The county of Cunha: a proposal for integrated geographic analysis for teaching the physical aspects and the history of land use and occupation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Rosana Silvestre de
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Geografia (Londrina)
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/geografia/article/view/29881
Resumo: This article is result of the environmental study activity carried out in the county of Cunha in 2016, within the discipline FLG5897 - Teaching and learning of Geography and interdisciplinary practices in the occasion of the postgraduate course at the University of São Paulo. Whereas the integrated analysis can reduce the disciplinary distances between physical and human geography, the objective of this work is to demonstrate this possibility producing an interchange with classic geographic theories such as Plate Tectonics, Continental Drift and Refuge Theory, with field observations, information obtained through dialogue with stakeholders and bibliographical research about the county. It is hoped, therefore, to favor the didactic exploration of Cunha for integrated geographic studies.
id UEL-7_e882c1fb38d27065bead266a39856a18
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/29881
network_acronym_str UEL-7
network_name_str Geografia (Londrina)
repository_id_str
spelling The county of Cunha: a proposal for integrated geographic analysis for teaching the physical aspects and the history of land use and occupationEl municipio de Cunha: una propuesta de análisis geográfico integrado para la enseñanza. Los aspectos físicos y el historial de uso y ocupación del sueloO município de Cunha: uma proposta de análise geográfica integrada para o ensino. Os aspectos físicos e o histórico de uso e ocupação do soloCunhaParaíba ValleyIntegrated analysisDidatic.CunhaValle del ParaíbaAnálisis integradoDidáctica.CunhaVale do ParaíbaAnálise integradaDidática.This article is result of the environmental study activity carried out in the county of Cunha in 2016, within the discipline FLG5897 - Teaching and learning of Geography and interdisciplinary practices in the occasion of the postgraduate course at the University of São Paulo. Whereas the integrated analysis can reduce the disciplinary distances between physical and human geography, the objective of this work is to demonstrate this possibility producing an interchange with classic geographic theories such as Plate Tectonics, Continental Drift and Refuge Theory, with field observations, information obtained through dialogue with stakeholders and bibliographical research about the county. It is hoped, therefore, to favor the didactic exploration of Cunha for integrated geographic studies.Este artículo es el resultado de la actividad de estudio del medio realizada en el municipio de Cunha en 2016, viabilizada por la disciplina FLG5897 - Enseñanza y aprendizaje de la Geografía y las prácticas interdisciplinares en el transcurso del curso de postgrado en Geografía por la Universidad de Sao Paulo. Considerando que el análisis integrado puede disminuir las distancias disciplinarias entre geografía física y humana, el objetivo de este trabajo es demostrar esa posibilidad produciendo un intercambio de teorías geográficas clásicas tales como Tectónica de Placas, Deriva Continental y Teoría de los Refugios, con las observaciones de campo y las informaciones obtenidas a través del diálogo con la población local y con la investigación bibliográfica sobre el municipio. Con esto se espera favorecer el aprovechamiento didáctico de Cunha para los estudios geográficos integrado.Este artigo é resultado da atividade de estudo do meio realizada no município de Cunha em 2016, viabilizada pela disciplina FLG5897 – Ensino e aprendizagem da Geografia e as práticas interdisciplinares em ocasião do curso de pós-graduação em Geografia pela Universidade de São Paulo. Considerando que a análise integrada pode diminuir as distâncias disciplinares entre geografia física e humana, o objetivo deste trabalho é demonstrar essa possibilidade produzindo um intercâmbio das teorias geográficas clássicas como a Tectônica de Placas, a Deriva Continental e a Teoria dos Refúgios com as observações de campo e as informações obtidas no diálogo com a população local e na pesquisa bibliográfica sobre o município. Espera-se com isso favorecer a exploração didática de Cunha para os estudos geográficos integrados.Universidade Estadual de Londrina2018-08-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliados pelos Paresapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/geografia/article/view/2988110.5433/2447-1747.2018v27n2p283GEOGRAFIA (Londrina); v. 27 n. 2 (2018); 283 - 3012447-1747reponame:Geografia (Londrina)instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/geografia/article/view/29881/24135Copyright (c) 2018 GEOGRAFIA (Londrina)http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLima, Rosana Silvestre de2022-09-21T11:35:02Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/29881Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/geografiaPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/geografia/oairevista.geografia.uel@gmail.com||marcar@uel.br||laudi@uel.br2447-17470102-3888opendoar:2022-09-21T11:35:02Geografia (Londrina) - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
dc.title.none.fl_str_mv The county of Cunha: a proposal for integrated geographic analysis for teaching the physical aspects and the history of land use and occupation
El municipio de Cunha: una propuesta de análisis geográfico integrado para la enseñanza. Los aspectos físicos y el historial de uso y ocupación del suelo
O município de Cunha: uma proposta de análise geográfica integrada para o ensino. Os aspectos físicos e o histórico de uso e ocupação do solo
title The county of Cunha: a proposal for integrated geographic analysis for teaching the physical aspects and the history of land use and occupation
spellingShingle The county of Cunha: a proposal for integrated geographic analysis for teaching the physical aspects and the history of land use and occupation
Lima, Rosana Silvestre de
Cunha
Paraíba Valley
Integrated analysis
Didatic.
