Entre o sagrado e o profano na passarela da carnavalização: uma análise dialógica de Rupaul’s Drag Race
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Entretextos |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/49349 |
Resumo: | The acclaimed television series RuPaul's Drag Race is a true spectacle of creativity and authenticity, in which drag queens from around the world engage in a fierce competition, showcasing their art and talent in performances that carry significant socio-ideological elements. In this context, this article aims to analyze aspects of the carnivalesque worldview (Bakhtin, 2008) in this series in light of the theoretical-philosophical contributions of the Bakhtin Circle (Bakhtin, 2000, 2011, 2015, 2016, 2017, 2018; Volóchinov, 2018) regarding the dialogical approach to language and the construction of concrete utterances. In this sense, the present study, of a qualitative-interpretive nature (Minayo, 2002), had the indicative paradigm of Ginzburg (1989) used as a methodological support to construct the data, which were obtained from screenshots taken on the Paramount+ platform in a thematic selection of two episodes. The data generated in this analysis point to the formation of a discursive arena characterized by resistance and questioning of social conventions when it comes to ideological clashes between the planes of the sacred and the profane, highlighting carnivalesque elements as an effective tool for disrupting prevailing social norms in contemporary society. |
id |
UEL-5_a66bf2ebdaf57d978dff929a254269b0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/49349 |
network_acronym_str |
UEL-5 |
network_name_str |
Revista Entretextos |
repository_id_str |
|
spelling |
Entre o sagrado e o profano na passarela da carnavalização: uma análise dialógica de Rupaul’s Drag RaceDrag QueensDialogismCarnavalizationDrag QueensDialogismoCarnavalizaciónDrag QueensDialogismoCarnavalizaçãoThe acclaimed television series RuPaul's Drag Race is a true spectacle of creativity and authenticity, in which drag queens from around the world engage in a fierce competition, showcasing their art and talent in performances that carry significant socio-ideological elements. In this context, this article aims to analyze aspects of the carnivalesque worldview (Bakhtin, 2008) in this series in light of the theoretical-philosophical contributions of the Bakhtin Circle (Bakhtin, 2000, 2011, 2015, 2016, 2017, 2018; Volóchinov, 2018) regarding the dialogical approach to language and the construction of concrete utterances. In this sense, the present study, of a qualitative-interpretive nature (Minayo, 2002), had the indicative paradigm of Ginzburg (1989) used as a methodological support to construct the data, which were obtained from screenshots taken on the Paramount+ platform in a thematic selection of two episodes. The data generated in this analysis point to the formation of a discursive arena characterized by resistance and questioning of social conventions when it comes to ideological clashes between the planes of the sacred and the profane, highlighting carnivalesque elements as an effective tool for disrupting prevailing social norms in contemporary society.La aclamada serie de televisión RuPaul's Drag Race es un verdadero espectáculo de creatividad y autenticidad, en el cual drag queens de todo el mundo participan en una feroz competencia, mostrando su arte y talento en actuaciones que llevan consigo elementos socioideológicos significativos. En este contexto, este artículo tiene como objetivo analizar aspectos de la cosmovisión carnavalesca (Bakhtin, 2008) en esta serie a la luz de las contribuciones teórico-filosóficas del Círculo de Bakhtin (Bakhtin, 2000, 2011, 2015, 2016, 2017, 2018; Volóchinov, 2018) con respecto al enfoque dialógico del lenguaje y la construcción de enunciados concretos. En este sentido, el presente estudio, de carácter cualitativo-interpretativo (Minayo, 2002), tuvo el paradigma indicativo de Ginzburg (1989) como apoyo metodológico para construir los datos, los cuales se obtuvieron a partir de capturas de pantalla realizadas en la plataforma Paramount+ en una selección temática de dos episodios. Los datos generados en este análisis señalan la formación de una arena discursiva caracterizada por la resistencia y el cuestionamiento de las convenciones sociales en lo que respecta a los conflictos ideológicos entre los planos de lo sagrado y lo profano, destacando elementos carnavalescos como una herramienta efectiva para desestabilizar las normas sociales predominantes en la sociedad contemporánea.A aclamada série de televisão RuPaul's Drag Race é um espetáculo de criatividade e autenticidade, no qual drag queens de todo o mundo disputam uma competição acirrada, exibindo arte e talento, em apresentações que carregam elementos verbo-ideológicos significativos. Diante disso, este artigo objetiva analisar como aspectos da cosmovisão carnavalesca (Bakhtin, 2018) se manifestam nas performances das drag queens, destacando elementos que evidenciam uma subversão valorativa em torno da relação contrastiva entre o que é sagrado e o que é profano, presentes na expressão artística das participantes do reality show durante a execução do Snatch Game. Para tanto, o presente estudo, de caráter qualitativo-interpretativista (Minayo, 2002), situado no campo da Linguística Aplicada (Moita Lopes, 2006, 2009), tem como base analítica as contribuições teórico-filosóficas do Círculo de Bakhtin (Bakhtin, 2000, 2011, 