Análise das capacidades de linguagem no trabalho com o gênero de texto plano de aula
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Entretextos |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/48144 |
Resumo: | This qualitative article aims to highlight and discuss the language skills mobilized by a teacher – focal participant of this study – in the teaching of the genre of text class plan, in an initial training class of English language teachers who were preparing to experience the supervised internship in Elementary School II. For this purpose, this study contemplates the bibliographic review of scholars of Sociodiscursive Interacionism, such as Schneuwly e Dolz (1999), Bronckart (2008) and Cristóvão & Stutz (2011), as well as the studies of Motta-Roth (2011) among others, in addition to the transcription of recorded lectures that form the corpus of the research, on order to contrast aspects of teaching theory and practice. In relation to the results, from the analysis of the recorded class and the detailing of the language skills, it was verified that all the language skills were mobilized by the teacher in the work with the genre of text class plan, and at different times of the class. |
id |
UEL-5_23c2d3beddb54991a04c9cb245b17188 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/48144 |
network_acronym_str |
UEL-5 |
network_name_str |
Revista Entretextos |
repository_id_str |
|
spelling |
Análise das capacidades de linguagem no trabalho com o gênero de texto plano de aulacapacidades de linguagemlíngua inglesagênero de texto plano de aulaThis qualitative article aims to highlight and discuss the language skills mobilized by a teacher – focal participant of this study – in the teaching of the genre of text class plan, in an initial training class of English language teachers who were preparing to experience the supervised internship in Elementary School II. For this purpose, this study contemplates the bibliographic review of scholars of Sociodiscursive Interacionism, such as Schneuwly e Dolz (1999), Bronckart (2008) and Cristóvão & Stutz (2011), as well as the studies of Motta-Roth (2011) among others, in addition to the transcription of recorded lectures that form the corpus of the research, on order to contrast aspects of teaching theory and practice. In relation to the results, from the analysis of the recorded class and the detailing of the language skills, it was verified that all the language skills were mobilized by the teacher in the work with the genre of text class plan, and at different times of the class.Este artículo cualitativo tiene como objetivo destacar y discutir las habilidades linguisticas movilizadas por un professor – participante focal de este estudio – en la enseñanza del género de texto plan de lección, en una clase de formación inicial de profesores de inglés, que se estaban preparando para experimentar la pasantía supervisada en la Escuela Primaria II. Para este propósito, este estudio contempla la revisión bibliográfica de estudiosos del Interaccionismo Sociodiscursivo, tales como: Schneuwly y Dolz (1999), Bronckart (2008) y Cristóvão y Stutz (2011), así como los estudios de Motta-Roth (2011), entre otros, además de la transcripción de clases grabadas que formam el orpus de la investigación, con el fin de contrastar aspectos de la enseñanza de la teoría y la práctica. En cuanto a los resultados, con base en el análisis de la clase grabada y el detalle de las habilidades lingüísticas, se verificó que todas las habilidades lingüísticas fueron movilizadas por el docente en el trabajo con el género del texto del plan de clase, y em diferentes momentos de la clase.Este artigo, de caráter qualitativo, possui como objetivo identificar e analisar as capacidades de linguagem mobilizadas pela participante focal deste estudo – uma docente de um curso de Licenciatura em Letras Português-Inglês – durante o ensino do gênero de texto plano de aula, na preparação dos estudantes para o estágio supervisionado de Língua Inglesa no Ensino Fundamental II. Com a permissão da professora formadora, duas aulas foram audiogravadas e transcritas, formando, assim, o corpus da pesquisa. Os dados foram analisados à luz do Interacionismo Sociodiscursivo (Bronckart, 2008), especificamente a partir dos estudos sobre o conceito de gênero de texto e/ou discursivo (Bronckart, 2008; Marcuschi, 2011; Motta-Roth, 2011) e do conceito de capacidades de linguagem (Dolz; Pasquier; Bronckart, 1993; Cristóvão; Stutz, 2011) a saber: capacidades de ação, capacidades discursivas, capacidades linguístico-discursivas e capacidades de significação. Os resultados da identificação das capacidades de linguagem e