Approach of reading and grammar in portuguese language of the serial evaluation process - UEM
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Signum: Estudos da Linguagem |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/21916 |
Resumo: | This research aims to identify the reading concept of the PAS-UEM Test, an instrument that allows the admission in the Higher Education at the Maringá State University. Specifically,it is intended to verify, to answer the proposed questions, the entrant must use the steps of the interactive reading process: reading,comprehension and interpretation. In order to accomplish it, analise the Portuguese Language Test of PAS-UEM 2011, phase III that presents five multiple choice questions to be answer based in two texts of different genres. The results shows that more emphasis is given to questions related to grammar aspects, although it relies on the reading in order to be answered,the process of reading, comprehension and interpretation is not executed. |
id |
UEL-3_f1f31348c7a4c42422e8d1bb8d2b49da |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/21916 |
network_acronym_str |
UEL-3 |
network_name_str |
Signum: Estudos da Linguagem |
repository_id_str |
|
spelling |
Approach of reading and grammar in portuguese language of the serial evaluation process - UEMAbordagem da leitura e da gramática na prova de Língua Portuguesa do processo de avaliação seriada - UEMPAS-EMUReadingReading assessment.PAS-UEMleituragramáticainteração.Avaliação de leituraThis research aims to identify the reading concept of the PAS-UEM Test, an instrument that allows the admission in the Higher Education at the Maringá State University. Specifically,it is intended to verify, to answer the proposed questions, the entrant must use the steps of the interactive reading process: reading,comprehension and interpretation. In order to accomplish it, analise the Portuguese Language Test of PAS-UEM 2011, phase III that presents five multiple choice questions to be answer based in two texts of different genres. The results shows that more emphasis is given to questions related to grammar aspects, although it relies on the reading in order to be answered,the process of reading, comprehension and interpretation is not executed.Este artigo tem como objetivo discutir as abordagens de leitura e de gramática que permeiam a prova de Língua Portuguesa do Processo de Avaliação Seriada da Universidade Estadual de Maringá – PAS-UEM, um instrumento que permite o ingresso dos candidatos ao ensino superior da Universidade Estadual de Maringá. O interesse ao final é observar se as concepções que subsidiam a elaboração das questões se coadunam com aquelas preconizadas pelos Parâmetros Curriculares Nacionais e com as Diretrizes Curriculares Estaduais do Paraná. Nesse percurso, procura também verificar se as questões propostas, no seu grau de dificuldade, estabelece a ponte entre os níveis de ensino médio e acadêmico, já que o Processo, teoricamente, espera interagir com esses níveis. Para isso, esta pesquisa qualitativa analisa a prova de Língua Portuguesa do PAS-UEM 2011, etapa III, que apresenta cinco questões de múltipla escolha a partir de dois textos de gêneros diferentes. Os resultados demonstram que, ao abordar a leitura e a gramática, o candidato tem de recorrer ao contexto, tomando o texto como espaço de interação entre autor e leitor. As questões referentes aos aspectos gramaticais são abordadas de forma contextualizada, quando a reflexão sobre a língua e a linguagem é marcadamente necessária e orientada.UEL2017-01-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/2191610.5433/2237-4876.2016v19n1p40Signum: Estudos da Linguagem; Vol. 19 No. 1 (2016): Ensino de Língua Portuguesa e Contemporaneidade; 40-63Signum: Estudos da Linguagem; v. 19 n. 1 (2016): Ensino de Língua Portuguesa e Contemporaneidade; 40-632237-4876reponame:Signum: Estudos da Linguageminstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/21916/19291Copyright (c) 2016 Signum: Estudos da Linguageminfo:eu-repo/semantics/openAccessCavalcanti, Rosilene da Silva de MoraesZanini, Marilurdes2022-11-16T18:12:02Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/21916Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/signumPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/oai||signum@uel.br2237-48761516-3083opendoar:2022-11-16T18:12:02Signum: Estudos da Linguagem - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Approach of reading and grammar in portuguese language of the serial evaluation process - UEM Abordagem da leitura e da gramática na prova de Língua Portuguesa do processo de avaliação seriada - UEM |
title |
Approach of reading and grammar in portuguese language of the serial evaluation process - UEM |
spellingShingle |
Approach of reading and grammar in portuguese language of the serial evaluation process - UEM Cavalcanti, Rosilene da Silva de Moraes PAS-EMU Reading Reading assessment. PAS-UEM leitura gramática interação. Avaliação de leitura |
title_short |
Approach of reading and grammar in portuguese language of the serial evaluation process - UEM |
title_full |
Approach of reading and grammar in portuguese language of the serial evaluation process - UEM |
title_fullStr |
Approach of reading and grammar in portuguese language of the serial evaluation process - UEM |
title_full_unstemmed |
Approach of reading and grammar in portuguese language of the serial evaluation process - UEM |
title_sort |
Approach of reading and grammar in portuguese language of the serial evaluation process - UEM |
author |
Cavalcanti, Rosilene da Silva de Moraes |
author_facet |
Cavalcanti, Rosilene da Silva de Moraes Zanini, Marilurdes |
author_role |
author |
author2 |
Zanini, Marilurdes |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cavalcanti, Rosilene da Silva de Moraes Zanini, Marilurdes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
PAS-EMU Reading Reading assessment. PAS-UEM leitura gramática interação. Avaliação de leitura |
topic |
PAS-EMU Reading Reading assessment. PAS-UEM leitura gramática interação. Avaliação de leitura |
description |
This research aims to identify the reading concept of the PAS-UEM Test, an instrument that allows the admission in the Higher Education at the Maringá State University. Specifically,it is intended to verify, to answer the proposed questions, the entrant must use the steps of the interactive reading process: reading,comprehension and interpretation. In order to accomplish it, analise the Portuguese Language Test of PAS-UEM 2011, phase III that presents five multiple choice questions to be answer based in two texts of different genres. The results shows that more emphasis is given to questions related to grammar aspects, although it relies on the reading in order to be answered,the process of reading, comprehension and interpretation is not executed. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-01-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/21916 10.5433/2237-4876.2016v19n1p40 |
url |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/21916 |
identifier_str_mv |
10.5433/2237-4876.2016v19n1p40 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/21916/19291 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Signum: Estudos da Linguagem info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Signum: Estudos da Linguagem |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UEL |
publisher.none.fl_str_mv |
UEL |
dc.source.none.fl_str_mv |
Signum: Estudos da Linguagem; Vol. 19 No. 1 (2016): Ensino de Língua Portuguesa e Contemporaneidade; 40-63 Signum: Estudos da Linguagem; v. 19 n. 1 (2016): Ensino de Língua Portuguesa e Contemporaneidade; 40-63 2237-4876 reponame:Signum: Estudos da Linguagem instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL) instacron:UEL |
instname_str |
Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
instacron_str |
UEL |
institution |
UEL |
reponame_str |
Signum: Estudos da Linguagem |
collection |
Signum: Estudos da Linguagem |
repository.name.fl_str_mv |
Signum: Estudos da Linguagem - Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||signum@uel.br |
_version_ |
1799305963433361408 |