Religiosity/spirituality in health: a graduate discipline

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cunha, Vivian Fukumasu da
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Rossato, Lucas, Gaia, Ronan da Silva Parreira, Scorsolini-Comin, Fabio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos Interdisciplinares em Psicologia
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/article/view/39523
Resumo: Evidence suggests an important relationship between religiosity/spirituality (R/S) and health, however, few professionals in the area have a background that includes the pertinent knowledge of this relationship. This study aims to present an experience report on a discipline developed in a postgraduate program at a public university in the State of São Paulo. The discipline proposed to understand how R/S has been approached in health care and to show techniques, instruments, and intervention strategies that can be used in these contexts. The students were actively involved when being invited to talk about their personal, professional and academic experiences with R/S. The discipline fulfills the goal of transmitting knowledge based on scientific evidence on the R/S dimension, in addition to training professionals capable of looking at themselves and others empathetically, valuing feelings and emotions, expanding training resources.
id UEL-9_3a171789986c272d81a9c608b9afe1e5
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/39523
network_acronym_str UEL-9
network_name_str Estudos Interdisciplinares em Psicologia
repository_id_str
spelling Religiosity/spirituality in health: a graduate disciplineReligiosidad/espiritualidad en salud: una disciplina de posgradoReligiosidade/espiritualidade em saúde: uma disciplina de pós graduaçãohigher educationreligionspiritualityhealth personnelhealth careeducación superiorreligiónespiritualidadpersonal de saludcuidado de la saludeducação superiorreligiãoespiritualidadepessoal de saúdeatenção à saúdeEvidence suggests an important relationship between religiosity/spirituality (R/S) and health, however, few professionals in the area have a background that includes the pertinent knowledge of this relationship. This study aims to present an experience report on a discipline developed in a postgraduate program at a public university in the State of São Paulo. The discipline proposed to understand how R/S has been approached in health care and to show techniques, instruments, and intervention strategies that can be used in these contexts. The students were actively involved when being invited to talk about their personal, professional and academic experiences with R/S. The discipline fulfills the goal of transmitting knowledge based on scientific evidence on the R/S dimension, in addition to training professionals capable of looking at themselves and others empathetically, valuing feelings and emotions, expanding training resources.Evidencias sugieren una relación importante entre religiosidad/espiritualidad (R/E) y salud, sin embargo, pocos profesionales en el área tienen una formación que incluya el conocimiento relevante de esta relación. El objetivo de este estudio es presentar un informe de experiencia sobre una disciplina desarrollada en un programa de posgrado en una universidad pública del Estado de São Paulo. La disciplina se propuso comprender cómo se ha abordado la R/E en el cuidado de la salud y mostrar técnicas, instrumentos y estrategias de intervención que se pueden utilizar en estos contextos, de manera que los estudiantes se involucren activamente al ser invitados a hablar de sus experiencias personales, profesionales y académicas con R/E. La disciplina cumple la función de transmitir conocimientos desde la evidencia científica sobre la dimensión de la R/E, además de formar profesionales capaces de mirarse a sí mismos y a los demás con empatía, valorar los sentimientos y emociones, ampliando los recursos formativos.Evidências sugerem uma relação importante entre a religiosidade/espiritualidade (R/E) e a saúde. No entanto, poucos profissionais da área têm uma formação que contemple os conhecimentos pertinentes a essa relação. O objetivo deste estudo é apresentar um relato de experiência sobre uma disciplina desenvolvida em um programa de pós-graduação de uma universidade pública do Estado de São Paulo. A disciplina se propôs a compreender como a R/E tem sido abordada no cuidado em saúde e evidenciar técnicas, instrumentos e estratégias de intervenção que podem ser utilizadas nesses contextos. Os estudantes se envolveram ativamente ao serem convidados a falar de suas experiências pessoais, profissionais e acadêmicas com a R/E. A disciplina cumpriu a função de transmitir conhecimentos a partir das evidências científicas sobre a dimensão da R/E, além de formar profissionais capazes de olharem para si e para os outros de maneira empática, valorizando sentimentos e emoções