Sociological studies on childhood and gender on Brazil: the place of girls and boys in scientific publications (2010-2014)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Ana Claudia Delfini C. de
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Mediações - Revista de Ciências Sociais
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/26177
Resumo: This article presents notes for the sociological study of childhood and gender relations in scientific articles publishing in journals indexed in the Scielo base The chosen theoretical references dialogues at the interface of gender studies and Sociology of Childhood with emphasis on the adoption (or not) of a gender perspective. The methodology was guided by an mapping in advanced search of scientific articles from the following descriptors groups “childhood and gender” and “girls”. There were 17 articles analyzed and the results show an even shy space and with little dialogue in sociological research on childhood and gender approaches. Childhoods are considered in their clasescutouts, ethnicity/race, gender and generation, especially of adultcentrism methodologies that do not value the point of view of children.
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spelling Sociological studies on childhood and gender on Brazil: the place of girls and boys in scientific publications (2010-2014)Estudios sociológicos sobre infancia y género en Brasil: el lugar de las niñas y los niños en las publicaciones científicas (2010-2014)Estudos sociológicos sobre infância e gênero no Brasil: o lugar das meninas e dos meninos em publicações cientificas (2010-2014)ChildhoodGirlsGenderSociologyInfanciaMuchachasGéneroSociologíaInfânciaMeninasGêneroSociologiaThis article presents notes for the sociological study of childhood and gender relations in scientific articles publishing in journals indexed in the Scielo base The chosen theoretical references dialogues at the interface of gender studies and Sociology of Childhood with emphasis on the adoption (or not) of a gender perspective. The methodology was guided by an mapping in advanced search of scientific articles from the following descriptors groups “childhood and gender” and “girls”. There were 17 articles analyzed and the results show an even shy space and with little dialogue in sociological research on childhood and gender approaches. Childhoods are considered in their clasescutouts, ethnicity/race, gender and generation, especially of adultcentrism methodologies that do not value the point of view of children.Este artículo trae apuntes relacionados con los estudios sociológicos sobre la infancia y las relaciones de género en las publicaciones de artículos científicos en revistas indexadas en el Portal de Artículos de la base Scielo (2010-2014). El marco teórico elegido dialoga en la interfaz de los estudios de género y la Sociología de la infancia (SI) con énfasis en la adopción (o no) de la perspectiva de género. La metodología estuvo guiada por un mapeo en búsqueda avanzada de artículos en revistas de los siguientes grupos de descriptores “infancia y género” y “niñas”. Fueron 17 artículos analizados y los resultados demuestran un espacio aún tímido y poco dialogado en las investigaciones sociológicas sobre infancia y enfoques de género. Las infancias son consideradas en términos de clase, etnia/raza, género y generación, con predominio de metodologías adultocéntricas que no valoran el punto de vista de los niños.Este artigo traz apontamentos relativos aos estudos sociológicos sobre infâncias e relações de gênero nas publicações de artigos científicos em revistas indexadas no Portal de Artigos da base Scielo (2010-2014). O referencial teórico escolhido dialoga na interface dos estudos de gênero e da Sociologia da infância (SI) com ênfase na adoção (ou não) da perspectiva de gênero. A metodologia pautou-se por um mapeamento em busca avançada de artigos em revistas a partir dos seguintes grupos de descritores “infância e gênero” e “meninas”. Foram 17 artigos analisados e os resultados demonstram um espaço ainda tímido e com pouco diálogo nas pesquisas sociológicas sobre as infâncias e os enfoques de gênero. As infâncias são consideradas em seus recortes de classe, etnia/raça, gênero e geração, com predominância de metodologias adultocêntricas que não valorizam o ponto de vista das crianças.Universidade Estadual de Londrina2018-07-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa Documental; Revisão de Literaturaapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/2617710.5433/2176-6665.2018v23n1p243Mediações - Revista de Ciências Sociais; v.23, n.1 (2018) - jan./abr.; 243-262Mediações - Revista de Ciências Sociais; v.23, n.1 (2018) - jan./abr.; 243-262Mediações - Revista de Ciências Sociais; v.23, n.1 (2018) - jan./abr.; 243-2622176-66651414-0543reponame:Mediações - Revista de Ciências Sociaisinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/26177/32212Copyright (c) 2018 Ana Claudia Delfini C. de Oliveirainfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Ana Claudia Delfini C. de2022-06-30T18:29:47Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/26177Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/indexPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/oaimediacoes@uel.br2176-66652176-6665opendoar:2023-01-13T10:38:04.829463Mediações - Revista de Ciências Sociais - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
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