da análise das transcrições das aulas gravadas apontam para a mobilização de todas as capacidades de linguagem no trabalho com o gênero de texto plano de aula por parte da professora formadora, que o fez em diferentes momentos das aulas.Universidade Estadual de Londrina2023-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/4814410.5433/1519-5392.2023v23n4p113-132Entretextos; v. 23 n. 4 (2023): Atem´ático ; 113-1322764-08091519-5392reponame:Revista Entretextosinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/48144/49756Copyright (c) 2023 Bruna Aparecida da Rosa Pires, Milena Ruaro, Didiê Ana Ceni Denardihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessda Rosa Pires, Bruna AparecidaRuaro, MilenaCeni Denardi, Didiê Ana2024-02-23T15:53:55Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/48144Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextosPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/oai||entretextos.uel@gmail.com|| ppgel@uel.br|| laudi@uel.br1519-53922764-0809opendoar:2024-02-23T15:53:55Revista Entretextos - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Análise das capacidades de linguagem no trabalho com o gênero de texto plano de aula |
title |
Análise das capacidades de linguagem no trabalho com o gênero de texto plano de aula |
spellingShingle |
Análise das capacidades de linguagem no trabalho com o gênero de texto plano de aula da Rosa Pires, Bruna Aparecida capacidades de linguagem língua inglesa gênero de texto plano de aula |
title_short |
Análise das capacidades de linguagem no trabalho com o gênero de texto plano de aula |
title_full |
Análise das capacidades de linguagem no trabalho com o gênero de texto plano de aula |
title_fullStr |
Análise das capacidades de linguagem no trabalho com o gênero de texto plano de aula |
title_full_unstemmed |
Análise das capacidades de linguagem no trabalho com o gênero de texto plano de aula |
title_sort |
Análise das capacidades de linguagem no trabalho com o gênero de texto plano de aula |
author |
da Rosa Pires, Bruna Aparecida |
author_facet |
da Rosa Pires, Bruna Aparecida Ruaro, Milena Ceni Denardi, Didiê Ana |
author_role |
author |
author2 |
Ruaro, Milena Ceni Denardi, Didiê Ana |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
da Rosa Pires, Bruna Aparecida Ruaro, Milena Ceni Denardi, Didiê Ana |
dc.subject.por.fl_str_mv |
capacidades de linguagem língua inglesa gênero de texto plano de aula |
topic |
capacidades de linguagem língua inglesa gênero de texto plano de aula |
description |
This qualitative article aims to highlight and discuss the language skills mobilized by a teacher – focal participant of this study – in the teaching of the genre of text class plan, in an initial training class of English language teachers who were preparing to experience the supervised internship in Elementary School II. For this purpose, this study contemplates the bibliographic review of scholars of Sociodiscursive Interacionism, such as Schneuwly e Dolz (1999), Bronckart (2008) and Cristóvão & Stutz (2011), as well as the studies of Motta-Roth (2011) among others, in addition to the transcription of recorded lectures that form the corpus of the research, on order to contrast aspects of teaching theory and practice. In relation to the results, from the analysis of the recorded class and the detailing of the language skills, it was verified that all the language skills were mobilized by the teacher in the work with the genre of text class plan, and at different times of the class. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/48144 10.5433/1519-5392.2023v23n4p113-132 |
url |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/48144 |
identifier_str_mv |
10.5433/1519-5392.2023v23n4p113-132 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/48144/49756 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Bruna Aparecida da Rosa Pires, Milena Ruaro, Didiê Ana Ceni Denardi https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Bruna Aparecida da Rosa Pires, Milena Ruaro, Didiê Ana Ceni Denardi https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Entretextos; v. 23 n. 4 (2023): Atem´ático ; 113-132 2764-0809 1519-5392 reponame:Revista Entretextos instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL) instacron:UEL |
instname_str |
Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
instacron_str |
UEL |
institution |
UEL |
reponame_str |
Revista Entretextos |
collection |
Revista Entretextos |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Entretextos - Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||entretextos.uel@gmail.com|| ppgel@uel.br|| laudi@uel.br |
_version_ |
1799315390121115648 |