Análise das capacidades de linguagem no trabalho com o gênero de texto plano de aula

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: da Rosa Pires, Bruna Aparecida
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Ruaro, Milena, Ceni Denardi, Didiê Ana
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Entretextos
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/48144
Resumo: This qualitative article aims to highlight and discuss the language skills mobilized by a teacher – focal participant of this study – in the teaching of the genre of text class plan, in an initial training class of English language teachers who were preparing to experience the supervised internship in Elementary School II. For this purpose, this study contemplates the bibliographic review of scholars of Sociodiscursive Interacionism, such as Schneuwly e Dolz (1999), Bronckart (2008) and Cristóvão & Stutz (2011), as well as the studies of Motta-Roth (2011) among others, in addition to the transcription of recorded lectures that form the corpus of the research, on order to contrast aspects of teaching theory and practice. In relation to the results, from the analysis of the recorded class and the detailing of the language skills, it was verified that all the language skills were mobilized by the teacher in the work with the genre of text class plan, and at different times of the class.
id UEL-5_23c2d3beddb54991a04c9cb245b17188
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/48144
network_acronym_str UEL-5
network_name_str Revista Entretextos
repository_id_str
spelling Análise das capacidades de linguagem no trabalho com o gênero de texto plano de aulacapacidades de linguagemlíngua inglesagênero de texto plano de aulaThis qualitative article aims to highlight and discuss the language skills mobilized by a teacher – focal participant of this study – in the teaching of the genre of text class plan, in an initial training class of English language teachers who were preparing to experience the supervised internship in Elementary School II. For this purpose, this study contemplates the bibliographic review of scholars of Sociodiscursive Interacionism, such as Schneuwly e Dolz (1999), Bronckart (2008) and Cristóvão & Stutz (2011), as well as the studies of Motta-Roth (2011) among others, in addition to the transcription of recorded lectures that form the corpus of the research, on order to contrast aspects of teaching theory and practice. In relation to the results, from the analysis of the recorded class and the detailing of the language skills, it was verified that all the language skills were mobilized by the teacher in the work with the genre of text class plan, and at different times of the class.Este artículo cualitativo tiene como objetivo destacar y discutir las habilidades linguisticas movilizadas por un professor – participante focal de este estudio – en la enseñanza del género de texto plan de lección, en una clase de formación inicial de profesores de inglés, que se estaban preparando para experimentar la pasantía supervisada en la Escuela Primaria II. Para este propósito, este estudio contempla la revisión bibliográfica de estudiosos del Interaccionismo Sociodiscursivo, tales como: Schneuwly y Dolz (1999), Bronckart (2008) y Cristóvão y Stutz (2011), así como los estudios de Motta-Roth (2011), entre otros, además de la transcripción de clases grabadas que formam el orpus de la investigación, con el fin de contrastar aspectos de la enseñanza de la teoría y la práctica. En cuanto a los resultados, con base en el análisis de la clase grabada y el detalle de las habilidades lingüísticas, se verificó que todas las habilidades lingüísticas fueron movilizadas por el docente en el trabajo con el género del texto del plan de clase, y em diferentes momentos de la clase.Este artigo, de caráter qualitativo, possui como objetivo identificar e analisar as capacidades de linguagem mobilizadas pela participante focal deste estudo – uma docente de um curso de Licenciatura em Letras Português-Inglês – durante o ensino do gênero de texto plano de aula, na preparação dos estudantes para o estágio supervisionado de Língua Inglesa no Ensino Fundamental II. Com a permissão da professora formadora, duas aulas foram audiogravadas e transcritas, formando, assim, o corpus da pesquisa. Os dados foram analisados à luz do Interacionismo Sociodiscursivo (Bronckart, 2008), especificamente a partir dos estudos sobre o conceito      de gênero de texto e/ou discursivo (Bronckart, 2008; Marcuschi, 2011; Motta-Roth, 2011) e do conceito de capacidades de linguagem      (Dolz; Pasquier; Bronckart, 1993; Cristóvão; Stutz, 2011) a saber: capacidades de ação, capacidades discursivas, capacidades      linguístico-discursivas e capacidades de significação.  