Neoliberalism and psychic suffering: the psychiatrisation of school suffering

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Caponi, Sandra
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Kozuchovski Daré, Patricia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Mediações - Revista de Ciências Sociais
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/39721
Resumo: Neoliberalism is a space of production of subjectivity whose axis is the notion of human capital. Considering that, for the neoliberal discourse, the construction of this human capital must begin in early childhood, we show that, in this context, education is understood as an investment destined to hierarchize and value this capital. Starting from the works of Dardot and Laval, we propose to study the effective impact that this neoliberal way of understanding education has in the school environment, underlining its link with the proliferation of psychiatric diagnoses in childhood. Finally, we analyze how this process of psychiatrisation of psychic suffering, and of erasing social factors and conflicts, impacts on the mental health of children when they fail in the educational process.
id UEL-16_6dfd9b407ce2bb75f897ff8fe6a0f721
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/39721
network_acronym_str UEL-16
network_name_str Mediações - Revista de Ciências Sociais
repository_id_str
spelling Neoliberalism and psychic suffering: the psychiatrisation of school sufferingNeoliberalismo y sufrimiento psíquico: psiquiatría de las dolencias en el ámbito escolarNeoliberalismo e sofrimento psíquico: a psiquiatrização dos padecimentos no âmbito laboral e escolarHuman capitalEducationPsychic sufferingPsychiatrizationChildhoodCapital humanoEducaciónSufrimiento psíquicoPsiquiatrización. InfanciaCapital humanoEducaçãoSofrimento psíquicoPsiquiatrizaçãoInfânciaNeoliberalism is a space of production of subjectivity whose axis is the notion of human capital. Considering that, for the neoliberal discourse, the construction of this human capital must begin in early childhood, we show that, in this context, education is understood as an investment destined to hierarchize and value this capital. Starting from the works of Dardot and Laval, we propose to study the effective impact that this neoliberal way of understanding education has in the school environment, underlining its link with the proliferation of psychiatric diagnoses in childhood. Finally, we analyze how this process of psychiatrisation of psychic suffering, and of erasing social factors and conflicts, impacts on the mental health of children when they fail in the educational process.El neoliberalismo es un espacio de producción de subjetividad cuyo eje es la noción de capital humano. Considerando que, para el discurso neoliberal, la construcción de este capital humano debe comenzar en la primera infancia, mostramos que, en este contexto, la educación se entiende como una inversión encaminada a jerarquizar y valorar este capital. A partir del trabajo de Dardot y Laval, nos proponemos estudiar el impacto efectivo que tiene esta forma neoliberal de entender la educación en el contexto escolar, subrayando su vínculo con la proliferación de diagnósticos psiquiátricos en la infancia. Finalmente, analizamos cómo este proceso de psiquiatrizar el sufrimiento psicológico, y borrar los factores y conflictos sociales, impacta en la salud mental de los niños cuando fracasan en el proceso educativo.O neoliberalismo é um espaço de produção de subjetividade cujo eixo é a noção de capital humano. Considerando-se que, para o discurso neoliberal, a construção desse capital humano deve ter início na primeira infância, mostramos que, nesse contexto, a educação é entendida como um investimento destinado a hierarquizar e valorizar esse capital. Partindo dos trabalhos de Dardot e Laval, propomos estudar o impacto efetivo que esse modo neoliberal de entender educação tem no âmbito escolar, sublinhando seu vínculo com a proliferação de diagnósticos psiquiátricos na infância. Finalmente, analisamos de que modo esse processo de psiquiatrização dos sofrimentos psíquicos, e de apagamento de fatores e conflitos sociais, impacta na saúde mental das crianças quando elas fracassam no processo educativo.Universidade Estadual de Londrina2020-08-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionRevisão de literaturaRevisão de literaturaRevisão de Literaturaapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/3972110.5433/2176-6665.2020v25n2p302Mediações - Revista de Ciências Sociais; v.25, n.2 (2020) - mai./ago.; 302-320Mediações - Revista de Ciências Sociais; v.25, n.2 (2020) - mai./ago.; 302-320Mediações - Revista de Ciências Sociais; v.25, n.2 (2020) - mai./ago.; 302-3202176-66651414-0543reponame:Mediações - Revista de Ciências Sociaisinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/39721/32392Copyright (c) 2020 Sandra Caponi, Patricia Kozuchovski Daréhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCaponi, SandraKozuchovski Daré, Patricia2022-09-22T11:37:08Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/39721Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/indexPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/oaimediacoes@uel.br2176-66652176-6665opendoar:2023-01-13T10:38:16.664334Mediações - Revista de Ciências Sociais - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
