In the course of history: the upsurge of photography in the image civilization

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Maya, Eduardo Ewald
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Discursos Fotográficos
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficos/article/view/1928
Resumo: In this article I present a part of my master’s degree dissertation which dealt with the path in the history of photography. The text starts by focusing the profound cleave it provoked in XIX Century iconographies. Next, it analyses the raise of the processes of photographic reproduction, e.g. images of an optical nature (of photographically automatized production). In closing it appraises the origins and transmutations witnessed in the relation artphotography. To do so it adopts the perspectives of photography thinkers such as Walter Benjamin and of researchers as Boris Kossoy, among others. It concludes that photography represented a new – and important spring in terms of multiplication and sharing of information, beyond opening new fields in the visual representations.
id UEL-4_a9320fddab91927a3e24b5bdbd5a6d55
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1928
network_acronym_str UEL-4
network_name_str Discursos Fotográficos
repository_id_str
spelling In the course of history: the upsurge of photography in the image civilizationNos passos da história: o surgimento da fotografia na civilização da imagemHistória da Fotografia. Daguerreótipo. Modernidade. Walter Benjamin - Filósofo.In this article I present a part of my master’s degree dissertation which dealt with the path in the history of photography. The text starts by focusing the profound cleave it provoked in XIX Century iconographies. Next, it analyses the raise of the processes of photographic reproduction, e.g. images of an optical nature (of photographically automatized production). In closing it appraises the origins and transmutations witnessed in the relation artphotography. To do so it adopts the perspectives of photography thinkers such as Walter Benjamin and of researchers as Boris Kossoy, among others. It concludes that photography represented a new – and important spring in terms of multiplication and sharing of information, beyond opening new fields in the visual representations.Neste artigo, apresento uma parte da dissertação de mestrado, cujo objetivo é percorrer os passos da história da fotografia. O texto começa abordando o profundo corte que ela provocou nas iconografias do século XIX. Em seguida, analisa o surgimento dos processos de reprodução fotográfica, isto é, das imagens de natureza óptica (de produção automatizada fotograficamente). Por fim, aborda as origens e transmutações observadas na relação arte-fotografia. Para tanto, adota referenciais teóricos de pensadores da fotografia como Walter Benjamin e de pesquisadores como Boris Kossoy, entre outros. Conclui que a fotografia representou um novo – e importante – salto em termos de multiplicação e difusão da informação, além de abrir novos campos nas representações visuais.Universidade Estadual de Londrina2008-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficos/article/view/192810.5433/1984-7939.2008v4n5p103Discursos Fotograficos; v. 4 n. 5 (2008); 103-1291984-79391808-5652reponame:Discursos Fotográficosinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficos/article/view/1928/1661Maya, Eduardo Ewaldinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-04-27T17:39:13Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1928Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficosPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficos/oairevistadiscursos@uel.br || laudi@uel.br || discursosfoto@uel.br10.5433/1984-79391984-79391808-5652opendoar:2017-04-27T17:39:13Discursos Fotográficos - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
dc.title.none.fl_str_mv In the course of history: the upsurge of photography in the image civilization
Nos passos da história: o surgimento da fotografia na civilização da imagem
title In the course of history: the upsurge of photography in the image civilization
spellingShingle In the course of history: the upsurge of photography in the image civilization
Maya, Eduardo Ewald
História da Fotografia. Daguerreótipo. Modernidade. Walter Benjamin - Filósofo.
title_short In the course of history: the upsurge of photography in the image civilization
title_full In the course of history: the upsurge of photography in the image civilization
title_fullStr In the course of history: the upsurge of photography in the image civilization
title_full_unstemmed In the course of history: the upsurge of photography in the image civilization
title_sort In the course of history: the upsurge of photography in the image civilization
author Maya, Eduardo Ewald
author_facet Maya, Eduardo Ewald
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Maya, Eduardo Ewald
dc.subject.por.fl_str_mv História da Fotografia. Daguerreótipo. Modernidade. Walter Benjamin - Filósofo.
topic História da Fotografia. Daguerreótipo. Modernidade. Walter Benjamin - Filósofo.
description In this article I present a part of my master’s degree dissertation which dealt with the path in the history of photography. The text starts by focusing the profound cleave it provoked in XIX Century iconographies. Next, it analyses the raise of the processes of photographic reproduction, e.g. images of an optical nature (of photographically automatized production). In closing it appraises the origins and transmutations witnessed in the relation artphotography. To do so it adopts the perspectives of photography thinkers such as Walter Benjamin and of researchers as Boris Kossoy, among others. It concludes that photography represented a new – and important spring in terms of multiplication and sharing of information, beyond opening new fields in the visual representations.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-12-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficos/article/view/1928
10.5433/1984-7939.2008v4n5p103
url https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficos/article/view/1928
identifier_str_mv 10.5433/1984-7939.2008v4n5p103
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficos/article/view/1928/1661
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
dc.source.none.fl_str_mv Discursos Fotograficos; v. 4 n. 5 (2008); 103-129
1984-7939
1808-5652
reponame:Discursos Fotográficos
instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron:UEL
instname_str Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron_str UEL
institution UEL
reponame_str Discursos Fotográficos
collection Discursos Fotográficos
repository.name.fl_str_mv Discursos Fotográficos - Universidade Estadual de Londrina (UEL)
repository.mail.fl_str_mv revistadiscursos@uel.br || laudi@uel.br || discursosfoto@uel.br
_version_ 1799315408564518912