MACHADO DE ASSIS AND THE FORMATION OF THE FEMALE READER
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Signum: Estudos da Linguagem |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/4845 |
Resumo: | This paper intends to analyze the literary performance of Machado de Assis in the feminine magazine A Estação. In this context, the author conducted an important task to develop critical sense and to renew the reading practices assumed commonly in women’s press. Therefore, this work proposes the analysis of narrative “Curiosidade” which is based on didactic purposes related to the introduction of Realism and the investment in the fictional status of literature. In addition, the paper intends to present a review the way to understand the Machado de Assis’ formative path. |
id |
UEL-3_9a4f88d1fe6f3153211b5b9909140b66 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4845 |
network_acronym_str |
UEL-3 |
network_name_str |
Signum: Estudos da Linguagem |
repository_id_str |
|
spelling |
MACHADO DE ASSIS AND THE FORMATION OF THE FEMALE READERMachado de Assis e a formação da leitoraA EstaçãoReadingRealism.Machado de AssisA EstaçãoleituraRealismo.This paper intends to analyze the literary performance of Machado de Assis in the feminine magazine A Estação. In this context, the author conducted an important task to develop critical sense and to renew the reading practices assumed commonly in women’s press. Therefore, this work proposes the analysis of narrative “Curiosidade” which is based on didactic purposes related to the introduction of Realism and the investment in the fictional status of literature. In addition, the paper intends to present a review the way to understand the Machado de Assis’ formative path. Este trabalho pretende analisar a atuação de Machado de Assis como colaborador da revista feminina A Estação. Nesse contexto, o autor desempenhou um importante trabalho de formação do senso crítico e de renovação das práticas de leitura comumente encenadas em periódicos femininos. Para tanto, propõe-se a análise da narrativa “Curiosidade” que se fundamenta em propósitos didáticos relacionados com a introdução do código realista e com o investimento no estatuto ficcional da literatura. Além disso, pretende-se apresentar uma revisão da forma de se entender o percurso formativo do autor.UEL2010-06-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresRevisão da Literaturaapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/484510.5433/2237-4876.2010v13n1p91Signum: Estudos da Linguagem; Vol. 13 No. 1 (2010): Leitura: teoria, prática e educação de professores; 91-106Signum: Estudos da Linguagem; v. 13 n. 1 (2010): Leitura: teoria, prática e educação de professores; 91-1062237-4876reponame:Signum: Estudos da Linguageminstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/4845/5598Crestani, Jaison Luísinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-31T14:47:26Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4845Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/signumPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/oai||signum@uel.br2237-48761516-3083opendoar:2019-07-31T14:47:26Signum: Estudos da Linguagem - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
MACHADO DE ASSIS AND THE FORMATION OF THE FEMALE READER Machado de Assis e a formação da leitora |
title |
MACHADO DE ASSIS AND THE FORMATION OF THE FEMALE READER |
spellingShingle |
MACHADO DE ASSIS AND THE FORMATION OF THE FEMALE READER Crestani, Jaison Luís A Estação Reading Realism. Machado de Assis A Estação leitura Realismo. |
title_short |
MACHADO DE ASSIS AND THE FORMATION OF THE FEMALE READER |
title_full |
MACHADO DE ASSIS AND THE FORMATION OF THE FEMALE READER |
title_fullStr |
MACHADO DE ASSIS AND THE FORMATION OF THE FEMALE READER |
title_full_unstemmed |
MACHADO DE ASSIS AND THE FORMATION OF THE FEMALE READER |
title_sort |
MACHADO DE ASSIS AND THE FORMATION OF THE FEMALE READER |
author |
Crestani, Jaison Luís |
author_facet |
Crestani, Jaison Luís |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Crestani, Jaison Luís |
dc.subject.por.fl_str_mv |
A Estação Reading Realism. Machado de Assis A Estação leitura Realismo. |
topic |
A Estação Reading Realism. Machado de Assis A Estação leitura Realismo. |
description |
This paper intends to analyze the literary performance of Machado de Assis in the feminine magazine A Estação. In this context, the author conducted an important task to develop critical sense and to renew the reading practices assumed commonly in women’s press. Therefore, this work proposes the analysis of narrative “Curiosidade” which is based on didactic purposes related to the introduction of Realism and the investment in the fictional status of literature. In addition, the paper intends to present a review the way to understand the Machado de Assis’ formative path. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-06-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares Revisão da Literatura |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/4845 10.5433/2237-4876.2010v13n1p91 |
url |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/4845 |
identifier_str_mv |
10.5433/2237-4876.2010v13n1p91 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/4845/5598 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UEL |
publisher.none.fl_str_mv |
UEL |
dc.source.none.fl_str_mv |
Signum: Estudos da Linguagem; Vol. 13 No. 1 (2010): Leitura: teoria, prática e educação de professores; 91-106 Signum: Estudos da Linguagem; v. 13 n. 1 (2010): Leitura: teoria, prática e educação de professores; 91-106 2237-4876 reponame:Signum: Estudos da Linguagem instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL) instacron:UEL |
instname_str |
Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
instacron_str |
UEL |
institution |
UEL |
reponame_str |
Signum: Estudos da Linguagem |
collection |
Signum: Estudos da Linguagem |
repository.name.fl_str_mv |
Signum: Estudos da Linguagem - Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||signum@uel.br |
_version_ |
1799305962143612928 |