The county of Cunha: a proposal for integrated geographic analysis for teaching the physical aspects and the history of land use and occupation
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Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Geografia (Londrina) |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/geografia/article/view/29881 |
Resumo: | This article is result of the environmental study activity carried out in the county of Cunha in 2016, within the discipline FLG5897 - Teaching and learning of Geography and interdisciplinary practices in the occasion of the postgraduate course at the University of São Paulo. Whereas the integrated analysis can reduce the disciplinary distances between physical and human geography, the objective of this work is to demonstrate this possibility producing an interchange with classic geographic theories such as Plate Tectonics, Continental Drift and Refuge Theory, with field observations, information obtained through dialogue with stakeholders and bibliographical research about the county. It is hoped, therefore, to favor the didactic exploration of Cunha for integrated geographic studies. |
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The county of Cunha: a proposal for integrated geographic analysis for teaching the physical aspects and the history of land use and occupationEl municipio de Cunha: una propuesta de análisis geográfico integrado para la enseñanza. Los aspectos físicos y el historial de uso y ocupación del sueloO município de Cunha: uma proposta de análise geográfica integrada para o ensino. Os aspectos físicos e o histórico de uso e ocupação do soloCunhaParaíba ValleyIntegrated analysisDidatic.CunhaValle del ParaíbaAnálisis integradoDidáctica.CunhaVale do ParaíbaAnálise integradaDidática.This article is result of the environmental study activity carried out in the county of Cunha in 2016, within the discipline FLG5897 - Teaching and learning of Geography and interdisciplinary practices in the occasion of the postgraduate course at the University of São Paulo. Whereas the integrated analysis can reduce the disciplinary distances between physical and human geography, the objective of this work is to demonstrate this possibility producing an interchange with classic geographic theories such as Plate Tectonics, Continental Drift and Refuge Theory, with field observations, information obtained through dialogue with stakeholders and bibliographical research about the county. It is hoped, therefore, to favor the didactic exploration of Cunha for integrated geographic studies.Este artículo es el resultado de la actividad de estudio del medio realizada en el municipio de Cunha en 2016, viabilizada por la disciplina FLG5897 - Enseñanza y aprendizaje de la Geografía y las prácticas interdisciplinares en el transcurso del curso de postgrado en Geografía por la Universidad de Sao Paulo. Considerando que el análisis integrado puede disminuir las distancias disciplinarias entre geografía física y humana, el objetivo de este trabajo es demostrar esa posibilidad produciendo un intercambio de teorías geográficas clásicas tales como Tectónica de Placas, Deriva Continental y Teoría de los Refugios, con las observaciones de campo y las informaciones obtenidas a través del diálogo con la población local y con la investigación bibliográfica sobre el municipio. Con esto se espera favorecer el aprovechamiento didáctico de Cunha para los estudios geográficos integrado.Este artigo é resultado da atividade de estudo do meio realizada no município de Cunha em 2016, viabilizada pela disciplina FLG5897 – Ensino e aprendizagem da Geografia e as práticas interdisciplinares em ocasião do curso de pós-graduação em Geografia pela Universidade de São Paulo. Considerando que a análise integrada pode diminuir as distâncias disciplinares entre geografia física e humana, o objetivo deste trabalho é demonstrar essa possibilidade produzindo um intercâmbio das teorias geográficas clássicas como a Tectônica de Placas, a Deriva Continental e a Teoria dos Refúgios com as observações de campo e as informações obtidas no diálogo com a população local e na pesquisa bibliográfica sobre o município. Espera-se com isso favorecer a exploração didática de Cunha para os estudos geográficos integrados.Universidade Estadual de Londrina2018-08-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliados pelos Paresapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/geografia/article/view/2988110.5433/2447-1747.2018v27n2p283GEOGRAFIA (Londrina); v. 27 n. 2 (2018); 283 - 3012447-1747reponame:Geografia (Londrina)instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/geografia/article/view/29881/24135Copyright (c) 2018 GEOGRAFIA (Londrina)http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLima, Rosana Silvestre de2022-09-21T11:35:02Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/29881Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/geografiaPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/geografia/oairevista.geografia.uel@gmail.com||marcar@uel.br||laudi@uel.br2447-17470102-3888opendoar:2022-09-21T11:35:02Geografia (Londrina) - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
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