Bibliometric analyses of scientific teaching production by gender in federal universities in the interior of Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cajazeira, Paulo Eduardo Silva Lins
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Informação & Informação
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/35619
Resumo: Introduction: Bibliometric analyzes of scientific production of professors linked to the Journalism Bachelor Courses, opened by public policies of expansion and internalization in federal universities from 2013 to 2017. Objectives: To know the scientific production in regions that have received new public universities, campuses, university courses and teachers. Methodology: It was developed from a qualitative, exploratory and documentary research. Bibliometric analysis of the articles produced by professors of Journalism Courses at federal universities located in the interior of Brazil. Results: Analyzed 181 lattes curriculum of professors in terms of articles and their evaluation according Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES), in addition to observance in the division by gender of teachers and institutional bond. Conclusions: Identified a concentration of publication in some researchers in the Northeast, Southeast and South of Brazil, and the predominance of male research group leaders.
id UEL-8_a931a9f3feacb3637194c31b5782f522
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/35619
network_acronym_str UEL-8
network_name_str Informação & Informação
repository_id_str
spelling Bibliometric analyses of scientific teaching production by gender in federal universities in the interior of BrazilAnálisis bibliométrico de la producción docente científica por género en universidades federales del interior de BrasilA análise bibliométrica da produção científica docente por gênero nas universidades federais no interior do BrasilScientific ProductionJournalism Bachelor CoursesReuniPublic Social PoliciesProducción CientíficaCursos de Licenciatura en PeriodismoReuniPolíticas Sociales PúblicasProdução CientíficaCursos de JornalismoReuniPolíticas Públicas SociaisIntroduction: Bibliometric analyzes of scientific production of professors linked to the Journalism Bachelor Courses, opened by public policies of expansion and internalization in federal universities from 2013 to 2017. Objectives: To know the scientific production in regions that have received new public universities, campuses, university courses and teachers. Methodology: It was developed from a qualitative, exploratory and documentary research. Bibliometric analysis of the articles produced by professors of Journalism Courses at federal universities located in the interior of Brazil. Results: Analyzed 181 lattes curriculum of professors in terms of articles and their evaluation according Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES), in addition to observance in the division by gender of teachers and institutional bond. Conclusions: Identified a concentration of publication in some researchers in the Northeast, Southeast and South of Brazil, and the predominance of male research group leaders.Introducción: Análisis bibliométricos de la producción científica de maestros vinculados a los cursos de licenciatura en periodismo, abiertos por las políticas publicas de expansión y internalización en universidades federales de 2013 a 2017. Objetivos: Conocer la producción científca en las regiones que han recibido nuevas universidades públicas, campus, cursos universitários y docentes. Metodología: Se desarolló a partir de una investigación cualitativa, exploratoria y documental. Análisis bibliométrico de los artículos producidos por profesores de cursos de periodismo en universidades ubicadas en el interior de Brasil. Resultados: Se analizó el currículum lattes de 181 profesores en términos de artículos y su evaluación de acuerdo con la Coordinación para el Mejoramiento del Personal de Educación Superior (CAPES), además de la observancia en la concentración de publicaciones en algunos investigadores del Nordeste, Sudeste y Sur de Brasil, y el predominio de los hombres como los líderes de grupos de investigación.Introdução: Análise bibliométrica da produção científica de docentes vinculados aos Cursos de Bacharelado em Jornalismo, abertos por meio de políticas públicas de expansão e interiorização em universidades federais brasileiras no período de 2013 a 2017. Objetivo: Conhecer a produção científica em regiões que receberam novas universidades públicas federais, campi, cursos superiores e docentes. Metodologia: Desenvolveu-se a partir de uma metodologia qualitativa, exploratória e documental. Procedeu-se a análise bibliométrica dos artigos produzidos pelos docentes efetivos de Cursos de Jornalismo em universidades federais localizadas no interior do Brasil. Resultados: Foram analisados os currículos lattes de 181 docentes no quesito artigos e sua avaliação conforme o conceito qualis de avaliação de periódicos, mantido pela Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES), além da observância na divisão por gênero dos docentes e vínculo institucional. Conclusões: Verificou-se a concentração  das publicações em algumas docentes pesquisadoras nas regiões Nordeste, Sudeste e Sul, e a predominância de líderes de grupos de pesquisa do gênero masculino.  