Cunha
Valle del Paraíba
Análisis integrado
Didáctica.
Cunha
Vale do Paraíba
Análise integrada
Didática.
title_short The county of Cunha: a proposal for integrated geographic analysis for teaching the physical aspects and the history of land use and occupation
title_full The county of Cunha: a proposal for integrated geographic analysis for teaching the physical aspects and the history of land use and occupation
title_fullStr The county of Cunha: a proposal for integrated geographic analysis for teaching the physical aspects and the history of land use and occupation
title_full_unstemmed The county of Cunha: a proposal for integrated geographic analysis for teaching the physical aspects and the history of land use and occupation
title_sort The county of Cunha: a proposal for integrated geographic analysis for teaching the physical aspects and the history of land use and occupation
author Lima, Rosana Silvestre de
author_facet Lima, Rosana Silvestre de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima, Rosana Silvestre de
dc.subject.por.fl_str_mv Cunha
Paraíba Valley
Integrated analysis
Didatic.
Cunha
Valle del Paraíba
Análisis integrado
Didáctica.
Cunha
Vale do Paraíba
Análise integrada
Didática.
topic Cunha
Paraíba Valley
Integrated analysis
Didatic.
Cunha
Valle del Paraíba
Análisis integrado
Didáctica.
Cunha
Vale do Paraíba
Análise integrada
Didática.
description This article is result of the environmental study activity carried out in the county of Cunha in 2016, within the discipline FLG5897 - Teaching and learning of Geography and interdisciplinary practices in the occasion of the postgraduate course at the University of São Paulo. Whereas the integrated analysis can reduce the disciplinary distances between physical and human geography, the objective of this work is to demonstrate this possibility producing an interchange with classic geographic theories such as Plate Tectonics, Continental Drift and Refuge Theory, with field observations, information obtained through dialogue with stakeholders and bibliographical research about the county. It is hoped, therefore, to favor the didactic exploration of Cunha for integrated geographic studies.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-08-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliados pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/geografia/article/view/29881
10.5433/2447-1747.2018v27n2p283
url https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/geografia/article/view/29881
identifier_str_mv 10.5433/2447-1747.2018v27n2p283
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/geografia/article/view/29881/24135
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 GEOGRAFIA (Londrina)
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 GEOGRAFIA (Londrina)
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
dc.source.none.fl_str_mv GEOGRAFIA (Londrina); v. 27 n. 2 (2018); 283 - 301
2447-1747
reponame:Geografia (Londrina)
instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron:UEL
instname_str Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron_str UEL
institution UEL
reponame_str Geografia (Londrina)
collection Geografia (Londrina)
repository.name.fl_str_mv Geografia (Londrina) - Universidade Estadual de Londrina (UEL)
repository.mail.fl_str_mv revista.geografia.uel@gmail.com||marcar@uel.br||laudi@uel.br
_version_ 1799315431829274624