Citation statistics

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Adler, Robert
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Ewing, John, Taylor, Peter
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Mediações - Revista de Ciências Sociais
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/3348
Resumo: This article is a report on the use of citations in the evaluation of scientific research. The idea that the evaluation of research should be conducting using “simple and objective” measures is increasingly prevalent in today’s academic world, which has generated a “culture of numbers”, based on the fact that such evaluations are more precise and attempt to overcome the subjective judgements of peer review. Nevertheless, these considerations are analyzed by professionals who “deal with numbers” – mathematicians and statisticians. The belief in numbers lacks a sound basis when the numbers are poorly applied or interpreted, as can occur in the case of using statistics to classify journals, documents, people, programs and disciplines. The authors call attention to the illusory objectivity of numbers and to the fact that evaluation based on citation data can provide a limited, superficial and incomplete vision of the quality of research.
id UEL-16_b66e089e0f41fa32b83a1e38cc03a8d8
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3348
network_acronym_str UEL-16
network_name_str Mediações - Revista de Ciências Sociais
repository_id_str
spelling Citation statisticsEstatísticas de citaçõesEvaluationImpact factorH indexScientific research.AvaliaçãoFator de impactoÍndice HPesquisa científicaThis article is a report on the use of citations in the evaluation of scientific research. The idea that the evaluation of research should be conducting using “simple and objective” measures is increasingly prevalent in today’s academic world, which has generated a “culture of numbers”, based on the fact that such evaluations are more precise and attempt to overcome the subjective judgements of peer review. Nevertheless, these considerations are analyzed by professionals who “deal with numbers” – mathematicians and statisticians. The belief in numbers lacks a sound basis when the numbers are poorly applied or interpreted, as can occur in the case of using statistics to classify journals, documents, people, programs and disciplines. The authors call attention to the illusory objectivity of numbers and to the fact that evaluation based on citation data can provide a limited, superficial and incomplete vision of the quality of research.Este artigo é um relatório acerca do emprego e uso de citações na avaliação de pesquisas científicas. A idéia de que a avaliação da pesquisa deve ser feita empregando métodos “simples e objetivos” é cada vez mais prevalecente hoje no mundo acadêmico, o que tem gerado uma “cultura de números”, sustentada no pressuposto de que tais avaliações são mais precisas e buscam superar julgamentos subjetivos da revisão por pares. No entanto, tais considerações são analisadas por profissionais que “lidam com números” – os matemáticos e os estatísticos. A convicção nas estatísticas deixa de ter fundamento quando estas são mal aplicadas ou mal interpretadas, como pode ocorrer no caso de uso de estatística para classificar periódicos, documentos, pessoas, programas e disciplinas. Os autores chamam a atenção para a objetividade ilusória dos números e para o fato de que a avaliação baseada em dados de citações pode fornecer uma visão limitada, superficial e incompleta da qualidade da pesquisa.Universidade Estadual de Londrina2009-07-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/334810.5433/2176-6665.2009v14n1p69Mediações - Revista de Ciências Sociais; Vol. 14 No. 1 (2009); 69-100Mediações - Revista de Ciências Sociais; Vol. 14 Núm. 1 (2009); 69-100Mediações - Revista de Ciências Sociais; v. 14 n. 1 (2009); 69-1002176-66651414-0543reponame:Mediações - Revista de Ciências Sociaisinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/3348/2734Copyright (c) 2009 Robert Adler, John Ewing, Peter Taylorinfo:eu-repo/semantics/openAccessAdler, RobertEwing, JohnTaylor, Peter2022-05-23T13:19:29Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3348Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/indexPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/oaimediacoes@uel.br2176-66652176-6665opendoar:2023-01-13T10:37:29.957687Mediações - Revista de Ciências Sociais - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
dc.title.none.fl_str_mv Citation statistics
Estatísticas de citações
title Citation statistics
spellingShingle Citation statistics
Adler, Robert
Evaluation
Impact factor
H index
Scientific research.
Avaliação
Fator de impacto
Índice H
Pesquisa científica
title_short Citation statistics
title_full Citation statistics
title_fullStr Citation statistics
title_full_unstemmed Citation statistics
title_sort Citation statistics
author Adler, Robert
author_facet Adler, Robert
Ewing, John
Taylor, Peter
author_role author
author2 Ewing, John
Taylor, Peter
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Adler, Robert
Ewing, John
Taylor, Peter
dc.subject.por.fl_str_mv Evaluation
Impact factor
H index
Scientific research.
Avaliação
Fator de impacto
Índice H
Pesquisa científica
topic Evaluation
Impact factor
H index
Scientific research.
Avaliação
Fator de impacto
Índice H
Pesquisa científica
description This article is a report on the use of citations in the evaluation of scientific research. The idea that the evaluation of research should be conducting using “simple and objective” measures is increasingly prevalent in today’s academic world, which has generated a “culture of numbers”, based on the fact that such evaluations are more precise and attempt to overcome the subjective judgements of peer review. Nevertheless, these considerations are analyzed by professionals who “deal with numbers” – mathematicians and statisticians. The belief in numbers lacks a sound basis when the numbers are poorly applied or interpreted, as can occur in the case of using statistics to classify journals, documents, people, programs and disciplines. The authors call attention to the illusory objectivity of numbers and to the fact that evaluation based on citation data can provide a limited, superficial and incomplete vision of the quality of research.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-07-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/3348
10.5433/2176-6665.2009v14n1p69
url https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/3348
identifier_str_mv 10.5433/2176-6665.2009v14n1p69
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/3348/2734
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2009 Robert Adler, John Ewing, Peter Taylor
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2009 Robert Adler, John Ewing, Peter Taylor
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
dc.source.none.fl_str_mv Mediações - Revista de Ciências Sociais; Vol. 14 No. 1 (2009); 69-100
Mediações - Revista de Ciências Sociais; Vol. 14 Núm. 1 (2009); 69-100
Mediações - Revista de Ciências Sociais; v. 14 n. 1 (2009); 69-100
2176-6665
1414-0543
reponame:Mediações - Revista de Ciências Sociais
instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron:UEL
instname_str Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron_str UEL
institution UEL
reponame_str Mediações - Revista de Ciências Sociais
collection Mediações - Revista de Ciências Sociais
repository.name.fl_str_mv Mediações - Revista de Ciências Sociais - Universidade Estadual de Londrina (UEL)
repository.mail.fl_str_mv mediacoes@uel.br
_version_ 1797047381528674304