Two profiles of women's insertion in private higher education in São Paulo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Henrique
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Mediações - Revista de Ciências Sociais
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/32716
Resumo: The present paper intends to discuss the precarious place of women students from the Programa Universidade para Todos (Prouni) in private higher education, comparing two profiles characterized by occupational area, age and location of a university campus of a large private education institution in São Paulo. Created in the year 2005 by the Lula administration, Prouni established itself as a public policy whose purpose of forming skilled labor opened space for 1.4 million people from lower classes to reach private higher education until 2014. Based on interviews and fieldwork developed between the years of 2012 and 2014, we work methodologically as an extended case study, with the objective of mapping the life trajectories and world views cultivated by these women in face of themes that are central to their class spots: work, education, mobility and, of course, the social relations of sex. In each group, precariousness presents itself in its specificities, in which the flexibilization resignifies the very heterogeneity of the Brazilian labor market.
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spelling Two profiles of women's insertion in private higher education in São PauloDos perfiles de inserción de mujeres en la educación superior privada en São PauloMulheres paulistanas no Prouni: mediações entre a universidade e a precariedadeProuniLulismGender relationsSocial classesPrecariousnessProuniLulismoRelaciones de géneroClases socialesPrecariedadProuniLulismoRelações de gêneroClasses sociaisPrecariedadeThe present paper intends to discuss the precarious place of women students from the Programa Universidade para Todos (Prouni) in private higher education, comparing two profiles characterized by occupational area, age and location of a university campus of a large private education institution in São Paulo. Created in the year 2005 by the Lula administration, Prouni established itself as a public policy whose purpose of forming skilled labor opened space for 1.4 million people from lower classes to reach private higher education until 2014. Based on interviews and fieldwork developed between the years of 2012 and 2014, we work methodologically as an extended case study, with the objective of mapping the life trajectories and world views cultivated by these women in face of themes that are central to their class spots: work, education, mobility and, of course, the social relations of sex. In each group, precariousness presents itself in its specificities, in which the flexibilization resignifies the very heterogeneity of the Brazilian labor market.Este artículo tiene como objetivo discutir el lugar de las mujeres de São Paulo que están contempladas por el Programa de la Universidad para Todos (Prouni) en la educación superior privada, comparando dos perfiles de inserción caracterizados por el área ocupacional, la edad y la ubicación del campus universitario de una gran institución de educación privada en São Paulo. . Con base en entrevistas no publicadas y trabajo de campo realizado entre 2012 y 2014, trabajamos metodológicamente como un estudio de caso con un enfoque etnográfico, con el objetivo de mapear las trayectorias de vida y las visiones del mundo cultivadas por estas mujeres frente a ellas. temas que se conforman como centrales en sus lugares de clase: trabajo, educación, precariedad, movilidad y, por supuesto, la división sexual del trabajo y las relaciones sociales del sexo. Como mujeres que, concomitantemente con el estudio y el objetivo de la integración, responden la pregunta de la bipolaridad desde un lugar único: ocupar actividades precarias, permitiendo los niveles más altos de trabajo bien remunerado y, al mismo tiempo, buscar la calificación a través de título universitario trabajos mejor formalizados y estables, típicos del fordismo periférico.O presente artigo pretende discutir o lugar de precariedade de mulheres paulistanas contempladas pelo Programa Universidade para Todos (Prouni) no ensino superior privado, comparando dois perfis caracterizados por área ocupacional, idade e localização do campus universitário de uma grande instituição de ensino privado de São Paulo. Criado no ano de 2005 pelo governo Lula, o Prouni se firmou como uma política pública cujo propósito de formar mão de obra qualificada abriu espaço para que 1,4 milhão de pessoas de classes baixas chegassem ao ensino superior privado até 2014. Com base em entrevistas inéditas e no trabalho de campo desenvolvido entre os anos de 2012 e 2014, trabalhamos metodologicamente como um estudo de caso ampliado,com o objetivo de mapear as trajetórias de vida e as visões de mundo cultivadas por essas mulheres diante de temas centrais em seus lugares de classe: o trabalho, a educação, a mobilidade e, evidentemente, as relações sociais de sexo. Em cada grupo, a precariedade se apresenta em suas especificidades, em que a flexibilização ressignifica a própria heterogeneidade do mercado de trabalho brasileiro.Universidade Estadual de Londrina2019-12-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa de campo; Etnografiaapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/3271610.5433/2176-6665.2019v24n3p213Mediações - Revista de Ciências Sociais; v.24, n.3 (2019) - set./dez.; 213-226Mediações - Revista de Ciências Sociais; v.24, n.3 (2019) - set./dez.; 213-226Mediações - Revista de Ciências Sociais; v.24, n.3 (2019) - set./dez.; 213-2262176-66651414-0543reponame:Mediações - Revista de Ciências Sociaisinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/32716/32343Copyright (c) 2019 Henrique Costainfo:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Henrique2022-07-01T22:44:29Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/32716Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/indexPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/oaimediacoes@uel.br2176-66652176-6665opendoar:2023-01-13T10:38:09.454433Mediações - Revista de Ciências Sociais - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
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