Sociolinguistics and textbook: an exploratory analysis

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Razky, Abdelhak
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Feiteiro, Sandra Regina
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Signum: Estudos da Linguagem
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/21068
Resumo: This study aims to examine the treatment of linguistic variation in Brazilian Portuguese textbooks for High School and prompts a debate about concepts like right and wrong, language variation, language change and language prejudice. In this sense, it considers whether the textbook discusses the linguistic variation, understanding it as a result of a variety of sociocultural factors of a linguistic community. Our corpus consists of a collection of Portuguese Language for High School, prepared by Carlos Alberto Faraco, approved by the National Textbook Program (PNLD 2015). The research is part of the dialogue between Sociolinguistics and mother tongue teaching, more specifically, in theoretical and methodological studies of Bortoni-Ricardo (2004), Faraco (2004), Alkmim (2005), Labov (2008), among others, in addition to the National Curriculum Parameters of High School Portuguese Language – PCN (BRASIL, 2000). The methodology is based on descriptive, bibliographical and documentary research and a qualitative approach. The results show, that the current development, in that collection highlights a concern to incorporate linguistic studies in the heterogeneity and linguistic diversity from sociolinguistic perspective.
id UEL-3_b542110c2825f930216bfdf7f99ce306
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/21068
network_acronym_str UEL-3
network_name_str Signum: Estudos da Linguagem
repository_id_str
spelling Sociolinguistics and textbook: an exploratory analysisSociolinguística e livro didático: uma análise exploratóriaSociolinguísticaLivro DidáticoVariação Linguística.This study aims to examine the treatment of linguistic variation in Brazilian Portuguese textbooks for High School and prompts a debate about concepts like right and wrong, language variation, language change and language prejudice. In this sense, it considers whether the textbook discusses the linguistic variation, understanding it as a result of a variety of sociocultural factors of a linguistic community. Our corpus consists of a collection of Portuguese Language for High School, prepared by Carlos Alberto Faraco, approved by the National Textbook Program (PNLD 2015). The research is part of the dialogue between Sociolinguistics and mother tongue teaching, more specifically, in theoretical and methodological studies of Bortoni-Ricardo (2004), Faraco (2004), Alkmim (2005), Labov (2008), among others, in addition to the National Curriculum Parameters of High School Portuguese Language – PCN (BRASIL, 2000). The methodology is based on descriptive, bibliographical and documentary research and a qualitative approach. The results show, that the current development, in that collection highlights a concern to incorporate linguistic studies in the heterogeneity and linguistic diversity from sociolinguistic perspective.RESUMO: O presente estudo tem por objetivo analisar o tratamento da variação linguística nos livros didáticos de português do Ensino Médio e suscitar uma reflexão dos conceitos  decerto e errado,  variação linguística, mudança linguística e preconceito linguístico. Nesse sentido, analisaremos se o livro didático discute a variação linguística, compreendendo-a como resultado de uma diversidade de fatores socioculturais de uma comunidade linguística. Nosso corpus é composto por uma coleção de Língua Portuguesa para o Ensino Médio, elaborada por Carlos Alberto Faraco, aprovada pelo Programa Nacional do Livro Didático (PNLD-2015). A pesquisa está inserida no diálogo entre a Sociolinguística e o ensino da língua materna, mais especificamente, nos estudos teórico-metodológicos de Bortoni-Ricardo (2004), Labov (2008), Faraco (2004), Alkmin (2005), entre outros, além dos Parâmetros Curriculares Nacionais do Ensino Médio de Língua Portuguesa - PCNs (BRASIL, 2000). Para obtenção de resultados utilizamos a metodologia pautada na pesquisa descritivo-bibliográfica e documental com abordagem qualitativa. Conforme os resultados, verificamos que a elaboração atual na referida coleção destaca uma preocupação em incorporar os estudos linguísticos à heterogeneidade e diversidade linguística, fundamentados pela sociolinguística.UEL2015-01-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresRevisão de literatura, Pesquisa empírica de campoapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/2106810.5433/2237-4876.2015v18n1p309Signum: Estudos da Linguagem; Vol. 18 No. 1 (2015): Variação Linguística; 309-332Signum: Estudos da Linguagem; v. 18 n. 1 (2015): Variação Linguística; 309-3322237-4876reponame:Signum: Estudos da Linguageminstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/21068/16564http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRazky, AbdelhakFeiteiro, Sandra Regina2022-11-16T18:11:07Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/21068Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/signumPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/oai||signum@uel.br2237-48761516-3083opendoar:2022-11-16T18:11:07Signum: Estudos da Linguagem - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
dc.title.none.fl_str_mv Sociolinguistics and textbook: an exploratory analysis
Sociolinguística e livro didático: uma análise exploratória
title Sociolinguistics and textbook: an exploratory analysis
spellingShingle Sociolinguistics and textbook: an exploratory analysis
Razky, Abdelhak
Sociolinguística
Livro Didático
Variação Linguística.
title_short Sociolinguistics and textbook: an exploratory analysis
title_full Sociolinguistics and textbook: an exploratory analysis
title_fullStr Sociolinguistics and textbook: an exploratory analysis
title_full_unstemmed Sociolinguistics and textbook: an exploratory analysis
title_sort Sociolinguistics and textbook: an exploratory analysis
author Razky, Abdelhak
author_facet Razky, Abdelhak
Feiteiro, Sandra Regina
author_role author
author2 Feiteiro, Sandra Regina
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Razky, Abdelhak
Feiteiro, Sandra Regina
dc.subject.por.fl_str_mv Sociolinguística
Livro Didático
Variação Linguística.
topic Sociolinguística
Livro Didático
Variação Linguística.
description This study aims to examine the treatment of linguistic variation in Brazilian Portuguese textbooks for High School and prompts a debate about concepts like right and wrong, language variation, language change and language prejudice. In this sense, it considers whether the textbook discusses the linguistic variation, understanding it as a result of a variety of sociocultural factors of a linguistic community. Our corpus consists of a collection of Portuguese Language for High School, prepared by Carlos Alberto Faraco, approved by the National Textbook Program (PNLD 2015). The research is part of the dialogue between Sociolinguistics and mother tongue teaching, more specifically, in theoretical and methodological studies of Bortoni-Ricardo (2004), Faraco (2004), Alkmim (2005), Labov (2008), among others, in addition to the National Curriculum Parameters of High School Portuguese Language – PCN (BRASIL, 2000). The methodology is based on descriptive, bibliographical and documentary research and a qualitative approach. The results show, that the current development, in that collection highlights a concern to incorporate linguistic studies in the heterogeneity and linguistic diversity from sociolinguistic perspective.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-01-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
Revisão de literatura, Pesquisa empírica de campo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/21068
10.5433/2237-4876.2015v18n1p309
url https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/21068
identifier_str_mv 10.5433/2237-4876.2015v18n1p309
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/21068/16564
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UEL
publisher.none.fl_str_mv UEL
dc.source.none.fl_str_mv Signum: Estudos da Linguagem; Vol. 18 No. 1 (2015): Variação Linguística; 309-332
Signum: Estudos da Linguagem; v. 18 n. 1 (2015): Variação Linguística; 309-332
2237-4876
reponame:Signum: Estudos da Linguagem
instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron:UEL
instname_str Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron_str UEL
institution UEL
reponame_str Signum: Estudos da Linguagem
collection Signum: Estudos da Linguagem
repository.name.fl_str_mv Signum: Estudos da Linguagem - Universidade Estadual de Londrina (UEL)
repository.mail.fl_str_mv ||signum@uel.br
_version_ 1799305963406098432