Bourdieu as Kant’s reader: essay on the theoretical genesis of the aesthetic experience’s limits in Bourdieusian sociology

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Malvezzi, Amarildo
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Mediações - Revista de Ciências Sociais
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/39977
Resumo: This essay intends to subject Pierre Bourdieu's aesthetic thinking to reflexive criticism. For this, it defends the partial and flawed character of the reflexivity carried out by the French sociologist - especially with regard to the theoretical determinants of his aesthetic approach -, implying in two problems: (1) restricted view of the relation between freedom and aesthetic experience; and especially (2) inability to develop reflexivity from aesthetic experience. The objectivist critique seeks to reveal the theoretical determinants that have resulted in such damages, recognizing the role played by the Aesthetics of Taste, especially Kant, in the aesthetic approach of Pierre Bourdieu.
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spelling Bourdieu as Kant’s reader: essay on the theoretical genesis of the aesthetic experience’s limits in Bourdieusian sociologyBourdieu Lector De Kant: Ensayo sobre la génesis teórica de los límites de la experiencia estética en la sociología bourdieusianaBourdieu leitor De Kant: ensaio sobre a gênese teórica dos limites da experiência estética na sociologia bourdieusianaPierre BourdieuTasteAestheticsReflexivityFreedomPierre BourdieuGustoEsteticaReflexividadLibertadPierre BourdieuGostoEstéticaReflexividadeLiberdadeThis essay intends to subject Pierre Bourdieu's aesthetic thinking to reflexive criticism. For this, it defends the partial and flawed character of the reflexivity carried out by the French sociologist - especially with regard to the theoretical determinants of his aesthetic approach -, implying in two problems: (1) restricted view of the relation between freedom and aesthetic experience; and especially (2) inability to develop reflexivity from aesthetic experience. The objectivist critique seeks to reveal the theoretical determinants that have resulted in such damages, recognizing the role played by the Aesthetics of Taste, especially Kant, in the aesthetic approach of Pierre Bourdieu.Este ensayo somete el pensamiento estético de Pierre Bourdieu a la crítica reflexiva. Para ello defiende el carácter parcial y defectuoso de la reflexividad llevada a cabo por el sociólogo francés --especialmente en lo que se refiere a los determinantes teóricos de su enfoque estético--, que generó dos problemas: (1) una visión restringida de la relación entre libertad y estética. y (2) la incapacidad de extraer la reflexividad de la experiencia estética. La crítica objetiva busca entonces (re) construir la génesis teórica de tales limitaciones, señalando cómo Bourdieu, en lugar de romper radicalmente con Kant, realiza una apropiación del pensamiento kantiano. Se espera que, a partir del lector Bourdieu de Kant, sea posible revelar cómo el sociólogo de las prácticas heredó los problemas típicos de la estética del gusto y que, por tanto, no pudo ampliar la relación entre experiencia estética y libertad, ni explicar la relación. entre experiencia estética y reflexividad.O presente ensaio submete o pensamento estético de Pierre Bourdieu à crítica reflexiva. Para isso, defende o caráter parcial e falho da reflexividade levada a cabo pelo sociólogo francês – especialmente no que diz respeito aos determinantes teóricos de sua abordagem estética –, o que gerou dois problemas: (1) uma visão restrita da relação entre liberdade e estética e (2) a incapacidade de extrair a reflexividade da experiência estética. A crítica objetivadora busca, então, (re)construir a gênese teórica de tais limitações, apontando como Bourdieu, ao invés de romper radicalmente com Kant, leva a cabo uma apropriação do pensamento kantiano. Espera-se que, a partir do Bourdieu leitor de Kant, seja possível revelar como o sociólogo das práticas herdou os problemas típicos da estética do gosto e que, por isso, não pôde expandir a relação entre experiência estética e liberdade, tampouco explicitar a relação entre experiência estética e reflexividade.Universidade Estadual de Londrina2020-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTheoretical essayEnsayo TeóricoEnsaio Teóricoapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/3997710.5433/2176-6665.2020v25n3p658Mediações - Revista de Ciências Sociais; v.25, n.3 (2020) - set./dez.; 658-674Mediações - Revista de Ciências Sociais; v.25, n.3 (2020) - set./dez.; 658-674Mediações - Revista de Ciências Sociais; v.25, n.3 (2020) - set./dez.; 658-6742176-66651414-0543reponame:Mediações - Revista de Ciências Sociaisinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/39977/32412Copyright (c) 2020 Amarildo Malvezziinfo:eu-repo/semantics/openAccessMalvezzi, Amarildo2022-07-01T19:27:55Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/39977Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/indexPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/oaimediacoes@uel.br2176-66652176-6665opendoar:2023-01-13T10:38:17.427105Mediações - Revista de Ciências Sociais - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
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