The Journal Illustrada educating for Republic
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Discursos Fotográficos |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficos/article/view/23344 |
Resumo: | This article aims to identify the educational possibilities contained in press materials in the early years of the Republic of Brazil, from the rise of the Conservative Party, with the end of the Empire and slave regime. Our analysis starts from the hypothesis that the Revista Illustrada collaborated in the way of historicizing the facts to non-literate population, creating a kind of method of transmitting the events with a new look, from the change of habits and of body care benchmarks, good manners and civility. |
id |
UEL-4_78aa8a90c6afd726bb945b9bce523ec5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/23344 |
network_acronym_str |
UEL-4 |
network_name_str |
Discursos Fotográficos |
repository_id_str |
|
spelling |
The Journal Illustrada educating for RepublicA revista illustrada educando para a RepúblicaEducationComic booksRepublicCivilityIlustração. Educação. República Velha. Civilidade.This article aims to identify the educational possibilities contained in press materials in the early years of the Republic of Brazil, from the rise of the Conservative Party, with the end of the Empire and slave regime. Our analysis starts from the hypothesis that the Revista Illustrada collaborated in the way of historicizing the facts to non-literate population, creating a kind of method of transmitting the events with a new look, from the change of habits and of body care benchmarks, good manners and civility.Este artigo tem como principal objetivo identificar as possibilidades educacionais contidas em materiais da imprensa nos primeiros anos da República do Brasil, a partir da ascensão do Partido Conservador, com o fim do Império e do regime escravagista em nosso país. A nossa análise parte da hipótese de que a Revista Illustrada, enquanto veículo midiático colaborou na maneira de historiar os fatos à população não letrada, na criação de uma espécie de método de transmitir os acontecimentos com um novo olhar, a partir da mudança dos hábitos e dos referenciais de higiene corporal, de boa educação e de civilidade.Universidade Estadual de Londrina2016-08-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresPesquisa Históricaapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficos/article/view/2334410.5433/1984-7939.2016v12n20p231Discursos Fotograficos; v. 12 n. 20 (2016): Dossiê temático: Imagem e Esporte; 231-2521984-79391808-5652reponame:Discursos Fotográficosinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficos/article/view/23344/pdfCopyright (c) 2017 Discursos Fotográficosinfo:eu-repo/semantics/openAccessModenesi, Thiago VasconcellosSousa, Edilson Fernandes deMenezes, Vilde Gomes de2017-07-18T16:19:59Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/23344Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficosPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficos/oairevistadiscursos@uel.br || laudi@uel.br || discursosfoto@uel.br10.5433/1984-79391984-79391808-5652opendoar:2017-07-18T16:19:59Discursos Fotográficos - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Journal Illustrada educating for Republic A revista illustrada educando para a República |
title |
The Journal Illustrada educating for Republic |
spellingShingle |
The Journal Illustrada educating for Republic Modenesi, Thiago Vasconcellos Education Comic books Republic Civility Ilustração. Educação. República Velha. Civilidade. |
title_short |
The Journal Illustrada educating for Republic |
title_full |
The Journal Illustrada educating for Republic |
title_fullStr |
The Journal Illustrada educating for Republic |
title_full_unstemmed |
The Journal Illustrada educating for Republic |
title_sort |
The Journal Illustrada educating for Republic |
author |
Modenesi, Thiago Vasconcellos |
author_facet |
Modenesi, Thiago Vasconcellos Sousa, Edilson Fernandes de Menezes, Vilde Gomes de |
author_role |
author |
author2 |
Sousa, Edilson Fernandes de Menezes, Vilde Gomes de |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Modenesi, Thiago Vasconcellos Sousa, Edilson Fernandes de Menezes, Vilde Gomes de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Education Comic books Republic Civility Ilustração. Educação. República Velha. Civilidade. |
topic |
Education Comic books Republic Civility Ilustração. Educação. República Velha. Civilidade. |
description |
This article aims to identify the educational possibilities contained in press materials in the early years of the Republic of Brazil, from the rise of the Conservative Party, with the end of the Empire and slave regime. Our analysis starts from the hypothesis that the Revista Illustrada collaborated in the way of historicizing the facts to non-literate population, creating a kind of method of transmitting the events with a new look, from the change of habits and of body care benchmarks, good manners and civility. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-08-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares Pesquisa Histórica |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficos/article/view/23344 10.5433/1984-7939.2016v12n20p231 |
url |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficos/article/view/23344 |
identifier_str_mv |
10.5433/1984-7939.2016v12n20p231 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficos/article/view/23344/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Discursos Fotográficos info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Discursos Fotográficos |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Discursos Fotograficos; v. 12 n. 20 (2016): Dossiê temático: Imagem e Esporte; 231-252 1984-7939 1808-5652 reponame:Discursos Fotográficos instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL) instacron:UEL |
instname_str |
Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
instacron_str |
UEL |
institution |
UEL |
reponame_str |
Discursos Fotográficos |
collection |
Discursos Fotográficos |
repository.name.fl_str_mv |
Discursos Fotográficos - Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadiscursos@uel.br || laudi@uel.br || discursosfoto@uel.br |
_version_ |
1799315409917181952 |