The “Decisive Moment”: an anarchical aesthetics for the contemporary look
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2008 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Discursos Fotográficos |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficos/article/view/1509 |
Resumo: | The objective in this study is to semiotically think abouthow the concept of decisive moment as defined by Henri Cartier-Bresson constructs an anarchical aesthetic which can be perceived in a photographic workmanship. The bases for the anarchical aesthetic are drawn from the concepts in Charles Sanders Peirce’s aesthetic semiotics. The principles also include the inferences through contiguity and resemblance as the two axles that form poetics. The results show that in its simplicity, the extraordinary statement made by the photographer will lead to clean breaking with the photographic look. |
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The “Decisive Moment”: an anarchical aesthetics for the contemporary lookO “Instante Decisivo”: uma estética anárquica para o olhar contemporâneoPhotographyDecisive momentAnarchical aestheticsCartier-BressonAnálise Fotográfica. Instante decisivo. Cartier-Bresson - Fotógrafo.The objective in this study is to semiotically think abouthow the concept of decisive moment as defined by Henri Cartier-Bresson constructs an anarchical aesthetic which can be perceived in a photographic workmanship. The bases for the anarchical aesthetic are drawn from the concepts in Charles Sanders Peirce’s aesthetic semiotics. The principles also include the inferences through contiguity and resemblance as the two axles that form poetics. The results show that in its simplicity, the extraordinary statement made by the photographer will lead to clean breaking with the photographic look. O objetivo deste estudo é pensar de um modo semiótico como o conceito de instante decisivo definido por Henri Cartier- Bresson constrói uma estética que pode ser percebida numa obra fotográfica. São discutidas as bases da estética anárquica como equivalentes aos conceitos apresentados pela estética semiótica de Charles Sanders Peirce. A fundamentação também situa as inferências por similaridade e contigüidade como os dois eixos que formam a poética. Os resultados apontam que em sua simplicidade, o extraordinário conceito definido pelo fotógrafo estimula ao descondicionamento do olhar fotográfico.Universidade Estadual de Londrina2008-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficos/article/view/150910.5433/1984-7939.2008v4n4p127Discursos Fotograficos; v. 4 n. 4 (2008); 127-1441984-79391808-5652reponame:Discursos Fotográficosinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficos/article/view/1509/1255Alves, Raphael FreireContani, Miguel Luizinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-02-14T17:49:38Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1509Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficosPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficos/oairevistadiscursos@uel.br || laudi@uel.br || discursosfoto@uel.br10.5433/1984-79391984-79391808-5652opendoar:2017-02-14T17:49:38Discursos Fotográficos - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
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