Sociometry and social skills in high school students

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bartholomeu, Daniel
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Montiel, José Maria, Pessotto, Fernando
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos Interdisciplinares em Psicologia
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/article/view/10928
Resumo: This research aimed to verify the correlations between social skills and aceptance between pairs in study and go out to parties situations. 45 adolescents aged from 16 to 18 years attending at a private school of a city of the interior of São Paulo´s state were assessed. We used the Inventário de Habilidades Sociais and the sociometric questionnaire wich were collectively applied to students who were previously autorized by their parents. Only a few significant correlations were identified between the measures in the male sample. This kind of relations can furnish usefull data in the planning of social skills interventions designed to improve group cohesion.
id UEL-9_3916bec007f1a5bfaf178c014f69bf33
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10928
network_acronym_str UEL-9
network_name_str Estudos Interdisciplinares em Psicologia
repository_id_str
spelling Sociometry and social skills in high school studentsSociometria y habilidades sociales en los estudiantes de secundariaSociometria e habilidades sociais em alunos do ensino médiosociometrysocial skillsvalidity evidencesociometriahabilidades socialesevidencias de validadezsociometriahabilidades sociaisevidências de validadeThis research aimed to verify the correlations between social skills and aceptance between pairs in study and go out to parties situations. 45 adolescents aged from 16 to 18 years attending at a private school of a city of the interior of São Paulo´s state were assessed. We used the Inventário de Habilidades Sociais and the sociometric questionnaire wich were collectively applied to students who were previously autorized by their parents. Only a few significant correlations were identified between the measures in the male sample. This kind of relations can furnish usefull data in the planning of social skills interventions designed to improve group cohesion.Esta pesquisa tuvo como objetivo verificar las correlaciones entre las habilidades sociales y aceptación entre los alumnos en las situaciones de estudiar y salir. Se evaluó 45 adolescentes de 16 a 18 años de una escuela particular de una ciudad del interior de São Paulo. Fue administrado el Inventário de Habilidades Sociais y el Questionario Sociométrico de forma colectiva a los alumnos que fueron autorizados. Las correlaciones fueron significativas entre las medidas sociométrica y el IHS en la muestra de los hombres. Estas asociaciones son útiles en el planteamiento de intevenciones con las habilidades sociales para mejorar la coesión grupal.Esta pesquisa teve como objetivo verificar as correlações entre habilidades sociais e aceitação entre os pares tanto para a situação de estudar como de sair.  Foram avaliados 45 adolescentes de 16 a 18 anos, todos provenientes de uma escola particular de uma cidade do interior do estado de São Paulo. Foi aplicado o Inventário de Habilidades Sociais e o Questionário Sociométrico de forma coletiva aos alunos previamente autorizados. Foram encontradas apenas correlações significativas entre as medidas sociométricas e o IHS na amostra masculina. A descoberta desse tipo de associação pode fornecer dados úteis no planejamento de programas de intervenção em habilidades sociais com vistas a aumentar a coesão grupal.Universidade Estadual de Londrina2011-02-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/article/view/1092810.5433/2236-6407.2011v2n2p211Estudos Interdisciplinares em Psicologia; v. 2 n. 2 (2011); 211-2282236-6407reponame:Estudos Interdisciplinares em Psicologiainstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/article/view/10928/9553Copyright (c) 2011 Estudos Interdisciplinares em Psicologiainfo:eu-repo/semantics/openAccessBartholomeu, DanielMontiel, José MariaPessotto, Fernando2020-07-17T23:00:37Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10928Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/eipPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/oai||revistaeip@uel.br2236-64072236-6407opendoar:2020-07-17T23:00:37Estudos Interdisciplinares em Psicologia - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
dc.title.none.fl_str_mv Sociometry and social skills in high school students
Sociometria y habilidades sociales en los estudiantes de secundaria
Sociometria e habilidades sociais em alunos do ensino médio
title Sociometry and social skills in high school students
spellingShingle Sociometry and social skills in high school students
Bartholomeu, Daniel
sociometry
social skills
validity evidence
sociometria
habilidades sociales
evidencias de validadez
sociometria
habilidades sociais
evidências de validade
title_short Sociometry and social skills in high school students
title_full Sociometry and social skills in high school students
title_fullStr Sociometry and social skills in high school students
title_full_unstemmed Sociometry and social skills in high school students
title_sort Sociometry and social skills in high school students
author Bartholomeu, Daniel
author_facet Bartholomeu, Daniel
Montiel, José Maria
Pessotto, Fernando
author_role author
author2 Montiel, José Maria
Pessotto, Fernando
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bartholomeu, Daniel
Montiel, José Maria
Pessotto, Fernando
dc.subject.por.fl_str_mv sociometry
social skills
validity evidence
sociometria
habilidades sociales
evidencias de validadez
sociometria
habilidades sociais
evidências de validade
topic sociometry
social skills
validity evidence
sociometria
habilidades sociales
evidencias de validadez
sociometria
habilidades sociais
evidências de validade
description This research aimed to verify the correlations between social skills and aceptance between pairs in study and go out to parties situations. 45 adolescents aged from 16 to 18 years attending at a private school of a city of the interior of São Paulo´s state were assessed. We used the Inventário de Habilidades Sociais and the sociometric questionnaire wich were collectively applied to students who were previously autorized by their parents. Only a few significant correlations were identified between the measures in the male sample. This kind of relations can furnish usefull data in the planning of social skills interventions designed to improve group cohesion.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-02-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/article/view/10928
10.5433/2236-6407.2011v2n2p211
url https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/article/view/10928
identifier_str_mv 10.5433/2236-6407.2011v2n2p211
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/article/view/10928/9553
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2011 Estudos Interdisciplinares em Psicologia
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2011 Estudos Interdisciplinares em Psicologia
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
dc.source.none.fl_str_mv Estudos Interdisciplinares em Psicologia; v. 2 n. 2 (2011); 211-228
2236-6407
reponame:Estudos Interdisciplinares em Psicologia
instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron:UEL
instname_str Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron_str UEL
institution UEL
reponame_str Estudos Interdisciplinares em Psicologia
collection Estudos Interdisciplinares em Psicologia
repository.name.fl_str_mv Estudos Interdisciplinares em Psicologia - Universidade Estadual de Londrina (UEL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistaeip@uel.br
_version_ 1799306107700641792