2015, 2016, 2017, 2018; Volóchinov, 2018) acerca da abordagem dialógica da linguagem e da construção do enunciado concreto. Os dados desta análise, gerados pelo suporte metodológico do Paradigma Indiciário (Ginzburg, 1989), apontam para a formação de uma arena discursiva caracterizada pela resistência e pelo questionamento das convenções sociais, destacando a carnavalização como uma ferramenta eficaz na desconstrução e ressignificação das normas sociais em vigor na sociedade contemporânea.Universidade Estadual de Londrina2023-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/4934910.5433/1519-5392.2023v23n4p176-199Entretextos; v. 23 n. 4 (2023): Atem´ático ; 176-1992764-08091519-5392reponame:Revista Entretextosinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/49349/50019Copyright (c) 2024 Paulo Eduardo Ferreira da Silva, Matheus Silva de Souza, Maria da Penha Casado Alves, Júlia Dayane Ribeiro da Costahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFerreira da Silva, Paulo EduardoSilva de Souza, MatheusCasado Alves, Maria da PenhaRibeiro da Costa, Júlia Dayane2024-02-23T15:59:24Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/49349Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextosPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/oai||entretextos.uel@gmail.com|| ppgel@uel.br|| laudi@uel.br1519-53922764-0809opendoar:2024-02-23T15:59:24Revista Entretextos - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Entre o sagrado e o profano na passarela da carnavalização: uma análise dialógica de Rupaul’s Drag Race |
title |
Entre o sagrado e o profano na passarela da carnavalização: uma análise dialógica de Rupaul’s Drag Race |
spellingShingle |
Entre o sagrado e o profano na passarela da carnavalização: uma análise dialógica de Rupaul’s Drag Race Ferreira da Silva, Paulo Eduardo Drag Queens Dialogism Carnavalization Drag Queens Dialogismo Carnavalización Drag Queens Dialogismo Carnavalização |
title_short |
Entre o sagrado e o profano na passarela da carnavalização: uma análise dialógica de Rupaul’s Drag Race |
title_full |
Entre o sagrado e o profano na passarela da carnavalização: uma análise dialógica de Rupaul’s Drag Race |
title_fullStr |
Entre o sagrado e o profano na passarela da carnavalização: uma análise dialógica de Rupaul’s Drag Race |
title_full_unstemmed |
Entre o sagrado e o profano na passarela da carnavalização: uma análise dialógica de Rupaul’s Drag Race |
title_sort |
Entre o sagrado e o profano na passarela da carnavalização: uma análise dialógica de Rupaul’s Drag Race |
author |
Ferreira da Silva, Paulo Eduardo |
author_facet |
Ferreira da Silva, Paulo Eduardo Silva de Souza, Matheus Casado Alves, Maria da Penha Ribeiro da Costa, Júlia Dayane |
author_role |
author |
author2 |
Silva de Souza, Matheus Casado Alves, Maria da Penha Ribeiro da Costa, Júlia Dayane |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferreira da Silva, Paulo Eduardo Silva de Souza, Matheus Casado Alves, Maria da Penha Ribeiro da Costa, Júlia Dayane |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Drag Queens Dialogism Carnavalization Drag Queens Dialogismo Carnavalización Drag Queens Dialogismo Carnavalização |
topic |
Drag Queens Dialogism Carnavalization Drag Queens Dialogismo Carnavalización Drag Queens Dialogismo Carnavalização |
description |
The acclaimed television series RuPaul's Drag Race is a true spectacle of creativity and authenticity, in which drag queens from around the world engage in a fierce competition, showcasing their art and talent in performances that carry significant socio-ideological elements. In this context, this article aims to analyze aspects of the carnivalesque worldview (Bakhtin, 2008) in this series in light of the theoretical-philosophical contributions of the Bakhtin Circle (Bakhtin, 2000, 2011, 2015, 2016, 2017, 2018; Volóchinov, 2018) regarding the dialogical approach to language and the construction of concrete utterances. In this sense, the present study, of a qualitative-interpretive nature (Minayo, 2002), had the indicative paradigm of Ginzburg (1989) used as a methodological support to construct the data, which were obtained from screenshots taken on the Paramount+ platform in a thematic selection of two episodes. The data generated in this analysis point to the formation of a discursive arena characterized by resistance and questioning of social conventions when it comes to ideological clashes between the planes of the sacred and the profane, highlighting carnivalesque elements as an effective tool for disrupting prevailing social norms in contemporary society. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/49349 10.5433/1519-5392.2023v23n4p176-199 |
url |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/49349 |
identifier_str_mv |
10.5433/1519-5392.2023v23n4p176-199 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/49349/50019 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Entretextos; v. 23 n. 4 (2023): Atem´ático ; 176-199 2764-0809 1519-5392 reponame:Revista Entretextos instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL) instacron:UEL |
instname_str |
Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
instacron_str |
UEL |
institution |
UEL |
reponame_str |
Revista Entretextos |
collection |
Revista Entretextos |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Entretextos - Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||entretextos.uel@gmail.com|| ppgel@uel.br|| laudi@uel.br |
_version_ |
1799315390240653312 |