The infinite and finite modes in the ethics of Benedictus Spinoza
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 1997 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Mediações - Revista de Ciências Sociais |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/9348 |
Resumo: | The Spinozist theory of modes has a particular difficulty: the fact that Spinoza did not expose it with sufficient development for its perfect understanding. The modes in Spinoza's ETHICS are defined as disorders of the substance. This characterization makes them ontological dependent on that same substance, determining them as their logical counterpart: if the substance exists in itself and is conceived by itself, the modes are conceived by what they exist in and not by themselves. The definitions of substance and mode establish a relationship of ontological, symmetrical and opposite dependence between the substance and the modes. |
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The infinite and finite modes in the ethics of Benedictus SpinozaOs modos infinitos e finitos na ética de Benedictus SpinozaSpinozaEthicGodSubstancemodesInfiniteFiniteSpinozaÉticaDeusSubstânciaModosInfinitoFinitoThe Spinozist theory of modes has a particular difficulty: the fact that Spinoza did not expose it with sufficient development for its perfect understanding. The modes in Spinoza's ETHICS are defined as disorders of the substance. This characterization makes them ontological dependent on that same substance, determining them as their logical counterpart: if the substance exists in itself and is conceived by itself, the modes are conceived by what they exist in and not by themselves. The definitions of substance and mode establish a relationship of ontological, symmetrical and opposite dependence between the substance and the modes.A teoria spinozista dos modos se reveste de uma particular dificuldade: o fato de Spinoza não a ter exposto com suficiente desenvolvimento para sua perfeita compreensão. Os modos na ÉTICA de Spinoza são definidos como afecções da substância. Esta caracterização os torna dependentes ontológicos dessa mesma substância, determinando-os como a sua contrapartida lógica: se a substância existe em si e é concebida por si, os modos são concebidos por aquilo em que existem e não por si próprios. As definições de substância e modo estabelecem uma relação de dependência ontológica, simétrica e oposta entre a substância e os modos.Universidade Estadual de Londrina1997-11-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/934810.5433/2176-6665.1997v2n2p13Mediações - Revista de Ciências Sociais; Vol. 2 No. 2 (1997); 13-16Mediações - Revista de Ciências Sociais; Vol. 2 Núm. 2 (1997); 13-16Mediações - Revista de Ciências Sociais; v. 2 n. 2 (1997); 13-162176-66651414-0543reponame:Mediações - Revista de Ciências Sociaisinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/9348/8060Copyright (c) 1997 Emanuel Angelo da Rocha Fragosoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFragoso, Emanuel Angelo da Rocha2022-06-22T14:15:37Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9348Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/indexPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/oaimediacoes@uel.br2176-66652176-6665opendoar:2023-01-13T10:37:50.664943Mediações - Revista de Ciências Sociais - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
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