Os resultados      da identificação das capacidades de linguagem e da análise das transcrições das aulas gravadas apontam para a mobilização de todas as capacidades de linguagem no trabalho com o gênero      de texto plano de aula por parte da professora formadora, que o fez em diferentes momentos das aulas.Universidade Estadual de Londrina2023-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/4814410.5433/1519-5392.2023v23n4p113-132Entretextos; v. 23 n. 4 (2023): Atem´ático ; 113-1322764-08091519-5392reponame:Revista Entretextosinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/48144/49756Copyright (c) 2023 Bruna Aparecida da Rosa Pires, Milena Ruaro, Didiê Ana Ceni Denardihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessda Rosa Pires, Bruna AparecidaRuaro, MilenaCeni Denardi, Didiê Ana2024-02-23T15:53:55Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/48144Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextosPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/oai||entretextos.uel@gmail.com|| ppgel@uel.br|| laudi@uel.br1519-53922764-0809opendoar:2024-02-23T15:53:55Revista Entretextos - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
dc.title.none.fl_str_mv Análise das capacidades de linguagem no trabalho com o gênero de texto plano de aula
title Análise das capacidades de linguagem no trabalho com o gênero de texto plano de aula
spellingShingle Análise das capacidades de linguagem no trabalho com o gênero de texto plano de aula
da Rosa Pires, Bruna Aparecida
capacidades de linguagem
língua inglesa
gênero de texto plano de aula
title_short Análise das capacidades de linguagem no trabalho com o gênero de texto plano de aula
title_full Análise das capacidades de linguagem no trabalho com o gênero de texto plano de aula
title_fullStr Análise das capacidades de linguagem no trabalho com o gênero de texto plano de aula
title_full_unstemmed Análise das capacidades de linguagem no trabalho com o gênero de texto plano de aula
title_sort Análise das capacidades de linguagem no trabalho com o gênero de texto plano de aula
author da Rosa Pires, Bruna Aparecida
author_facet da Rosa Pires, Bruna Aparecida
Ruaro, Milena
Ceni Denardi, Didiê Ana
author_role author
author2 Ruaro, Milena
Ceni Denardi, Didiê Ana
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv da Rosa Pires, Bruna Aparecida
Ruaro, Milena
Ceni Denardi, Didiê Ana
dc.subject.por.fl_str_mv capacidades de linguagem
língua inglesa
gênero de texto plano de aula
topic capacidades de linguagem
língua inglesa
gênero de texto plano de aula
description This qualitative article aims to highlight and discuss the language skills mobilized by a teacher – focal participant of this study – in the teaching of the genre of text class plan, in an initial training class of English language teachers who were preparing to experience the supervised internship in Elementary School II. For this purpose, this study contemplates the bibliographic review of scholars of Sociodiscursive Interacionism, such as Schneuwly e Dolz (1999), Bronckart (2008) and Cristóvão & Stutz (2011), as well as the studies of Motta-Roth (2011) among others, in addition to the transcription of recorded lectures that form the corpus of the research, on order to contrast aspects of teaching theory and practice. In relation to the results, from the analysis of the recorded class and the detailing of the language skills, it was verified that all the language skills were mobilized by the teacher in the work with the genre of text class plan, and at different times of the class.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/48144
10.5433/1519-5392.2023v23n4p113-132
url https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/48144
identifier_str_mv 10.5433/1519-5392.2023v23n4p113-132
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/48144/49756
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Bruna Aparecida da Rosa Pires, Milena Ruaro, Didiê Ana Ceni Denardi
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Bruna Aparecida da Rosa Pires, Milena Ruaro, Didiê Ana Ceni Denardi
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
dc.source.none.fl_str_mv Entretextos; v. 23 n. 4 (2023): Atem´ático ; 113-132
2764-0809
1519-5392
reponame:Revista Entretextos
instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron:UEL
instname_str Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron_str UEL
institution UEL
reponame_str Revista Entretextos
collection Revista Entretextos
repository.name.fl_str_mv Revista Entretextos - Universidade Estadual de Londrina (UEL)
repository.mail.fl_str_mv ||entretextos.uel@gmail.com|| ppgel@uel.br|| laudi@uel.br
_version_ 1799315390121115648