Transport and Economic Dynamics in the Development of Maranhão
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Geografia (Londrina) |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/geografia/article/view/41982 |
Resumo: | This article aims to discuss the relations between transport infrastructure and the economic transformations that have followed in Maranhão since the end of the 20th century. It starts from the central point that transports are fundamental elements of the economic "modernization" movements experienced by the state since then, such as the expansion of the agricultural frontier, the implementation of large mining and, more recently, agro-industrial projects. To analyze such relations, we used data from the Brazilian Tree Industry, Empresa Maranhense de Administração Portuária, Departamento Nacional de Infraestrutura de Transportes, Departamento Nacional de Trânsito and Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística, in addition to photographs of collections resulting from field research. The results indicate that "economic modernization" movements, supported by state actions and investments in road and rail modes, contributed to the structuring of a "modern" capitalism in the state, with a view to the production of mineral and agricultural commodities for the foreign market. |
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Transport and Economic Dynamics in the Development of MaranhãoTransportes y Dinámicas Económicas en el Desarrollo de MaranhãoTransportes e Dinâmicas Econômicas no Desenvolvimento do MaranhãoTransportCommoditiesAgro-mining-exportMaranhão.TransportesCommoditiesAgro-minero-exportaciónMaranhão.TransportesCommoditiesAgro-minero-exportaçãoMaranhão.This article aims to discuss the relations between transport infrastructure and the economic transformations that have followed in Maranhão since the end of the 20th century. It starts from the central point that transports are fundamental elements of the economic "modernization" movements experienced by the state since then, such as the expansion of the agricultural frontier, the implementation of large mining and, more recently, agro-industrial projects. To analyze such relations, we used data from the Brazilian Tree Industry, Empresa Maranhense de Administração Portuária, Departamento Nacional de Infraestrutura de Transportes, Departamento Nacional de Trânsito and Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística, in addition to photographs of collections resulting from field research. The results indicate that "economic modernization" movements, supported by state actions and investments in road and rail modes, contributed to the structuring of a "modern" capitalism in the state, with a view to the production of mineral and agricultural commodities for the foreign market.El presente artículo tiene por objeto discutir las relaciones entre la infraestructura de transportes y las transformaciones económicas que se han sucedido en Maranhão desde finales del siglo XX. Se parte del punto central de que los transportes son elementos fundamentales de los movimientos de "modernización" económica vividos por el estado desde entonces, como la expansión de la frontera agrícola, la implantación de grandes proyectos mineros metalúrgicos y, más recientemente, agroindustriales. Para analizar dichas relaciones, se utilizaron datos de la Industria Brasileña de Árboles, Empresa Maranhense de Administración Portuaria, Departamento Nacional de Infraestructura de Transportes, Departamento Nacional de Tránsito y Instituto Brasileño de Geografía y Estadística, además de las fotografías de acervo resultantes de la investigación de campo. Los resultados indican que los movimientos de "modernización económica", apoyados por acciones estatales e inversiones en los modales de carretera y ferroportuario, contribuyeron para la estructuración de un capitalismo "moderno" en el estado, con vistas a la producción de commodities minerales y agrícolas para el mercado exterior.O presente artigo tem por objetivo discutir as relações entre a infraestrutura de transportes e as transformações econômicas que se sucederam no Maranhão a partir do fim do século XX. Parte-se do ponto central de que os transportes são elementos fundamentais dos movimentos de “modernização” econômica vividos pelo estado desde então, como a expansão da fronteira agrícola, a implantação de grandes projetos minerometalúrgicos e, mais recentemente, agroindustriais. Para analisar tais relações, foram utilizados dados da Indústria Brasileira de Árvores, Empresa Maranhense de Administração Portuária, Departamento Nacional de Infraestrutura de Transportes, Departamento Nacional de Trânsito e Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística, além de fotografias de acervo resultantes de pesquisa de campo. Os resultados indicam que os movimentos de “modernização econômica”, apoiados por ações estatais e investimentos nos modais rodoviário e ferroportuário, contribuíram para a estruturação de um capitalismo “moderno” no estado, com vistas à produção de commodities minerais e agrícolas para o mercado externo.Universidade Estadual de Londrina2021-06-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/geografia/article/view/4198210.5433/2447-1747.2021v30n2p91GEOGRAFIA (Londrina); v. 30 n. 2 (2021); 91 - 1092447-1747reponame:Geografia (Londrina)instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/geografia/article/view/41982/29749Copyright (c) 2021 GEOGRAFIA (Londrina)info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Allison BezerraPaz, Diego Armando de SousaAraújo, Maria do Rosário Sá2021-06-19T18:27:23Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/41982Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/geografiaPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/geografia/oairevista.geografia.uel@gmail.com||marcar@uel.br||laudi@uel.br2447-17470102-3888opendoar:2021-06-19T18:27:23Geografia (Londrina) - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
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