A animação sociocultural e a educação para o lazer nos tempos de HIV/AIDS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Herold, Patrícia
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
Texto Completo: http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/2153
Resumo: Since the emergence and identification of the first cases of HIV, AIDS is a major public health problem, globally speaking. Much progress has occurred in relation to antiretroviral treatment; however, as time passes, new challenges arise. Among these issues, one leads to the making of this thesis: the commitment of the social relations of PLHIV who are impacted by the discovery of contamination. It is assumed as a premise that leisure and SCA are possibilities on educational action on the horizon of self-care and human emancipation. Thus, the objective is to understand how the concepts and practices of leisure for people living with HIV /AIDS, may be influenced by the assumptions made by the SCA, contributing to the education for and by leisure. The work began with observations and interviews with the purpose of inclusion in the reality of PLHIV, demystifying some "pre" concepts and expanding the knowledge on the subject. Later, under the influence of participatory research, interventions were performed with other activities, based on the ideas advocated by the SCA. Regarding the analysis, autonomy and self-care were taken as significant categories for reflection. Thus, the study showed that education and the leisure from the perspective of the SCA can be used as an important tool in the fight against the deterioration of personal and social relationships arising from HIV / AIDS.
id UEM-10_1e3edda5f2a0c9237e84a4eb6159ba11
oai_identifier_str oai:localhost:1/2153
network_acronym_str UEM-10
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
repository_id_str
spelling A animação sociocultural e a educação para o lazer nos tempos de HIV/AIDSThe socio-cultural activities and leisure education in the times of HIV/AIDSAIDS (Doença) - Aspectos sociaisAIDS (Doença) - Aspectos psicológicosAIDS (Doença) - Discriminação socialRelações sociaisLazerAnimação socioculturalCiências da SaúdeEducação FísicaSince the emergence and identification of the first cases of HIV, AIDS is a major public health problem, globally speaking. Much progress has occurred in relation to antiretroviral treatment; however, as time passes, new challenges arise. Among these issues, one leads to the making of this thesis: the commitment of the social relations of PLHIV who are impacted by the discovery of contamination. It is assumed as a premise that leisure and SCA are possibilities on educational action on the horizon of self-care and human emancipation. Thus, the objective is to understand how the concepts and practices of leisure for people living with HIV /AIDS, may be influenced by the assumptions made by the SCA, contributing to the education for and by leisure. The work began with observations and interviews with the purpose of inclusion in the reality of PLHIV, demystifying some "pre" concepts and expanding the knowledge on the subject. Later, under the influence of participatory research, interventions were performed with other activities, based on the ideas advocated by the SCA. Regarding the analysis, autonomy and self-care were taken as significant categories for reflection. Thus, the study showed that education and the leisure from the perspective of the SCA can be used as an important tool in the fight against the deterioration of personal and social relationships arising from HIV / AIDS.Desde o aparecimento dos primeiros casos e a identificação do vírus HIV, a AIDS constitui um dos grandes problemas de saúde pública no plano mundial. Muitos progressos aconteceram em relação ao tratamento anti-retroviral; porém, novos desafios surgem com o decorrer do tempo. Dentre essas questões, uma conduz à realização desta dissertação: o comprometimento das relações sociais das PVHA, que são impactadas pela descoberta da contaminação. Assume-se como premissa que o lazer e a ASC são possibilidades de ação educativa no horizonte do cuidado de si e da autonomia humana. Dessa maneira, o objetivo deste trabalho é compreender como as concepções e práticas de lazer das pessoas vivendo com HIV/AIDS, podem ser influenciadas por meio dos pressupostos apresentados pela ASC, contribuindo na educação para e pelo lazer. O trabalho iniciou com observações e entrevistas com o propósito de inserção na realidade da PVHA, desmistificando alguns "pré" conceitos e ampliando o conhecimento sobre os atores sociais. Posteriormente, sob influência da pesquisa participante, foram realizadas intervenções com atividades de lazer, tendo como base as idéias