Brazilian Portuguese: analysis of syntactic contents in textbooks
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2001 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Signum: Estudos da Linguagem |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/4413 |
Resumo: | The aim of this work is to verify whether primary school textbooks – in a sample of seven series – have already assimilated some trends of Brazilian standard language. Four syntax level aspects, which have undergone some changes, have been selected from Portuguese from Portugal (PP) and Portuguese from Brazil (PB) in order to exemplify these trends: speech person system and the implementation of você/vocês; pronoun position – proclisis, mesoclisis and enclitic: trends and fossilization; use of accusative variants – clitics, lexical pronoun and null object; and topic constructions. |
id |
UEL-3_6a1adf9f4372edb338940086e8036170 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4413 |
network_acronym_str |
UEL-3 |
network_name_str |
Signum: Estudos da Linguagem |
repository_id_str |
|
spelling |
Brazilian Portuguese: analysis of syntactic contents in textbooksPortuguês do Brasil: análise de conteúdos sintáticos em livros didáticosBrazilian PortugueseSyntaxTextbooks.Português do BrasilSintaxeLivros DidáticosThe aim of this work is to verify whether primary school textbooks – in a sample of seven series – have already assimilated some trends of Brazilian standard language. Four syntax level aspects, which have undergone some changes, have been selected from Portuguese from Portugal (PP) and Portuguese from Brazil (PB) in order to exemplify these trends: speech person system and the implementation of você/vocês; pronoun position – proclisis, mesoclisis and enclitic: trends and fossilization; use of accusative variants – clitics, lexical pronoun and null object; and topic constructions.Este trabalho propõe verificar se os livros didáticos de 1º grau – 7 coleções – já estão assimilando certas tendências da língua padrão brasileira. Foram escolhidos 4 aspectos do nível sintático que tiveram mudanças entre o PP – Português de Portugal – e o PB – português do Brasil – para exemplificar essas tendências: o sistema de pessoas do discurso e a implementação de você/vocês; a colocação pronominal – próclise, mesóclise e ênclise: tendências e fossilização; o uso das variantes acusativas – clíticos, pronome lexical e objeto nulo; e as construções de tópico.UEL2001-07-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/441310.5433/2237-4876.2001v4n1p179Signum: Estudos da Linguagem; Vol. 4 No. 1 (2001): Volume Atemático; 179-195Signum: Estudos da Linguagem; v. 4 n. 1 (2001): Volume Atemático; 179-1952237-4876reponame:Signum: Estudos da Linguageminstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/4413/23549Lunardelli, Mariângela GarciaGregório, Regina Mariainfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-11-16T17:57:27Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4413Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/signumPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/oai||signum@uel.br2237-48761516-3083opendoar:2022-11-16T17:57:27Signum: Estudos da Linguagem - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Brazilian Portuguese: analysis of syntactic contents in textbooks Português do Brasil: análise de conteúdos sintáticos em livros didáticos |
title |
Brazilian Portuguese: analysis of syntactic contents in textbooks |
spellingShingle |
Brazilian Portuguese: analysis of syntactic contents in textbooks Lunardelli, Mariângela Garcia Brazilian Portuguese Syntax Textbooks. Português do Brasil Sintaxe Livros Didáticos |
title_short |
Brazilian Portuguese: analysis of syntactic contents in textbooks |
title_full |
Brazilian Portuguese: analysis of syntactic contents in textbooks |
title_fullStr |
Brazilian Portuguese: analysis of syntactic contents in textbooks |
title_full_unstemmed |
Brazilian Portuguese: analysis of syntactic contents in textbooks |
title_sort |
Brazilian Portuguese: analysis of syntactic contents in textbooks |
author |
Lunardelli, Mariângela Garcia |
author_facet |
Lunardelli, Mariângela Garcia Gregório, Regina Maria |
author_role |
author |
author2 |
Gregório, Regina Maria |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lunardelli, Mariângela Garcia Gregório, Regina Maria |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Brazilian Portuguese Syntax Textbooks. Português do Brasil Sintaxe Livros Didáticos |
topic |
Brazilian Portuguese Syntax Textbooks. Português do Brasil Sintaxe Livros Didáticos |
description |
The aim of this work is to verify whether primary school textbooks – in a sample of seven series – have already assimilated some trends of Brazilian standard language. Four syntax level aspects, which have undergone some changes, have been selected from Portuguese from Portugal (PP) and Portuguese from Brazil (PB) in order to exemplify these trends: speech person system and the implementation of você/vocês; pronoun position – proclisis, mesoclisis and enclitic: trends and fossilization; use of accusative variants – clitics, lexical pronoun and null object; and topic constructions. |
publishDate |
2001 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2001-07-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/4413 10.5433/2237-4876.2001v4n1p179 |
url |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/4413 |
identifier_str_mv |
10.5433/2237-4876.2001v4n1p179 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/4413/23549 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UEL |
publisher.none.fl_str_mv |
UEL |
dc.source.none.fl_str_mv |
Signum: Estudos da Linguagem; Vol. 4 No. 1 (2001): Volume Atemático; 179-195 Signum: Estudos da Linguagem; v. 4 n. 1 (2001): Volume Atemático; 179-195 2237-4876 reponame:Signum: Estudos da Linguagem instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL) instacron:UEL |
instname_str |
Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
instacron_str |
UEL |
institution |
UEL |
reponame_str |
Signum: Estudos da Linguagem |
collection |
Signum: Estudos da Linguagem |
repository.name.fl_str_mv |
Signum: Estudos da Linguagem - Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||signum@uel.br |
_version_ |
1799305961697968128 |