Design thinking as an innovation strategy in libraries

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Juliani, Jordan Paulesky
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Vieira, Diego de Castro, Medeiros, Déborah, Juliani, Douglas Paulesky
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Informação & Informação
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/25548
Resumo: Introduction: The need to innovate and characterize what is new, makes innovation a permanently term on the agenda of a growing number of organizations in various segments. Libraries as organizations need to innovate it is an emerging. Objective: To use the techniques and processes of design thinking as an instrument of innovation in the University Library of UDESC. Methodology: This is a qualitative research, developed through an action research. Data were collected through interviews. Once the data collection carried out the steps of the DT from the application of the focus group technique. Results: The process of DT allowed to develop an incremental innovation to the Library. For innovation to happen it is essential that the actors involved in the process are freed paradigms and preconceived ideas. The use of focus group techniques, combined with the insight cards and affinity diagram were fundamental to the steps of the DT could have been carried out successfully. Conclusions: The prototype of innovation in Library of UDESC suggested a significant improvement to the use of its structure and available resources. The DT proved to be simple and effective to systematize innovation in libraries.
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For innovation to happen it is essential that the actors involved in the process are freed paradigms and preconceived ideas. The use of focus group techniques, combined with the insight cards and affinity diagram were fundamental to the steps of the DT could have been carried out successfully. Conclusions: The prototype of innovation in Library of UDESC suggested a significant improvement to the use of its structure and available resources. The DT proved to be simple and effective to systematize innovation in libraries.Introducción: La necesidad de innovar y caracterizar lo que es nuevo, hace que la innovación un término de forma permanente en la agenda de un número creciente de organizaciones em varios segmentos. Las bibliotecas como organizaciones necesitan innovar es una emergente. Objetivo: Para utilizar las técnicas y los procesos de pensamiento de diseño como instrumento de innovación en la Biblioteca de la Universidad de UDESC. Metodología: Se trata de una investigación cualitativa, desarrollado a través de uma investigación-acción. Los datos fueron recolectados a través de entrevistas. Una vez que la recolección de datos lleva a cabo los pasos de la DT de la aplicación de la técnica de grupo focal. Resultados: El proceso de DT permitió desarrollar una innovación incremental de la Biblioteca. Para que la innovación suceda, es esencial que los actores involucrados em el proceso son paradigmas e ideas preconcebidas liberados. El uso de técnicas de grupos focales, combinado con el diagrama de tarjetas de intuición y de afinidad eran fundamentales para las etapas de la DT se podría haber llevado a cabo con éxito. Conclusiones: El prototipo de la innovación en la Biblioteca del UDESC sugirieron una mejora significativa en el uso de su estructura y los recursos disponibles. El DT resultó ser simple y eficaz para sistematizar la innovación en las bibliotecas.Introdução: A necessidade por inovar e caracterizar o que é novo, faz com que o termo inovação esteja permanentemente na agenda de um número crescente de organizações dos mais variados segmentos. As bibliotecas enquanto organizações precisam inovar, trata-se de uma demanda emergente. Objetivo: Empregar as técnicas e processos do design thinking (DT) como instrumento de inovação na Biblioteca Universitária da UDESC. Metodologia: Trata-se de uma pesquisa qualitativa, desenvolvida por meio de uma pesquisa-ação. Os dados foram coletados por meio de entrevistas. Concluída a coleta de dados realizaram-se as etapas do DT, a partir do emprego da técnica do grupo focal. Resultados: O processo de DT permitiu desenvolver uma inovação incremental para a Biblioteca. Para que a inovação aconteça é fundamental que os atores envolvidos no processo estejam libertos de paradigmas e ideias preconcebidas. A utilização das técnicas de grupo focal, combinada com a de cartões de insights e diagrama de afinidades foram fundamentais para que as etapas do DT pudessem ter sido realizadas com sucesso. Conclusões: A prototipação da inovação na biblioteca da UDESC sugeriu uma melhora significativa ao uso da sua estrutura e recursos disponíveis. O DT demonstrou-se simples e efetivo para sistematizar a inovação em bibliotecas.Universidade Estadual de Londrina2017-04-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/2554810.5433/1981-8920.2016v21n3p101Informação & Informação; v. 21 n. 3 (2016); 101-1231981-8920reponame:Informação & Informaçãoinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/25548/20731Copyright (c) 2016 Informação & Informaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessJuliani, Jordan PauleskyVieira, Diego de CastroMedeiros, DéborahJuliani, Douglas Paulesky2022-07-13T12:42:20Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/25548Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/indexPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/oai||infoeinfo@uel.br10.5433/1981-89201981-89201414-2139opendoar:2022-07-13T12:42:20Informação & Informação - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
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