Um estudo sobre o tempo em Narradores de Javé
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Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Signum: Estudos da Linguagem |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/3051 |
Resumo: | A little town’s history reveals lots of versions told by the narrators from Javé. The film Narradores de Javé, directed by Eliane Caffé, is based on a narratives’ net, which appears as a strong discursive mark. Metz (2004), theorist of filmic semiology, affirms that narrative is basically a system of temporal transformations. This article aims to discuss how the construction of the narratives (and, as a result, of the various temporalities) is configured in this filmic piece. The support for this job can be found in ideas about time and narrative, developed by Benveniste (1989), Metz (2004), Nunes (1988) and Ricoeur (1995). |
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Um estudo sobre o tempo em Narradores de JavéTimeNarrativeFilm.TempoNarrativaFilme. A little town’s history reveals lots of versions told by the narrators from Javé. The film Narradores de Javé, directed by Eliane Caffé, is based on a narratives’ net, which appears as a strong discursive mark. Metz (2004), theorist of filmic semiology, affirms that narrative is basically a system of temporal transformations. This article aims to discuss how the construction of the narratives (and, as a result, of the various temporalities) is configured in this filmic piece. The support for this job can be found in ideas about time and narrative, developed by Benveniste (1989), Metz (2004), Nunes (1988) and Ricoeur (1995). Muitas versões da história de um vilarejo são reveladas nos “causos” dos Narradores de Javé, do filme de Eliane Caffé (2004). A obra se desenvolve por meio de uma rede de narrativas que aparece como forte marca discursiva. Metz (2004), teórico da semiologia do cinema, afirma que a narrativa é primordialmente um sistema de transformações temporais. O objetivo deste trabalho é discutir como se configura a construção das narrativas e, conseqüentemente, das diversas temporalidades instauradas nessa peça cinematográfica. Para tanto, será buscado apoio nas reflexões sobre tempo e narrativa de Benveniste (1989), Metz (2004), Nunes (1988) e Ricoeur (1995).UEL2008-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/305110.5433/2237-4876.2008v11n2p33Signum: Estudos da Linguagem; Vol. 11 No. 2 (2008): Volume Atemático; 33-50Signum: Estudos da Linguagem; v. 11 n. 2 (2008): Volume Atemático; 33-502237-4876reponame:Signum: Estudos da Linguageminstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/3051/2594Alves, Carolina Assunção einfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-11-16T18:04:39Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3051Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/signumPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/oai||signum@uel.br2237-48761516-3083opendoar:2022-11-16T18:04:39Signum: Estudos da Linguagem - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
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