Universidade Estadual de Londrina2020-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/3561910.5433/1981-8920.2020v25n1p21Informação & Informação; v. 25 n. 1 (2020); 21-391981-8920reponame:Informação & Informaçãoinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/35619/pdfCopyright (c) 2021 Informação & Informaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCajazeira, Paulo Eduardo Silva Lins2021-03-31T13:49:14Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/35619Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/indexPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/oai||infoeinfo@uel.br10.5433/1981-89201981-89201414-2139opendoar:2021-03-31T13:49:14Informação & Informação - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
dc.title.none.fl_str_mv Bibliometric analyses of scientific teaching production by gender in federal universities in the interior of Brazil
Análisis bibliométrico de la producción docente científica por género en universidades federales del interior de Brasil
A análise bibliométrica da produção científica docente por gênero nas universidades federais no interior do Brasil
title Bibliometric analyses of scientific teaching production by gender in federal universities in the interior of Brazil
spellingShingle Bibliometric analyses of scientific teaching production by gender in federal universities in the interior of Brazil
Cajazeira, Paulo Eduardo Silva Lins
Scientific Production
Journalism Bachelor Courses
Reuni
Public Social Policies
Producción Científica
Cursos de Licenciatura en Periodismo
Reuni
Políticas Sociales Públicas
Produção Científica
Cursos de Jornalismo
Reuni
Políticas Públicas Sociais
title_short Bibliometric analyses of scientific teaching production by gender in federal universities in the interior of Brazil
title_full Bibliometric analyses of scientific teaching production by gender in federal universities in the interior of Brazil
title_fullStr Bibliometric analyses of scientific teaching production by gender in federal universities in the interior of Brazil
title_full_unstemmed Bibliometric analyses of scientific teaching production by gender in federal universities in the interior of Brazil
title_sort Bibliometric analyses of scientific teaching production by gender in federal universities in the interior of Brazil
author Cajazeira, Paulo Eduardo Silva Lins
author_facet Cajazeira, Paulo Eduardo Silva Lins
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cajazeira, Paulo Eduardo Silva Lins
dc.subject.por.fl_str_mv Scientific Production
Journalism Bachelor Courses
Reuni
Public Social Policies
Producción Científica
Cursos de Licenciatura en Periodismo
Reuni
Políticas Sociales Públicas
Produção Científica
Cursos de Jornalismo
Reuni
Políticas Públicas Sociais
topic Scientific Production
Journalism Bachelor Courses
Reuni
Public Social Policies
Producción Científica
Cursos de Licenciatura en Periodismo
Reuni
Políticas Sociales Públicas
Produção Científica
Cursos de Jornalismo
Reuni
Políticas Públicas Sociais
description Introduction: Bibliometric analyzes of scientific production of professors linked to the Journalism Bachelor Courses, opened by public policies of expansion and internalization in federal universities from 2013 to 2017. Objectives: To know the scientific production in regions that have received new public universities, campuses, university courses and teachers. Methodology: It was developed from a qualitative, exploratory and documentary research. Bibliometric analysis of the articles produced by professors of Journalism Courses at federal universities located in the interior of Brazil. Results: Analyzed 181 lattes curriculum of professors in terms of articles and their evaluation according Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES), in addition to observance in the division by gender of teachers and institutional bond. Conclusions: Identified a concentration of publication in some researchers in the Northeast, Southeast and South of Brazil, and the predominance of male research group leaders.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-04-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/35619
10.5433/1981-8920.2020v25n1p21
url https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/35619
identifier_str_mv 10.5433/1981-8920.2020v25n1p21
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/35619/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Informação & Informação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Informação & Informação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
dc.source.none.fl_str_mv Informação & Informação; v. 25 n. 1 (2020); 21-39
1981-8920
reponame:Informação & Informação
instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron:UEL
instname_str Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron_str UEL
institution UEL
reponame_str Informação & Informação
collection Informação & Informação
repository.name.fl_str_mv Informação & Informação - Universidade Estadual de Londrina (UEL)
repository.mail.fl_str_mv ||infoeinfo@uel.br
_version_ 1799305985603403777