preconizadas pela ASC. Em relação à análise, as categorias autonomia e autocuidado foram tomadas como significativas para a reflexão. Desta forma, o trabalho mostrou que a educação para e pelo lazer, sob a perspectiva da ASC pode ser utilizada como ferramenta importante na luta contra a deterioração das relações pessoais e sociais oriunda do HIV/AIDS.130 fUniversidade Estadual de MaringáBrasilPrograma de Pós-Graduação Associado em Educação Física - UEM/UELUEMMaringá, PRCentro de Ciências da SaúdeGiuliano Gomes de Assis PimentelSilvana Vilodre Goellner - UFRGSAmauri Aparecido Bássoli de Oliveira - UEMHerold, Patrícia2018-04-10T17:51:10Z2018-04-10T17:51:10Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/2153porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEM2018-10-26T14:13:24Zoai:localhost:1/2153Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.uem.br:8080/oai/requestopendoar:2024-04-23T14:55:11.000739Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false
dc.title.none.fl_str_mv A animação sociocultural e a educação para o lazer nos tempos de HIV/AIDS
The socio-cultural activities and leisure education in the times of HIV/AIDS
title A animação sociocultural e a educação para o lazer nos tempos de HIV/AIDS
spellingShingle A animação sociocultural e a educação para o lazer nos tempos de HIV/AIDS
Herold, Patrícia
AIDS (Doença) - Aspectos sociais
AIDS (Doença) - Aspectos psicológicos
AIDS (Doença) - Discriminação social
Relações sociais
Lazer
Animação sociocultural
Ciências da Saúde
Educação Física
title_short A animação sociocultural e a educação para o lazer nos tempos de HIV/AIDS
title_full A animação sociocultural e a educação para o lazer nos tempos de HIV/AIDS
title_fullStr A animação sociocultural e a educação para o lazer nos tempos de HIV/AIDS
title_full_unstemmed A animação sociocultural e a educação para o lazer nos tempos de HIV/AIDS
title_sort A animação sociocultural e a educação para o lazer nos tempos de HIV/AIDS
author Herold, Patrícia
author_facet Herold, Patrícia
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Giuliano Gomes de Assis Pimentel
Silvana Vilodre Goellner - UFRGS
Amauri Aparecido Bássoli de Oliveira - UEM
dc.contributor.author.fl_str_mv Herold, Patrícia
dc.subject.por.fl_str_mv AIDS (Doença) - Aspectos sociais
AIDS (Doença) - Aspectos psicológicos
AIDS (Doença) - Discriminação social
Relações sociais
Lazer
Animação sociocultural
Ciências da Saúde
Educação Física
topic AIDS (Doença) - Aspectos sociais
AIDS (Doença) - Aspectos psicológicos
AIDS (Doença) - Discriminação social
Relações sociais
Lazer
Animação sociocultural
Ciências da Saúde
Educação Física
description Since the emergence and identification of the first cases of HIV, AIDS is a major public health problem, globally speaking. Much progress has occurred in relation to antiretroviral treatment; however, as time passes, new challenges arise. Among these issues, one leads to the making of this thesis: the commitment of the social relations of PLHIV who are impacted by the discovery of contamination. It is assumed as a premise that leisure and SCA are possibilities on educational action on the horizon of self-care and human emancipation. Thus, the objective is to understand how the concepts and practices of leisure for people living with HIV /AIDS, may be influenced by the assumptions made by the SCA, contributing to the education for and by leisure. The work began with observations and interviews with the purpose of inclusion in the reality of PLHIV, demystifying some "pre" concepts and expanding the knowledge on the subject. Later, under the influence of participatory research, interventions were performed with other activities, based on the ideas advocated by the SCA. Regarding the analysis, autonomy and self-care were taken as significant categories for reflection. Thus, the study showed that education and the leisure from the perspective of the SCA can be used as an important tool in the fight against the deterioration of personal and social relationships arising from HIV / AIDS.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011
2018-04-10T17:51:10Z
2018-04-10T17:51:10Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/2153
url http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/2153
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
Brasil
Programa de Pós-Graduação Associado em Educação Física - UEM/UEL
UEM
Maringá, PR
Centro de Ciências da Saúde
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
Brasil
Programa de Pós-Graduação Associado em Educação Física - UEM/UEL
UEM
Maringá, PR
Centro de Ciências da Saúde
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
collection Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1801841394352914432