Emotional competences as device for the integralization of health care: contributions to the interprofessional work
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Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos Interdisciplinares em Psicologia |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/article/view/31997 |
Resumo: | The interprofessionality promotes the improvement of the full assistance of the health care. However, sometimes teamwork is surrounded by conflicts that can be managed through emotional competencies. This study aims to report an experience of promoting emotional competencies for the strengthen of the interprofessional work’s process, aiming to achieve the integrality of care. The Programa de Educação pelo Trabalho em Saúde developed this experience in 2015, in a medium complexity service. Initially, a game was used to explore the weaknesses of the service, which allowed to identify the feeling of inhibition of many professionals in a daily work situation. Subsequently, to overcome these inhibitions, playful activities were done through videos, games, and conversations, that promoted interprofessional dialogues, focused on the empathy and assertiveness competences, that resulted in a more active and questioning posture of the professionals face to the team work’s process needs. |
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Emotional competences as device for the integralization of health care: contributions to the interprofessional workCompetencias emocionales como dispositivo para integralización del cuidado en salud: contribuciones al trabajo interprofesionalCompetências emocionais como dispositivo para integralização do cuidado em saúde: contribuições para o trabalho interprofissionalprofessional rolework performancecomprehensive health careempathyassertiveness.rol profesionalrendimiento laboralatención integral de saludempatíaasertividad.papel profissionaldesempenho profissionalassistência integral à saúdeempatiaassertividade.The interprofessionality promotes the improvement of the full assistance of the health care. However, sometimes teamwork is surrounded by conflicts that can be managed through emotional competencies. This study aims to report an experience of promoting emotional competencies for the strengthen of the interprofessional work’s process, aiming to achieve the integrality of care. The Programa de Educação pelo Trabalho em Saúde developed this experience in 2015, in a medium complexity service. Initially, a game was used to explore the weaknesses of the service, which allowed to identify the feeling of inhibition of many professionals in a daily work situation. Subsequently, to overcome these inhibitions, playful activities were done through videos, games, and conversations, that promoted interprofessional dialogues, focused on the empathy and assertiveness competences, that resulted in a more active and questioning posture of the professionals face to the team work’s process needs.La interprofesionalidad promueve la mejora de la asistencia integral de la salud. Sin embargo, el trabajo en equipo, a veces, está rodeado por conflictos, que pueden ser administrados a través de las competencias emocionales. Este estudio tiene como objetivo informar una experiencia de desarrollo de las competencias emocionales para la consolidación del proceso de trabajo interprofesional, con el fin de alcanzar la integralidad del cuidado. El Programa de Educación por el Trabajo en Salud desarrolló esa experiencia en 2015, en un servicio de mediana complejidad. En el principio, se utilizó un juego para explorar las debilidades en el servicio, el cual posibilitó identificar el sentimiento de inhibición de muchos profesionales frente a situaciones del cotidiano laboral. En seguida, para superar estas inhibiciones, se realizaron actividades lúdicas a través de videos, juegos y ruedas de conversación, que promovieron diálogos interprofesionales, centrados en las competencias empatía y asertividad, que resultaron en una postura más activa y cuestionadora de los profesionales frente a las necesidades del proceso de trabajo del equipo.A interprofissionalidade promove o aperfeiçoamento da assistência integral à saúde. Porém, o trabalho em equipe, por vezes, é permeado por conflitos, os quais podem ser gerenciados através das competências emocionais. Esse estudo objetiva relatar uma experiência de desenvolvimento de competências emocionais para fortalecimento do processo de trabalho interprofissional, com vistas à integralidade do cuidado. O Programa de Educação pelo Trabalho em Saúde desenvolveu essa experiência em 2015, num serviço de média complexidade. Inicialmente, foi utilizado um jogo, visando explorar fragilidades do serviço, o qual possibilitou identificar o sentimento de inibição de muitos profissionais diante de situações do cotidiano laboral. Posteriormente, objetivando contornar tais inibições, atividades lúdicas foram realizadas por meio de vídeos, jogos e rodas de conversas, que promoveram diálogos interprofissionais, com foco nas competências empatia e assertividade, que resultaram em uma postura mais ativa e questionadora dos profissionais frente às necessidades do processo de trabalho da equipe. Universidade Estadual de Londrina2019-10-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/article/view/3199710.5433/2236-6407.2019v10n2p226Estudos Interdisciplinares em Psicologia; v. 10 n. 2 (2019); 226-2392236-6407reponame:Estudos Interdisciplinares em Psicologiainstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/article/view/31997/26270Copyright (c) 2019 Estudos Interdisciplinares em Psicologiahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Michelle AlmeidaCardoso, Érika Leite da SilvaMiranda, Tatjana Teresa de LimaSampaio, Juliana2022-11-23T19:18:13Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/31997Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/eipPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/oai||revistaeip@uel.br2236-64072236-6407opendoar:2022-11-23T19:18:13Estudos Interdisciplinares em Psicologia - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
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