dc.title.none.fl_str_mv Neoliberalism and psychic suffering: the psychiatrisation of school suffering
Neoliberalismo y sufrimiento psíquico: psiquiatría de las dolencias en el ámbito escolar
Neoliberalismo e sofrimento psíquico: a psiquiatrização dos padecimentos no âmbito laboral e escolar
title Neoliberalism and psychic suffering: the psychiatrisation of school suffering
spellingShingle Neoliberalism and psychic suffering: the psychiatrisation of school suffering
Caponi, Sandra
Human capital
Education
Psychic suffering
Psychiatrization
Childhood
Capital humano
Educación
Sufrimiento psíquico
Psiquiatrización. Infancia
Capital humano
Educação
Sofrimento psíquico
Psiquiatrização
Infância
title_short Neoliberalism and psychic suffering: the psychiatrisation of school suffering
title_full Neoliberalism and psychic suffering: the psychiatrisation of school suffering
title_fullStr Neoliberalism and psychic suffering: the psychiatrisation of school suffering
title_full_unstemmed Neoliberalism and psychic suffering: the psychiatrisation of school suffering
title_sort Neoliberalism and psychic suffering: the psychiatrisation of school suffering
author Caponi, Sandra
author_facet Caponi, Sandra
Kozuchovski Daré, Patricia
author_role author
author2 Kozuchovski Daré, Patricia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Caponi, Sandra
Kozuchovski Daré, Patricia
dc.subject.por.fl_str_mv Human capital
Education
Psychic suffering
Psychiatrization
Childhood
Capital humano
Educación
Sufrimiento psíquico
Psiquiatrización. Infancia
Capital humano
Educação
Sofrimento psíquico
Psiquiatrização
Infância
topic Human capital
Education
Psychic suffering
Psychiatrization
Childhood
Capital humano
Educación
Sufrimiento psíquico
Psiquiatrización. Infancia
Capital humano
Educação
Sofrimento psíquico
Psiquiatrização
Infância
description Neoliberalism is a space of production of subjectivity whose axis is the notion of human capital. Considering that, for the neoliberal discourse, the construction of this human capital must begin in early childhood, we show that, in this context, education is understood as an investment destined to hierarchize and value this capital. Starting from the works of Dardot and Laval, we propose to study the effective impact that this neoliberal way of understanding education has in the school environment, underlining its link with the proliferation of psychiatric diagnoses in childhood. Finally, we analyze how this process of psychiatrisation of psychic suffering, and of erasing social factors and conflicts, impacts on the mental health of children when they fail in the educational process.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Revisão de literatura
Revisão de literatura
Revisão de Literatura
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/39721
10.5433/2176-6665.2020v25n2p302
url https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/39721
identifier_str_mv 10.5433/2176-6665.2020v25n2p302
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/39721/32392
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Sandra Caponi, Patricia Kozuchovski Daré
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Sandra Caponi, Patricia Kozuchovski Daré
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
dc.source.none.fl_str_mv Mediações - Revista de Ciências Sociais; v.25, n.2 (2020) - mai./ago.; 302-320
Mediações - Revista de Ciências Sociais; v.25, n.2 (2020) - mai./ago.; 302-320
Mediações - Revista de Ciências Sociais; v.25, n.2 (2020) - mai./ago.; 302-320
2176-6665
1414-0543
reponame:Mediações - Revista de Ciências Sociais
instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron:UEL
instname_str Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron_str UEL
institution UEL
reponame_str Mediações - Revista de Ciências Sociais
collection Mediações - Revista de Ciências Sociais
repository.name.fl_str_mv Mediações - Revista de Ciências Sociais - Universidade Estadual de Londrina (UEL)
repository.mail.fl_str_mv mediacoes@uel.br
_version_ 1797047384962760704