Brazilian Portuguese: analysis of syntactic contents in textbooks

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lunardelli, Mariângela Garcia
Data de Publicação: 2001
Outros Autores: Gregório, Regina Maria
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Signum: Estudos da Linguagem
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/4413
Resumo: The aim of this work is to verify whether primary school textbooks – in a sample of seven series – have already assimilated some trends of Brazilian standard language. Four syntax level aspects, which have undergone some changes, have been selected from Portuguese from Portugal (PP) and Portuguese from Brazil (PB) in order to exemplify these trends: speech person system and the implementation of você/vocês; pronoun position – proclisis, mesoclisis and enclitic: trends and fossilization; use of accusative variants – clitics, lexical pronoun and null object; and topic constructions.
id UEL-3_6a1adf9f4372edb338940086e8036170
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4413
network_acronym_str UEL-3
network_name_str Signum: Estudos da Linguagem
repository_id_str
spelling Brazilian Portuguese: analysis of syntactic contents in textbooksPortuguês do Brasil: análise de conteúdos sintáticos em livros didáticosBrazilian PortugueseSyntaxTextbooks.Português do BrasilSintaxeLivros DidáticosThe aim of this work is to verify whether primary school textbooks – in a sample of seven series – have already assimilated some trends of Brazilian standard language. Four syntax level aspects, which have undergone some changes, have been selected from Portuguese from Portugal (PP) and Portuguese from Brazil (PB) in order to exemplify these trends: speech person system and the implementation of você/vocês; pronoun position – proclisis, mesoclisis and enclitic: trends and fossilization; use of accusative variants – clitics, lexical pronoun and null object; and topic constructions.Este trabalho propõe verificar se os livros didáticos de 1º grau – 7 coleções – já estão assimilando certas tendências da língua padrão brasileira. Foram escolhidos 4 aspectos do nível sintático que tiveram mudanças entre o PP – Português de Portugal – e o PB – português do Brasil – para exemplificar essas tendências: o sistema de pessoas do discurso e a implementação de você/vocês; a colocação pronominal – próclise, mesóclise e ênclise: tendências e fossilização; o uso das variantes acusativas – clíticos, pronome lexical e objeto nulo; e as construções de tópico.UEL2001-07-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/441310.5433/2237-4876.2001v4n1p179Signum: Estudos da Linguagem; Vol. 4 No. 1 (2001): Volume Atemático; 179-195Signum: Estudos da Linguagem; v. 4 n. 1 (2001): Volume Atemático; 179-1952237-4876reponame:Signum: Estudos da Linguageminstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/4413/23549Lunardelli, Mariângela GarciaGregório, Regina Mariainfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-11-16T17:57:27Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4413Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/signumPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/oai||signum@uel.br2237-48761516-3083opendoar:2022-11-16T17:57:27Signum: Estudos da Linguagem - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
dc.title.none.fl_str_mv Brazilian Portuguese: analysis of syntactic contents in textbooks
Português do Brasil: análise de conteúdos sintáticos em livros didáticos
title Brazilian Portuguese: analysis of syntactic contents in textbooks
spellingShingle Brazilian Portuguese: analysis of syntactic contents in textbooks
Lunardelli, Mariângela Garcia
Brazilian Portuguese
Syntax
Textbooks.
Português do Brasil
Sintaxe
Livros Didáticos
title_short Brazilian Portuguese: analysis of syntactic contents in textbooks
title_full Brazilian Portuguese: analysis of syntactic contents in textbooks
title_fullStr Brazilian Portuguese: analysis of syntactic contents in textbooks
title_full_unstemmed Brazilian Portuguese: analysis of syntactic contents in textbooks
title_sort Brazilian Portuguese: analysis of syntactic contents in textbooks
author Lunardelli, Mariângela Garcia
author_facet Lunardelli, Mariângela Garcia
Gregório, Regina Maria
author_role author
author2 Gregório, Regina Maria
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lunardelli, Mariângela Garcia
Gregório, Regina Maria
dc.subject.por.fl_str_mv Brazilian Portuguese
Syntax
Textbooks.
Português do Brasil
Sintaxe
Livros Didáticos
topic Brazilian Portuguese
Syntax
Textbooks.
Português do Brasil
Sintaxe
Livros Didáticos
description The aim of this work is to verify whether primary school textbooks – in a sample of seven series – have already assimilated some trends of Brazilian standard language. Four syntax level aspects, which have undergone some changes, have been selected from Portuguese from Portugal (PP) and Portuguese from Brazil (PB) in order to exemplify these trends: speech person system and the implementation of você/vocês; pronoun position – proclisis, mesoclisis and enclitic: trends and fossilization; use of accusative variants – clitics, lexical pronoun and null object; and topic constructions.
publishDate 2001
dc.date.none.fl_str_mv 2001-07-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/4413
10.5433/2237-4876.2001v4n1p179
url https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/4413
identifier_str_mv 10.5433/2237-4876.2001v4n1p179
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/4413/23549
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UEL
publisher.none.fl_str_mv UEL
dc.source.none.fl_str_mv Signum: Estudos da Linguagem; Vol. 4 No. 1 (2001): Volume Atemático; 179-195
Signum: Estudos da Linguagem; v. 4 n. 1 (2001): Volume Atemático; 179-195
2237-4876
reponame:Signum: Estudos da Linguagem
instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron:UEL
instname_str Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron_str UEL
institution UEL
reponame_str Signum: Estudos da Linguagem
collection Signum: Estudos da Linguagem
repository.name.fl_str_mv Signum: Estudos da Linguagem - Universidade Estadual de Londrina (UEL)
repository.mail.fl_str_mv ||signum@uel.br
_version_ 1799305961697968128