Education in liquid modernity: between tensions and challenges
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Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Mediações - Revista de Ciências Sociais |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/27999 |
Resumo: | This study aims to understand the paradigmatic crises that are multiplying in education and in society in general, directly reflecting the influence of the crisis in the context of pedagogical theories in the contemporary world. We problematize aspects of postmodern thought and several authors who favor changes of perspective about the tenets of modernity, as Bauman (2001; 2010; 2013), Harvey (2012), Santos (2007), Lyotard (1988) and some others who will subsidise our reflections. Such prerogatives are sustained in the current social crisis that has allowed the questioning of modern metanarratives and its supporting pillars in face of changes occurred in the denominated Liquid Modernity. |
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Education in liquid modernity: between tensions and challengesEducação na modernidade líquida: entre tensões e desafiosEducationLiquid modernityPedagogical theoriesPostmoderEducaçãoModernidade líquidaTeorias pedagógicasPósmodernoThis study aims to understand the paradigmatic crises that are multiplying in education and in society in general, directly reflecting the influence of the crisis in the context of pedagogical theories in the contemporary world. We problematize aspects of postmodern thought and several authors who favor changes of perspective about the tenets of modernity, as Bauman (2001; 2010; 2013), Harvey (2012), Santos (2007), Lyotard (1988) and some others who will subsidise our reflections. Such prerogatives are sustained in the current social crisis that has allowed the questioning of modern metanarratives and its supporting pillars in face of changes occurred in the denominated Liquid Modernity.Este trabalho tem por objetivo compreender as crises paradigmáticas que se multiplicam no campo da educação e na sociedade em geral, refletindo diretamente as influências dessa crise no contexto das teorias pedagógicas na contemporaneidade. Problematizamos aspectos do pensamento pós-moderno e diversos/as autores/as que privilegiam mudanças de perspectiva acerca dos postulados da modernidade, como Bauman (2001; 2010; 2013), Harvey (2012), Santos (2007), Lyotard (1988) e alguns/mas outros/as que darão subsídio às nossas reflexões. Tais prerrogativas se sustentam na atual crise societária que tem propiciado o questionamento das metanarrativas modernas e seus pilares de sustentação diante das transformações ocorridas na denominada Modernidade Líquida.Universidade Estadual de Londrina2016-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionRevisão de Literaturaapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/2799910.5433/2176-6665.2016v21n2p279Mediações - Revista de Ciências Sociais; Vol. 21 No. 2 (2016); 279-302Mediações - Revista de Ciências Sociais; Vol. 21 Núm. 2 (2016); 279-302Mediações - Revista de Ciências Sociais; v. 21 n. 2 (2016); 279-3022176-66651414-0543reponame:Mediações - Revista de Ciências Sociaisinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/27999/pdfCopyright (c) 2016 Cássia Cristina Furlan, Eliane Rose Maioinfo:eu-repo/semantics/openAccessFurlan, Cássia CristinaRose Maio, Eliane2022-05-06T11:22:47Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/27999Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/indexPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/oaimediacoes@uel.br2176-66652176-6665opendoar:2023-01-13T10:38:06.368520Mediações - Revista de Ciências Sociais - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
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