Education in liquid modernity: between tensions and challenges

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Furlan, Cássia Cristina
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Rose Maio, Eliane
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Mediações - Revista de Ciências Sociais
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/27999
Resumo: This study aims to understand the paradigmatic crises that are multiplying in education and in society in general, directly reflecting the influence of the crisis in the context of pedagogical theories in the contemporary world. We problematize aspects of postmodern thought and several authors who favor changes of perspective about the tenets of modernity, as Bauman (2001; 2010; 2013), Harvey (2012), Santos (2007), Lyotard (1988) and some others who will subsidise our reflections. Such prerogatives are sustained in the current social crisis that has allowed the questioning of modern metanarratives and its supporting pillars in face of changes occurred in the denominated Liquid Modernity.
id UEL-16_d393f0169aa439cd4ecd4d05c0cc0721
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/27999
network_acronym_str UEL-16
network_name_str Mediações - Revista de Ciências Sociais
repository_id_str
spelling Education in liquid modernity: between tensions and challengesEducação na modernidade líquida: entre tensões e desafiosEducationLiquid modernityPedagogical theoriesPostmoderEducaçãoModernidade líquidaTeorias pedagógicasPósmodernoThis study aims to understand the paradigmatic crises that are multiplying in education and in society in general, directly reflecting the influence of the crisis in the context of pedagogical theories in the contemporary world. We problematize aspects of postmodern thought and several authors who favor changes of perspective about the tenets of modernity, as Bauman (2001; 2010; 2013), Harvey (2012), Santos (2007), Lyotard (1988) and some others who will subsidise our reflections. Such prerogatives are sustained in the current social crisis that has allowed the questioning of modern metanarratives and its supporting pillars in face of changes occurred in the denominated Liquid Modernity.Este trabalho tem por objetivo compreender as crises paradigmáticas que se multiplicam no campo da educação e na sociedade em geral, refletindo diretamente as influências dessa crise no contexto das teorias pedagógicas na contemporaneidade. Problematizamos aspectos do pensamento pós-moderno e diversos/as autores/as que privilegiam mudanças de perspectiva acerca dos postulados da modernidade, como Bauman (2001; 2010; 2013), Harvey (2012), Santos (2007), Lyotard (1988) e alguns/mas outros/as que darão subsídio às nossas reflexões. Tais prerrogativas se sustentam na atual crise societária que tem propiciado o questionamento das metanarrativas modernas e seus pilares de sustentação diante das transformações ocorridas na denominada Modernidade Líquida.Universidade Estadual de Londrina2016-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionRevisão de Literaturaapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/2799910.5433/2176-6665.2016v21n2p279Mediações - Revista de Ciências Sociais; Vol. 21 No. 2 (2016); 279-302Mediações - Revista de Ciências Sociais; Vol. 21 Núm. 2 (2016); 279-302Mediações - Revista de Ciências Sociais; v. 21 n. 2 (2016); 279-3022176-66651414-0543reponame:Mediações - Revista de Ciências Sociaisinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/27999/pdfCopyright (c) 2016 Cássia Cristina Furlan, Eliane Rose Maioinfo:eu-repo/semantics/openAccessFurlan, Cássia CristinaRose Maio, Eliane2022-05-06T11:22:47Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/27999Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/indexPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/oaimediacoes@uel.br2176-66652176-6665opendoar:2023-01-13T10:38:06.368520Mediações - Revista de Ciências Sociais - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
dc.title.none.fl_str_mv Education in liquid modernity: between tensions and challenges
Educação na modernidade líquida: entre tensões e desafios
title Education in liquid modernity: between tensions and challenges
spellingShingle Education in liquid modernity: between tensions and challenges
Furlan, Cássia Cristina
Education
Liquid modernity
Pedagogical theories
Postmoder
Educação
Modernidade líquida
Teorias pedagógicas
Pósmoderno
title_short Education in liquid modernity: between tensions and challenges
title_full Education in liquid modernity: between tensions and challenges
title_fullStr Education in liquid modernity: between tensions and challenges
title_full_unstemmed Education in liquid modernity: between tensions and challenges
title_sort Education in liquid modernity: between tensions and challenges
author Furlan, Cássia Cristina
author_facet Furlan, Cássia Cristina
Rose Maio, Eliane
author_role author
author2 Rose Maio, Eliane
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Furlan, Cássia Cristina
Rose Maio, Eliane
dc.subject.por.fl_str_mv Education
Liquid modernity
Pedagogical theories
Postmoder
Educação
Modernidade líquida
Teorias pedagógicas
Pósmoderno
topic Education
Liquid modernity
Pedagogical theories
Postmoder
Educação
Modernidade líquida
Teorias pedagógicas
Pósmoderno
description This study aims to understand the paradigmatic crises that are multiplying in education and in society in general, directly reflecting the influence of the crisis in the context of pedagogical theories in the contemporary world. We problematize aspects of postmodern thought and several authors who favor changes of perspective about the tenets of modernity, as Bauman (2001; 2010; 2013), Harvey (2012), Santos (2007), Lyotard (1988) and some others who will subsidise our reflections. Such prerogatives are sustained in the current social crisis that has allowed the questioning of modern metanarratives and its supporting pillars in face of changes occurred in the denominated Liquid Modernity.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Revisão de Literatura
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/27999
10.5433/2176-6665.2016v21n2p279
url https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/27999
identifier_str_mv 10.5433/2176-6665.2016v21n2p279
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/27999/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Cássia Cristina Furlan, Eliane Rose Maio
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Cássia Cristina Furlan, Eliane Rose Maio
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
dc.source.none.fl_str_mv Mediações - Revista de Ciências Sociais; Vol. 21 No. 2 (2016); 279-302
Mediações - Revista de Ciências Sociais; Vol. 21 Núm. 2 (2016); 279-302
Mediações - Revista de Ciências Sociais; v. 21 n. 2 (2016); 279-302
2176-6665
1414-0543
reponame:Mediações - Revista de Ciências Sociais
instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron:UEL
instname_str Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron_str UEL
institution UEL
reponame_str Mediações - Revista de Ciências Sociais
collection Mediações - Revista de Ciências Sociais
repository.name.fl_str_mv Mediações - Revista de Ciências Sociais - Universidade Estadual de Londrina (UEL)
repository.mail.fl_str_mv mediacoes@uel.br
_version_ 1797047384280137728