Does anyone who tells a tale overstates it? a quantitative study of brazilian memory points
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Informação & Informação |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/45261 |
Resumo: | Objective: To present “The Memory Points” Program, which was resultant of a public policy on culture and heritage run by IBRAM (Brasiliam Museum Institute). Methodology: Through narrative review, it is presented a brief history of that program. Afterwards, the results of a document and questionnaire surveys about the characteristics of Memory Points associated to that policy are are presented. Results: O The program came over in 2009 and had its peak in 2011-2014 years, guided by antropologic concept of culture. The low rate of survey returns indicates that many of these points may not be active anymore. Conclusions: It is concluded that memory points carry out cultural actions that go beyond memory and heritage preservation actions, valuing diversified local cultures, and that state actions to promote memory points seem to be essential for their survival. |
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Does anyone who tells a tale overstates it? a quantitative study of brazilian memory points¿Quién cuenta una historia, levanta un punto? un estudio cuantitativo de puntos de memoria en BrasilQuem conta um conto, aumenta um ponto? um estudo quantitativo dos pontos de memória no BrasilPontos de memóriaMuseologia socialSurveyPolítica pública.Memory points programSocial museologySurveyPublic policyPrograma de puntos de memoriaMuseología socialEncuestaPolítica públicaObjective: To present “The Memory Points” Program, which was resultant of a public policy on culture and heritage run by IBRAM (Brasiliam Museum Institute). Methodology: Through narrative review, it is presented a brief history of that program. Afterwards, the results of a document and questionnaire surveys about the characteristics of Memory Points associated to that policy are are presented. Results: O The program came over in 2009 and had its peak in 2011-2014 years, guided by antropologic concept of culture. The low rate of survey returns indicates that many of these points may not be active anymore. Conclusions: It is concluded that memory points carry out cultural actions that go beyond memory and heritage preservation actions, valuing diversified local cultures, and that state actions to promote memory points seem to be essential for their survival.Objetivo: Presentar el Programa “Los Puntos de Memoria”, resultado de una política pública de cultura y patrimonio del IBRAM (Instituto de los Museos de Brasileños). Metodología: A través de una revisión bibliográfica narrativa, se traza una breve historia del referido programa. A continuación, se presentan los resultados de una encuesta documental y una encuesta sobre las características de los puntos de memoria brasileños relacionados con esta política. Resultados: El programa surgió en 2009 y alcanzó su punto máximo en los años 2011-2014, guiado por el concepto antropológico de cultura. La baja tasa de retorno de la encuesta en línea y las dificultades para hacer un balance de las iniciativas indican que varios de estos puntos de memoria pueden estar inactivos. Conclusiones: Los puntos de memoria realizan acciones culturales que van más allá de las acciones de conservación de la memoria y el patrimonio, valorando las culturas locales diversificadas. Las acciones estatales para promover puntos de memoria parecen ser fundamentales para su supervivencia.Objetivo: Apresentar o programa Pontos de Memória do Instituto Brasileiro de Museus (IBRAM), resultante de uma política pública no campo da cultura e patrimônio. Metodologia: Por meio de revisão bibliográfica narrativa, é traçado um breve histórico do referido programa. Em sequência, são apresentados resultados de um levantamento documental e de um de survey sobre as características dos pontos de memória brasileiros relacionados a esta política. Resultados: O programa surgiu em 2009 e teve seu auge nos anos de 2011-2014, orientado pelo conceito antropológico da cultura. A baixa taxa de retorno do survey online e as dificuldades de inventariação das iniciativas indicam que vários destes pontos de memória possam estar inativos. Conclusões: Os pontos de memória realizam ações culturais que vão além de ações de preservação de memória e patrimônio, valorizando culturas locais diversificadas. As ações estatais de fomento dos pontos de memória parecem ser essenciais para sua sobrevivência.Universidade Estadual de Londrina2023-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/4526110.5433/1981-8920.2023v28n1p107Informação & Informação; v. 28 n. 1 (2023): Informação & Informação; 107-1271981-8920reponame:Informação & Informaçãoinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/45261/49878Copyright (c) 2023 Informação & Informaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRocha, Eliane Cristina de FreitasLei, Cristiane CalheirosFreitas, Álisson Valentim de2023-12-31T19:27:56Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/45261Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/indexPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/oai||infoeinfo@uel.br10.5433/1981-89201981-89201414-2139opendoar:2023-12-31T19:27:56Informação & Informação - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
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