Construction and validation of na instrument for emotional regulation assessment

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bueno, José Maurício Haas
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos Interdisciplinares em Psicologia
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/article/view/17690
Resumo: Considering the lack of an instrument for assessing emotional intelligence (EI) related skills in the Brazilian market and the relationships that emotional regulation (one of the skills related to IE) has shown with external criteria, this work proposes the construction and investigation of the psychometric properties of an instrument for emotional regulation assessment. To this end, an instrument was constructed based on Emotional Stroop task, using words and pictures as emotional stimuli and color naming as cognitive task. This instrument was administered to 207 adults, of both sexes. A factor analysis revealed two factors that were structured according to the type of emotional stimuli (pictures and words), but these factors showed a standard of neutral correlations with personality traits and abstract reasoning. These results were discussed in light of previous research and ways were appointed to continuing the development of the instrument.
id UEL-9_d087c2e8710b56151cf4ead8c0788dec
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17690
network_acronym_str UEL-9
network_name_str Estudos Interdisciplinares em Psicologia
repository_id_str
spelling Construction and validation of na instrument for emotional regulation assessmentConstrucción y validación de un instrumento para evaluar la regulación emocionalConstrução e validação de um instrumento para avaliação da regulação emocionalemotional regulationemotional intelligenceintelligencepersonalityregulación emocionalinteligencia emocionalinteligenciapersonalidadregulação de emoçõesinteligência emocionalinteligênciapersonalidadeConsidering the lack of an instrument for assessing emotional intelligence (EI) related skills in the Brazilian market and the relationships that emotional regulation (one of the skills related to IE) has shown with external criteria, this work proposes the construction and investigation of the psychometric properties of an instrument for emotional regulation assessment. To this end, an instrument was constructed based on Emotional Stroop task, using words and pictures as emotional stimuli and color naming as cognitive task. This instrument was administered to 207 adults, of both sexes. A factor analysis revealed two factors that were structured according to the type of emotional stimuli (pictures and words), but these factors showed a standard of neutral correlations with personality traits and abstract reasoning. These results were discussed in light of previous research and ways were appointed to continuing the development of the instrument.Considerando la falta de un instrumento para evaluar las habilidades relacionadas con la inteligencia emocional (IE) en el mercado brasileño y de las relaciones que la regulación de las emociones (una de las habilidades relacionadas con la IE) ha demostrado con criterios externos, este trabajo propone la construcción y la investigación de las propiedades psicométricas de un instrumento para evaluar la regulación emocional. Con este fin, fueron construidas pruebas basadas en la técnica de Stroop emocional, utilizando palabras e imágenes como estímulos emocionales y nombres de colores como tarea cognitiva. Este instrumento fue administrado a una muestra de 207 participantes adultos de ambos los sexos. Un análisis factorial reveló dos factores que se estructuraran de acuerdo con el tipo de estímulos emocionales (imágenes y palabras), pero estos factores mostraron un patrón de correlaciones neutras con rasgos de personalidad y el razonamiento abstracto. Estos resultados son discutidos a la luz de las investigaciones anteriores y caminos fueron indicados para continuación del desarrollo del instrumento.Considerando a inexistência de um instrumento para avaliação de habilidades relacionadas à inteligência emocional (IE) no mercado brasileiro e as relações que a regulação de emoções (uma das habilidades relacionadas com a IE) vem mostrando com critérios externos, esse trabalho propõe a construção e investigação das propriedades psicométricas de um instrumento para avaliação da regulação emocional. Para tanto, foram construídas provas baseadas na técnica do Stroop Emocional, utilizando palavras e imagens como estímulos emocionais e a nomeação de cores como tarefa cognitiva. Esse instrumento foi aplicado a uma amostra de 207 participantes adultos, de ambos os sexos. Uma análise fatorial revelou dois fatores que se estruturaram em função do tipo de estímulo emocional (imagens e palavras), porém esses fatores apresentaram um padrão de correlações neutras com traços de personalidade e raciocínio abstrato. Esses