The “Decisive Moment”: an anarchical aesthetics for the contemporary look

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alves, Raphael Freire
Data de Publicação: 2008
Outros Autores: Contani, Miguel Luiz
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Discursos Fotográficos
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficos/article/view/1509
Resumo: The objective in this study is to semiotically think abouthow the concept of decisive moment as defined by Henri Cartier-Bresson constructs an anarchical aesthetic which can be perceived in a photographic workmanship. The bases for the anarchical aesthetic are drawn from the concepts in Charles Sanders Peirce’s aesthetic semiotics. The principles also include the inferences through contiguity and resemblance as the two axles that form poetics. The results show that in its simplicity, the extraordinary statement made by the photographer will lead to clean breaking with the photographic look.
id UEL-4_e98c2cc7b7937e3a482859b11a873180
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1509
network_acronym_str UEL-4
network_name_str Discursos Fotográficos
repository_id_str
spelling The “Decisive Moment”: an anarchical aesthetics for the contemporary lookO “Instante Decisivo”: uma estética anárquica para o olhar contemporâneoPhotographyDecisive momentAnarchical aestheticsCartier-BressonAnálise Fotográfica. Instante decisivo. Cartier-Bresson - Fotógrafo.The objective in this study is to semiotically think abouthow the concept of decisive moment as defined by Henri Cartier-Bresson constructs an anarchical aesthetic which can be perceived in a photographic workmanship. The bases for the anarchical aesthetic are drawn from the concepts in Charles Sanders Peirce’s aesthetic semiotics. The principles also include the inferences through contiguity and resemblance as the two axles that form poetics. The results show that in its simplicity, the extraordinary statement made by the photographer will lead to clean breaking with the photographic look. O objetivo deste estudo é pensar de um modo semiótico como o conceito de instante decisivo definido por Henri Cartier- Bresson constrói uma estética que pode ser percebida numa obra fotográfica. São discutidas as bases da estética anárquica como equivalentes aos conceitos apresentados pela estética semiótica de Charles Sanders Peirce. A fundamentação também situa as inferências por similaridade e contigüidade como os dois eixos que formam a poética. Os resultados apontam que em sua simplicidade, o extraordinário conceito definido pelo fotógrafo estimula ao descondicionamento do olhar fotográfico.Universidade Estadual de Londrina2008-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficos/article/view/150910.5433/1984-7939.2008v4n4p127Discursos Fotograficos; v. 4 n. 4 (2008); 127-1441984-79391808-5652reponame:Discursos Fotográficosinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficos/article/view/1509/1255Alves, Raphael FreireContani, Miguel Luizinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-02-14T17:49:38Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1509Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficosPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficos/oairevistadiscursos@uel.br || laudi@uel.br || discursosfoto@uel.br10.5433/1984-79391984-79391808-5652opendoar:2017-02-14T17:49:38Discursos Fotográficos - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
dc.title.none.fl_str_mv The “Decisive Moment”: an anarchical aesthetics for the contemporary look
O “Instante Decisivo”: uma estética anárquica para o olhar contemporâneo
title The “Decisive Moment”: an anarchical aesthetics for the contemporary look
spellingShingle The “Decisive Moment”: an anarchical aesthetics for the contemporary look
Alves, Raphael Freire
Photography
Decisive moment
Anarchical aesthetics
Cartier-Bresson
Análise Fotográfica. Instante decisivo. Cartier-Bresson - Fotógrafo.
title_short The “Decisive Moment”: an anarchical aesthetics for the contemporary look
title_full The “Decisive Moment”: an anarchical aesthetics for the contemporary look
title_fullStr The “Decisive Moment”: an anarchical aesthetics for the contemporary look
title_full_unstemmed The “Decisive Moment”: an anarchical aesthetics for the contemporary look
title_sort The “Decisive Moment”: an anarchical aesthetics for the contemporary look
author Alves, Raphael Freire
author_facet Alves, Raphael Freire
Contani, Miguel Luiz
author_role author
author2 Contani, Miguel Luiz
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Alves, Raphael Freire
Contani, Miguel Luiz
dc.subject.por.fl_str_mv Photography
Decisive moment
Anarchical aesthetics
Cartier-Bresson
Análise Fotográfica. Instante decisivo. Cartier-Bresson - Fotógrafo.
topic Photography
Decisive moment
Anarchical aesthetics
Cartier-Bresson
Análise Fotográfica. Instante decisivo. Cartier-Bresson - Fotógrafo.
description The objective in this study is to semiotically think abouthow the concept of decisive moment as defined by Henri Cartier-Bresson constructs an anarchical aesthetic which can be perceived in a photographic workmanship. The bases for the anarchical aesthetic are drawn from the concepts in Charles Sanders Peirce’s aesthetic semiotics. The principles also include the inferences through contiguity and resemblance as the two axles that form poetics. The results show that in its simplicity, the extraordinary statement made by the photographer will lead to clean breaking with the photographic look.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-12-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficos/article/view/1509
10.5433/1984-7939.2008v4n4p127
url https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficos/article/view/1509
identifier_str_mv 10.5433/1984-7939.2008v4n4p127
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficos/article/view/1509/1255
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
dc.source.none.fl_str_mv Discursos Fotograficos; v. 4 n. 4 (2008); 127-144
1984-7939
1808-5652
reponame:Discursos Fotográficos
instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron:UEL
instname_str Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron_str UEL
institution UEL
reponame_str Discursos Fotográficos
collection Discursos Fotográficos
repository.name.fl_str_mv Discursos Fotográficos - Universidade Estadual de Londrina (UEL)
repository.mail.fl_str_mv revistadiscursos@uel.br || laudi@uel.br || discursosfoto@uel.br
_version_ 1799315408549838848