Cosmogeography as a proposal for School Geography
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Geografia (Londrina) |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/geografia/article/view/48629 |
Resumo: | Cosmogeography is an approach aimed at teaching Geography. It deals with cosmogeographical phenomena, that is, geographical events produced by terrestrial and celestial relations. It aims to help in the development of geographic thinking and reasoning, adopting perception as a starting point for the description and analysis of terrestrial and celestial objects, to which students have access in their daily lives. This article addresses reflections developed within the scope of a Doctoral research, which proposes Cosmogeography as a proposal to School Geography. Thus, we present here the relationship between Cosmogeography and the concepts of place, everyday life, landscape and perception. We also highlight the proposition of new geographic skills that can be included in the scope of the BNCC, related to the studies of Physical Geography, Human Geography and School Cartography in which cosmogeographic phenomena weigh. |
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Cosmogeography as a proposal for School GeographyLa Cosmogeografía como propuesta de Geografía EscolarA Cosmogeografia como Proposta à Geografia Escolarensino de Geografiaensino de CosmogeografiaGeografia Escolarraciocínio geográficoCosmografiaCosmogeography is an approach aimed at teaching Geography. It deals with cosmogeographical phenomena, that is, geographical events produced by terrestrial and celestial relations. It aims to help in the development of geographic thinking and reasoning, adopting perception as a starting point for the description and analysis of terrestrial and celestial objects, to which students have access in their daily lives. This article addresses reflections developed within the scope of a Doctoral research, which proposes Cosmogeography as a proposal to School Geography. Thus, we present here the relationship between Cosmogeography and the concepts of place, everyday life, landscape and perception. We also highlight the proposition of new geographic skills that can be included in the scope of the BNCC, related to the studies of Physical Geography, Human Geography and School Cartography in which cosmogeographic phenomena weigh.: La Cosmogeografía es un enfoque destinado a la enseñanza de la Geografía. Se trata de fenómenos cosmogeográficos, es decir, eventos geográficos producidos por relaciones terrestres y celestes. Pretende ayudar en el desarrollo del pensamiento y razonamiento geográfico, adoptando la percepción como punto de partida para la descripción y análisis de los objetos terrestres y celestes, a los que los estudiantes tienen acceso en su vida cotidiana. Este artículo aborda reflexiones desarrolladas en el ámbito de una investigación de Doctorado, que plantea la Cosmogeografía como propuesta a la Geografía Escolar. Así, presentamos aquí la relación entre la Cosmogeografía y los conceptos de lugar, cotidianidad, paisaje y percepción. Destacamos también la proposición de nuevas competencias geográficas que pueden ser incluidas en el ámbito de la BNCC, relacionadas con los estudios de Geografía Física, Geografía Humana y Cartografía Escolar en los que pesan fenómenos cosmogeográficos.A Cosmogeografia é uma abordagem voltada ao ensino de Geografia. Ela tem como objetivo auxiliar no desenvolvimento do pensamento e do raciocínio geográficos, adotando a percepção como ponto de partida para a descrição e a análise dos objetos terrestres e celestes aos quais o sujeito tem acesso em seu cotidiano. Este artigo explora algumas das reflexões produzidas no âmbito de uma pesquisa de doutorado que introduz a Cosmogeografia como uma proposta no âmbito do ensino de Geografia Escolar. A pesquisa envolveu a realização de seis atividades em uma turma de sexto ano na Escola Municipal de Ensino Fundamental Lívia Menna Barreto, localizada no município de Santa Maria, no estado do Rio Grande do Sul. O método de análise adotado se baseia no nível semântico, um dos Quatro Níveis da Pesquisa Geográfica delineados por André Libault, em 1971. A partir dos resultados, foram discutidas as relações entre a Cosmogeografia e os conceitos de lugar, cotidiano, paisagem e percepção. Além disso, destacamos a proposição de novas habilidades geográficas potenciais para a Base Nacional Comum Curricular (BNCC), relacionadas aos estudos de Geografia Física, Geografia Humana e Cartografia Escolar, nos quais os fenômenos cosmogeográficos atuam com um papel relevante.Universidade Estadual de Londrina2023-12-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/geografia/article/view/4862910.5433/2447-1747.2024v33n1p307GEOGRAFIA (Londrina); v. 33 n. 1 (2024): Geografia; 307-3232447-1747reponame:Geografia (Londrina)instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/geografia/article/view/48629/49762Copyright (c) 2023 Profa Dra Tuane Telles Rodrigues, Prof. Dr. Eduardo Schiavone Cardoso, Prof. Dr. Lúcio Cunhahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues, Tuane TellesCardoso, Eduardo SchiavoneCunha, Lúcio José Sobral da2023-12-18T19:53:41Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/48629Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/geografiaPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/geografia/oairevista.geografia.uel@gmail.com||marcar@uel.br||laudi@uel.br2447-17470102-3888opendoar:2023-12-18T19:53:41Geografia (Londrina) - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
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