resultados foram discutidos à luz de pesquisas anteriores e caminhos foram apontados para a continuidade do desenvolvimento do instrumento.Universidade Estadual de Londrina2014-05-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/article/view/1769010.5433/2236-6407.2013v4n2p186Estudos Interdisciplinares em Psicologia; v. 4 n. 2 (2013); 186-2002236-6407reponame:Estudos Interdisciplinares em Psicologiainstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/article/view/17690/14470Copyright (c) 2013 Estudos Interdisciplinares em Psicologiainfo:eu-repo/semantics/openAccessBueno, José Maurício Haas2020-08-01T17:38:18Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17690Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/eipPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/oai||revistaeip@uel.br2236-64072236-6407opendoar:2020-08-01T17:38:18Estudos Interdisciplinares em Psicologia - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
dc.title.none.fl_str_mv Construction and validation of na instrument for emotional regulation assessment
Construcción y validación de un instrumento para evaluar la regulación emocional
Construção e validação de um instrumento para avaliação da regulação emocional
title Construction and validation of na instrument for emotional regulation assessment
spellingShingle Construction and validation of na instrument for emotional regulation assessment
Bueno, José Maurício Haas
emotional regulation
emotional intelligence
intelligence
personality
regulación emocional
inteligencia emocional
inteligencia
personalidad
regulação de emoções
inteligência emocional
inteligência
personalidade
title_short Construction and validation of na instrument for emotional regulation assessment
title_full Construction and validation of na instrument for emotional regulation assessment
title_fullStr Construction and validation of na instrument for emotional regulation assessment
title_full_unstemmed Construction and validation of na instrument for emotional regulation assessment
title_sort Construction and validation of na instrument for emotional regulation assessment
author Bueno, José Maurício Haas
author_facet Bueno, José Maurício Haas
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bueno, José Maurício Haas
dc.subject.por.fl_str_mv emotional regulation
emotional intelligence
intelligence
personality
regulación emocional
inteligencia emocional
inteligencia
personalidad
regulação de emoções
inteligência emocional
inteligência
personalidade
topic emotional regulation
emotional intelligence
intelligence
personality
regulación emocional
inteligencia emocional
inteligencia
personalidad
regulação de emoções
inteligência emocional
inteligência
personalidade
description Considering the lack of an instrument for assessing emotional intelligence (EI) related skills in the Brazilian market and the relationships that emotional regulation (one of the skills related to IE) has shown with external criteria, this work proposes the construction and investigation of the psychometric properties of an instrument for emotional regulation assessment. To this end, an instrument was constructed based on Emotional Stroop task, using words and pictures as emotional stimuli and color naming as cognitive task. This instrument was administered to 207 adults, of both sexes. A factor analysis revealed two factors that were structured according to the type of emotional stimuli (pictures and words), but these factors showed a standard of neutral correlations with personality traits and abstract reasoning. These results were discussed in light of previous research and ways were appointed to continuing the development of the instrument.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-05-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/article/view/17690
10.5433/2236-6407.2013v4n2p186
url https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/article/view/17690
identifier_str_mv 10.5433/2236-6407.2013v4n2p186
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/article/view/17690/14470
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2013 Estudos Interdisciplinares em Psicologia
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2013 Estudos Interdisciplinares em Psicologia
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
dc.source.none.fl_str_mv Estudos Interdisciplinares em Psicologia; v. 4 n. 2 (2013); 186-200
2236-6407
reponame:Estudos Interdisciplinares em Psicologia
instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron:UEL
instname_str Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron_str UEL
institution UEL
reponame_str Estudos Interdisciplinares em Psicologia
collection Estudos Interdisciplinares em Psicologia
repository.name.fl_str_mv Estudos Interdisciplinares em Psicologia - Universidade Estadual de Londrina (UEL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistaeip@uel.br
_version_ 1799306107780333568