The shock and the order: the baroque as a way of analyzing the formation of Brazil
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Mediações - Revista de Ciências Sociais |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/27993 |
Resumo: | The article’s aim is to expose the relevance of the Baroque as a possibility for the interpretation of Brazil, taking for granted many doubts cast by the modern world on the establishment of the Iberian (and also Portuguese) subject. Thus, in the face of the questions raised by the Thomist tradition’s cosmology, and with the defeat of this project, as formulated by Richard Morse, we intend to observe how these elements are involved in Brazil’s colonization. Life in the new land, however, increases those questions, leaving only the Baroque as an alternative to building a meaning to the Iberian subject’s life and hence, to the construction of a new people. |
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The shock and the order: the baroque as a way of analyzing the formation of BrazilO susto e a ordem: o barroco como ferramenta de análise da formação do BrasilBaroqueBrazilColonizationSocietyBarrocoBrasilColonizaçãoSociedadeThe article’s aim is to expose the relevance of the Baroque as a possibility for the interpretation of Brazil, taking for granted many doubts cast by the modern world on the establishment of the Iberian (and also Portuguese) subject. Thus, in the face of the questions raised by the Thomist tradition’s cosmology, and with the defeat of this project, as formulated by Richard Morse, we intend to observe how these elements are involved in Brazil’s colonization. Life in the new land, however, increases those questions, leaving only the Baroque as an alternative to building a meaning to the Iberian subject’s life and hence, to the construction of a new people.Expondo a relevância do Barroco enquanto possibilidade de interpretação do Brasil, toma-se como pressuposto as dúvidas lançadas pelo mundo moderno à constituição do sujeito ibérico e, igualmente, português. Desse modo, diante dos questionamentos promovidos à sua cosmologia, de tradição tomista, e da derrota deste projeto, tal como formulado por Richard Morse, pretende-se observar como esses elementos se enveredam na colonização do Brasil. A nova terra, contudo, leva às últimas consequências seus questionamentos, restando apenas o Barroco enquanto alternativa para a construção de algum sentido para sua vida e, consequentemente, a construção de um novo povo.Universidade Estadual de Londrina2016-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa Histórica; Revisão de Literaturaapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/2799310.5433/2176-6665.2016v21n2p71Mediações - Revista de Ciências Sociais; Vol. 21 No. 2 (2016); 71-96Mediações - Revista de Ciências Sociais; Vol. 21 Núm. 2 (2016); 71-96Mediações - Revista de Ciências Sociais; v. 21 n. 2 (2016); 71-962176-66651414-0543reponame:Mediações - Revista de Ciências Sociaisinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/27993/pdfCopyright (c) 2016 Wallace Faustino da Rocha Rodriguesinfo:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues, Wallace Faustino da Rocha2022-05-05T19:00:07Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/27993Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/indexPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/oaimediacoes@uel.br2176-66652176-6665opendoar:2023-01-13T10:38:06.015240Mediações - Revista de Ciências Sociais - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
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The article’s aim is to expose the relevance of the Baroque as a possibility for the interpretation of Brazil, taking for granted many doubts cast by the modern world on the establishment of the Iberian (and also Portuguese) subject. Thus, in the face of the questions raised by the Thomist tradition’s cosmology, and with the defeat of this project, as formulated by Richard Morse, we intend to observe how these elements are involved in Brazil’s colonization. Life in the new land, however, increases those questions, leaving only the Baroque as an alternative to building a meaning to the Iberian subject’s life and hence, to the construction of a new people. |
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