Approach of reading and grammar in portuguese language of the serial evaluation process - UEM

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cavalcanti, Rosilene da Silva de Moraes
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Zanini, Marilurdes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Signum: Estudos da Linguagem
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/21916
Resumo: This research aims to identify the reading concept of the PAS-UEM Test, an instrument that allows the admission in the Higher Education at the Maringá State University. Specifically,it is intended to verify, to answer the proposed questions, the entrant must use the steps of the interactive reading process: reading,comprehension and interpretation. In order to accomplish it, analise the Portuguese Language Test of PAS-UEM 2011, phase III that presents five multiple choice questions to be answer based in two texts of different genres. The results shows that more emphasis is given to questions related to grammar aspects, although it relies on the reading in order to be answered,the process of reading, comprehension and interpretation is not executed.
id UEL-3_f1f31348c7a4c42422e8d1bb8d2b49da
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/21916
network_acronym_str UEL-3
network_name_str Signum: Estudos da Linguagem
repository_id_str
spelling Approach of reading and grammar in portuguese language of the serial evaluation process - UEMAbordagem da leitura e da gramática na prova de Língua Portuguesa do processo de avaliação seriada - UEMPAS-EMUReadingReading assessment.PAS-UEMleituragramáticainteração.Avaliação de leituraThis research aims to identify the reading concept of the PAS-UEM Test, an instrument that allows the admission in the Higher Education at the Maringá State University. Specifically,it is intended to verify, to answer the proposed questions, the entrant must use the steps of the interactive reading process: reading,comprehension and interpretation. In order to accomplish it, analise the Portuguese Language Test of PAS-UEM 2011, phase III that presents five multiple choice questions to be answer based in two texts of different genres. The results shows that more emphasis is given to questions related to grammar aspects, although it relies on the reading in order to be answered,the process of reading, comprehension and interpretation is not executed.Este artigo tem como objetivo discutir as abordagens de leitura e de gramática que permeiam a prova de Língua Portuguesa do Processo de Avaliação Seriada da Universidade Estadual de Maringá – PAS-UEM, um instrumento que permite o ingresso dos candidatos ao ensino superior da Universidade Estadual de Maringá. O interesse ao final é observar se as concepções que subsidiam a elaboração das questões se coadunam com aquelas preconizadas pelos Parâmetros Curriculares Nacionais e com as Diretrizes Curriculares Estaduais do Paraná. Nesse percurso, procura também verificar se as questões propostas, no seu grau de dificuldade, estabelece a ponte entre os níveis de ensino médio e acadêmico, já que o Processo, teoricamente, espera interagir com esses níveis. Para isso, esta pesquisa qualitativa analisa a prova de Língua Portuguesa do PAS-UEM 2011, etapa III, que apresenta cinco questões de múltipla escolha a partir de dois textos de gêneros diferentes. Os resultados demonstram que, ao abordar a leitura e a gramática, o candidato tem de recorrer ao contexto, tomando o texto como espaço de interação entre autor e leitor. As questões referentes aos aspectos gramaticais são abordadas de forma contextualizada, quando a reflexão sobre a língua e a linguagem é marcadamente necessária e orientada.UEL2017-01-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/2191610.5433/2237-4876.2016v19n1p40Signum: Estudos da Linguagem; Vol. 19 No. 1 (2016): Ensino de Língua Portuguesa e Contemporaneidade; 40-63Signum: Estudos da Linguagem; v. 19 n. 1 (2016): Ensino de Língua Portuguesa e Contemporaneidade; 40-632237-4876reponame:Signum: Estudos da Linguageminstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/21916/19291Copyright (c) 2016 Signum: Estudos da Linguageminfo:eu-repo/semantics/openAccessCavalcanti, Rosilene da Silva de MoraesZanini, Marilurdes2022-11-16T18:12:02Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/21916Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/signumPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/oai||signum@uel.br2237-48761516-3083opendoar:2022-11-16T18:12:02Signum: Estudos da Linguagem - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
dc.title.none.fl_str_mv Approach of reading and grammar in portuguese language of the serial evaluation process - UEM
Abordagem da leitura e da gramática na prova de Língua Portuguesa do processo de avaliação seriada - UEM
title Approach of reading and grammar in portuguese language of the serial evaluation process - UEM
spellingShingle Approach of reading and grammar in portuguese language of the serial evaluation process - UEM
Cavalcanti, Rosilene da Silva de Moraes
PAS-EMU
Reading
Reading assessment.
PAS-UEM
leitura
gramática
interação.
Avaliação de leitura
title_short Approach of reading and grammar in portuguese language of the serial evaluation process - UEM
title_full Approach of reading and grammar in portuguese language of the serial evaluation process - UEM
title_fullStr Approach of reading and grammar in portuguese language of the serial evaluation process - UEM
title_full_unstemmed Approach of reading and grammar in portuguese language of the serial evaluation process - UEM
title_sort Approach of reading and grammar in portuguese language of the serial evaluation process - UEM
author Cavalcanti, Rosilene da Silva de Moraes
author_facet Cavalcanti, Rosilene da Silva de Moraes
Zanini, Marilurdes
author_role author
author2 Zanini, Marilurdes
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cavalcanti, Rosilene da Silva de Moraes
Zanini, Marilurdes
dc.subject.por.fl_str_mv PAS-EMU
Reading
Reading assessment.
PAS-UEM
leitura
gramática
interação.
Avaliação de leitura
topic PAS-EMU
Reading
Reading assessment.
PAS-UEM
leitura
gramática
interação.
Avaliação de leitura
description This research aims to identify the reading concept of the PAS-UEM Test, an instrument that allows the admission in the Higher Education at the Maringá State University. Specifically,it is intended to verify, to answer the proposed questions, the entrant must use the steps of the interactive reading process: reading,comprehension and interpretation. In order to accomplish it, analise the Portuguese Language Test of PAS-UEM 2011, phase III that presents five multiple choice questions to be answer based in two texts of different genres. The results shows that more emphasis is given to questions related to grammar aspects, although it relies on the reading in order to be answered,the process of reading, comprehension and interpretation is not executed.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-01-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/21916
10.5433/2237-4876.2016v19n1p40
url https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/21916
identifier_str_mv 10.5433/2237-4876.2016v19n1p40
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/21916/19291
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Signum: Estudos da Linguagem
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Signum: Estudos da Linguagem
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UEL
publisher.none.fl_str_mv UEL
dc.source.none.fl_str_mv Signum: Estudos da Linguagem; Vol. 19 No. 1 (2016): Ensino de Língua Portuguesa e Contemporaneidade; 40-63
Signum: Estudos da Linguagem; v. 19 n. 1 (2016): Ensino de Língua Portuguesa e Contemporaneidade; 40-63
2237-4876
reponame:Signum: Estudos da Linguagem
instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron:UEL
instname_str Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron_str UEL
institution UEL
reponame_str Signum: Estudos da Linguagem
collection Signum: Estudos da Linguagem
repository.name.fl_str_mv Signum: Estudos da Linguagem - Universidade Estadual de Londrina (UEL)
repository.mail.fl_str_mv ||signum@uel.br
_version_ 1799305963433361408