Sociais - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
How to be a child on the sidewalk: ethnographic scores on some homeless children in the city of Recife Como ser uma criança na calçada: pontuações etnográficas sobre algumas crianças em situação de rua na cidade do Recife |
title |
How to be a child on the sidewalk: ethnographic scores on some homeless children in the city of Recife |
spellingShingle |
How to be a child on the sidewalk: ethnographic scores on some homeless children in the city of Recife Lewis, Liana Children in Street Situation Violence Identity Crianças em situação de rua Violência Identidade |
title_short |
How to be a child on the sidewalk: ethnographic scores on some homeless children in the city of Recife |
title_full |
How to be a child on the sidewalk: ethnographic scores on some homeless children in the city of Recife |
title_fullStr |
How to be a child on the sidewalk: ethnographic scores on some homeless children in the city of Recife |
title_full_unstemmed |
How to be a child on the sidewalk: ethnographic scores on some homeless children in the city of Recife |
title_sort |
How to be a child on the sidewalk: ethnographic scores on some homeless children in the city of Recife |
author |
Lewis, Liana |
author_facet |
Lewis, Liana |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lewis, Liana |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Children in Street Situation Violence Identity Crianças em situação de rua Violência Identidade |
topic |
Children in Street Situation Violence Identity Crianças em situação de rua Violência Identidade |
description |
The present work seeks to understand how the public space, more precisely the pavement, is claimed by children in street situation at Recife's city at the same time that it ritualises and normatizes their behaviour. Taking the body as a semantic vector, since it is through it that the man interacts with the space, I explore how the pavement socially positions these boys as transgressors, minimising the possibility of a better life perspective. |
publishDate |
2004 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2004-12-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/9035 10.5433/2176-6665.2004v9n2p233 |
url |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/9035 |
identifier_str_mv |
10.5433/2176-6665.2004v9n2p233 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/9035/7552 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2004 Liana Lewis info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2004 Liana Lewis |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Mediações - Revista de Ciências Sociais; Vol. 9 No. 2 (2004); 233-248 Mediações - Revista de Ciências Sociais; Vol. 9 Núm. 2 (2004); 233-248 Mediações - Revista de Ciências Sociais; v. 9 n. 2 (2004); 233-248 2176-6665 1414-0543 reponame:Mediações - Revista de Ciências Sociais instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL) instacron:UEL |
instname_str |
Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
instacron_str |
UEL |
institution |
UEL |
reponame_str |
Mediações - Revista de Ciências Sociais |
collection |
Mediações - Revista de Ciências Sociais |
repository.name.fl_str_mv |
Mediações - Revista de Ciências Sociais - Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
repository.mail.fl_str_mv |
mediacoes@uel.br |
_version_ |
1797047382073933824 |