Humanization, dignity, equality, freedom, respect and tolerance: human rights as sociology content in high school

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Guimarães, Elisabeth da Fonseca
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Mediações - Revista de Ciências Sociais
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/6545
Resumo: The terms humanization, dignity, equality, respect, freedom, and tolerance are embedded into the student’s language in a standardized manner. Printed in T-shirts and posters, they take on a variety of meanings depending on the circumstances. The purpose of this article is to show the sociologic meaning of each term, having in mind the introduction of the human rights topic as Sociology content in high school. The teaching experiences of teachers of this discipline in Brazil’s Federal District and in the city of Uberlandia (located in Brazil) are analyzed, based on testimonies that help reflect on the contribution of these terms as Sociology content.
id UEL-16_2578cac9b8101b9e95f818e52db2424f
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6545
network_acronym_str UEL-16
network_name_str Mediações - Revista de Ciências Sociais
repository_id_str
spelling Humanization, dignity, equality, freedom, respect and tolerance: human rights as sociology content in high schoolHumanização, dignidade, igualdade, liberdade, respeito e tolerância: direitos humanos como conteúdo de sociologia no ensino médioUniversal Declaration of Human RightsTeaching sociologyHigh schoolTeaching experienceDeclaração Universal dos Direitos HumanosEnsino de SociologiaEnsino MédioExperiência docenteThe terms humanization, dignity, equality, respect, freedom, and tolerance are embedded into the student’s language in a standardized manner. Printed in T-shirts and posters, they take on a variety of meanings depending on the circumstances. The purpose of this article is to show the sociologic meaning of each term, having in mind the introduction of the human rights topic as Sociology content in high school. The teaching experiences of teachers of this discipline in Brazil’s Federal District and in the city of Uberlandia (located in Brazil) are analyzed, based on testimonies that help reflect on the contribution of these terms as Sociology content.Os termos humanização, dignidade, igualdade, respeito, liberdade e tolerância são incorporados a linguagem dos estudantes de modo estandardizado. Estampados em camisetas e cartazes, assumem uma variedade de significados de acordo com o favorecimento das circunstâncias. O objetivo deste artigo é trabalhar o significado sociológico de cada concepção, tendo em vista a inserção do tema direitos humanos como conteúdo de Sociologia no nível médio. A experiência docente de professores da disciplina do Distrito Federal e da cidade de Uberlândia se insere na análise, a partir de depoimentos que ajudam a refletir sobre a contribuição dessas concepções como conteúdo de Sociologia.Universidade Estadual de Londrina2010-07-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/654510.5433/2176-6665.2010v15n1p108Mediações - Revista de Ciências Sociais; Vol. 15 No. 1 (2010); 108-124Mediações - Revista de Ciências Sociais; Vol. 15 Núm. 1 (2010); 108-124Mediações - Revista de Ciências Sociais; v. 15 n. 1 (2010); 108-1242176-66651414-0543reponame:Mediações - Revista de Ciências Sociaisinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/6545/5951Copyright (c) 2010 Elisabeth da Fonseca Guimarãesinfo:eu-repo/semantics/openAccessGuimarães, Elisabeth da Fonseca2022-05-18T11:50:17Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6545Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/indexPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/oaimediacoes@uel.br2176-66652176-6665opendoar:2023-01-13T10:37:34.118182Mediações - Revista de Ciências Sociais - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
dc.title.none.fl_str_mv Humanization, dignity, equality, freedom, respect and tolerance: human rights as sociology content in high school
Humanização, dignidade, igualdade, liberdade, respeito e tolerância: direitos humanos como conteúdo de sociologia no ensino médio
title Humanization, dignity, equality, freedom, respect and tolerance: human rights as sociology content in high school
spellingShingle Humanization, dignity, equality, freedom, respect and tolerance: human rights as sociology content in high school
Guimarães, Elisabeth da Fonseca
Universal Declaration of Human Rights
Teaching sociology
High school
Teaching experience
Declaração Universal dos Direitos Humanos
Ensino de Sociologia
Ensino Médio
Experiência docente
title_short Humanization, dignity, equality, freedom, respect and tolerance: human rights as sociology content in high school
title_full Humanization, dignity, equality, freedom, respect and tolerance: human rights as sociology content in high school
title_fullStr Humanization, dignity, equality, freedom, respect and tolerance: human rights as sociology content in high school
title_full_unstemmed Humanization, dignity, equality, freedom, respect and tolerance: human rights as sociology content in high school
title_sort Humanization, dignity, equality, freedom, respect and tolerance: human rights as sociology content in high school
author Guimarães, Elisabeth da Fonseca
author_facet Guimarães, Elisabeth da Fonseca
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Guimarães, Elisabeth da Fonseca
dc.subject.por.fl_str_mv Universal Declaration of Human Rights
Teaching sociology
High school
Teaching experience
Declaração Universal dos Direitos Humanos
Ensino de Sociologia
Ensino Médio
Experiência docente
topic Universal Declaration of Human Rights
Teaching sociology
High school
Teaching experience
Declaração Universal dos Direitos Humanos
Ensino de Sociologia
Ensino Médio
Experiência docente
description The terms humanization, dignity, equality, respect, freedom, and tolerance are embedded into the student’s language in a standardized manner. Printed in T-shirts and posters, they take on a variety of meanings depending on the circumstances. The purpose of this article is to show the sociologic meaning of each term, having in mind the introduction of the human rights topic as Sociology content in high school. The teaching experiences of teachers of this discipline in Brazil’s Federal District and in the city of Uberlandia (located in Brazil) are analyzed, based on testimonies that help reflect on the contribution of these terms as Sociology content.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-07-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/6545
10.5433/2176-6665.2010v15n1p108
url https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/6545
identifier_str_mv 10.5433/2176-6665.2010v15n1p108
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/6545/5951
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2010 Elisabeth da Fonseca Guimarães
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2010 Elisabeth da Fonseca Guimarães
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
dc.source.none.fl_str_mv Mediações - Revista de Ciências Sociais; Vol. 15 No. 1 (2010); 108-124
Mediações - Revista de Ciências Sociais; Vol. 15 Núm. 1 (2010); 108-124
Mediações - Revista de Ciências Sociais; v. 15 n. 1 (2010); 108-124
2176-6665
1414-0543
reponame:Mediações - Revista de Ciências Sociais
instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron:UEL
instname_str Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron_str UEL
institution UEL
reponame_str Mediações - Revista de Ciências Sociais
collection Mediações - Revista de Ciências Sociais
repository.name.fl_str_mv Mediações - Revista de Ciências Sociais - Universidade Estadual de Londrina (UEL)
repository.mail.fl_str_mv mediacoes@uel.br
_version_ 1797047381632483328