e, consequentemente, ampliando recursos formativos.Universidade Estadual de Londrina2020-12-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/article/view/3952310.5433/2236-6407.2020v11n3p232Estudos Interdisciplinares em Psicologia; v. 11 n. 3 (2020); 232-2512236-6407reponame:Estudos Interdisciplinares em Psicologiainstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/article/view/39523/28580Copyright (c) 2020 Estudos Interdisciplinares em Psicologiahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCunha, Vivian Fukumasu daRossato, LucasGaia, Ronan da Silva ParreiraScorsolini-Comin, Fabio2022-11-23T14:56:58Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/39523Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/eipPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/oai||revistaeip@uel.br2236-64072236-6407opendoar:2022-11-23T14:56:58Estudos Interdisciplinares em Psicologia - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
dc.title.none.fl_str_mv Religiosity/spirituality in health: a graduate discipline
Religiosidad/espiritualidad en salud: una disciplina de posgrado
Religiosidade/espiritualidade em saúde: uma disciplina de pós graduação
title Religiosity/spirituality in health: a graduate discipline
spellingShingle Religiosity/spirituality in health: a graduate discipline
Cunha, Vivian Fukumasu da
higher education
religion
spirituality
health personnel
health care
educación superior
religión
espiritualidad
personal de salud
cuidado de la salud
educação superior
religião
espiritualidade
pessoal de saúde
atenção à saúde
title_short Religiosity/spirituality in health: a graduate discipline
title_full Religiosity/spirituality in health: a graduate discipline
title_fullStr Religiosity/spirituality in health: a graduate discipline
title_full_unstemmed Religiosity/spirituality in health: a graduate discipline
title_sort Religiosity/spirituality in health: a graduate discipline
author Cunha, Vivian Fukumasu da
author_facet Cunha, Vivian Fukumasu da
Rossato, Lucas
Gaia, Ronan da Silva Parreira
Scorsolini-Comin, Fabio
author_role author
author2 Rossato, Lucas
Gaia, Ronan da Silva Parreira
Scorsolini-Comin, Fabio
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cunha, Vivian Fukumasu da
Rossato, Lucas
Gaia, Ronan da Silva Parreira
Scorsolini-Comin, Fabio
dc.subject.por.fl_str_mv higher education
religion
spirituality
health personnel
health care
educación superior
religión
espiritualidad
personal de salud
cuidado de la salud
educação superior
religião
espiritualidade
pessoal de saúde
atenção à saúde
topic higher education
religion
spirituality
health personnel
health care
educación superior
religión
espiritualidad
personal de salud
cuidado de la salud
educação superior
religião
espiritualidade
pessoal de saúde
atenção à saúde
description Evidence suggests an important relationship between religiosity/spirituality (R/S) and health, however, few professionals in the area have a background that includes the pertinent knowledge of this relationship. This study aims to present an experience report on a discipline developed in a postgraduate program at a public university in the State of São Paulo. The discipline proposed to understand how R/S has been approached in health care and to show techniques, instruments, and intervention strategies that can be used in these contexts. The students were actively involved when being invited to talk about their personal, professional and academic experiences with R/S. The discipline fulfills the goal of transmitting knowledge based on scientific evidence on the R/S dimension, in addition to training professionals capable of looking at themselves and others empathetically, valuing feelings and emotions, expanding training resources.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/article/view/39523
10.5433/2236-6407.2020v11n3p232
url https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/article/view/39523
identifier_str_mv 10.5433/2236-6407.2020v11n3p232
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/article/view/39523/28580
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Estudos Interdisciplinares em Psicologia
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Estudos Interdisciplinares em Psicologia
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
dc.source.none.fl_str_mv Estudos Interdisciplinares em Psicologia; v. 11 n. 3 (2020); 232-251
2236-6407
reponame:Estudos Interdisciplinares em Psicologia
instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron:UEL
instname_str Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron_str UEL
institution UEL
reponame_str Estudos Interdisciplinares em Psicologia
collection Estudos Interdisciplinares em Psicologia
repository.name.fl_str_mv Estudos Interdisciplinares em Psicologia - Universidade Estadual de Londrina (UEL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistaeip@uel.br
_version_ 1799306109171793920