Estudo experimental de sistema de ancoragem por cordão de fibra de carbono para vigas reforçadas com PRFC
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) |
Texto Completo: | http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4679 |
Resumo: | This study aims to evaluate the structural behavior of reinforced concrete beams, reinforced with carbon fiber fabric, using an anchoring mechanism composed of carbon fiber strand inserted in concrete. It is displayed through existing studies; knowledge of breaks in reinforcing members through the detachment or loosening of the composite, as well as evaluation of other anchoring systems, which aim to minimize the effect of premature breakdown. Fourteen beams were divided into two groups. Group 1 consists of five beams to analyze the system applied in bending reinforcements. For group 2 five beams were used in order to evaluate the mechanism applied in shear reinforcements. All beams were applied to the transverse loadings and instrumented to measure the breaking load, vertical displacement, deformation specifically in steel, concrete and reinforcement and failure mode. The results concluded that the studied anchoring mechanism acts to prevent the structural element from premature destruction through detachment or loosening of the reinforcement. The main improvements were made in the ductility of the beams and increase in their load capacity, which made an increase of more than 300% over unreinforced beams. Through this result, it was concluded that the mooring system by insertion of carbon fiber strand was efficient for both types of reinforcement |
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Estudo experimental de sistema de ancoragem por cordão de fibra de carbono para vigas reforçadas com PRFCConcreto armadoFibras de CarbonoConcreto armado - ReforçoConcreto armado - AncoragemEngenhariasThis study aims to evaluate the structural behavior of reinforced concrete beams, reinforced with carbon fiber fabric, using an anchoring mechanism composed of carbon fiber strand inserted in concrete. It is displayed through existing studies; knowledge of breaks in reinforcing members through the detachment or loosening of the composite, as well as evaluation of other anchoring systems, which aim to minimize the effect of premature breakdown. Fourteen beams were divided into two groups. Group 1 consists of five beams to analyze the system applied in bending reinforcements. For group 2 five beams were used in order to evaluate the mechanism applied in shear reinforcements. All beams were applied to the transverse loadings and instrumented to measure the breaking load, vertical displacement, deformation specifically in steel, concrete and reinforcement and failure mode. The results concluded that the studied anchoring mechanism acts to prevent the structural element from premature destruction through detachment or loosening of the reinforcement. The main improvements were made in the ductility of the beams and increase in their load capacity, which made an increase of more than 300% over unreinforced beams. Through this result, it was concluded that the mooring system by insertion of carbon fiber strand was efficient for both types of reinforcementO presente trabalho tem como objetivo avaliar o comportamento estrutural de vigas de concreto armado, reforçadas com tecido de fibras de carbono, utilizando mecanismo de ancoragem composto pela inserção de cordão de fibras de carbono no concreto. São apresentados, através de estudos existentes, conhecimentos sobre rupturas de elementos reforçados através do descolamento ou desprendimento do compósito, assim como a avaliação de outros sistemas de ancoragem que visam minimizar o efeito de colapso prematuro. Foram ensaiadas dez vigas divididas em dois grupos. O grupo 1 é composto por cinco vigas para análise do sistema aplicado em reforços de flexão. Para o grupo 2 foram utilizadas cinco vigas com o objetivo de avaliar o mecanismo aplicado em reforços de cisalhamento. Todas as vigas foram ensaiadas à aplicação de carregamentos transversais e instrumentadas para avaliar a carga de ruptura, deslocamento vertical, deformação específica no aço, concreto e reforço e o modo de ruptura. Através dos resultados, verificou-se que o mecanismo de ancoragem estudado atuou impedindo que o elemento estrutural chegasse a ruína prematuramente por descolamento ou desprendimento do reforço. Foram constatados ganhos principalmente na ductilidade das vigas e no aumento de sua capacidade resistente, que chegou a apresentar acréscimos superiores a 300% das vigas sem reforço. Através deste resultado, concluiu-se que o sistema de ancoragem por inserção de cordão de fibras de carbono se mostrou eficiente para ambos os tipos de reforço159 f.Universidade Estadual de MaringáBrasilDepartamento de Engenharia CivilPrograma de Pós-Graduação em Engenharia CivilMaringá, PRCentro de TecnologiaNara Villanova Menon [Orientador] - UEMProf.ª Dr.ª Nara Villanova MenonIvo José Padaratz - UFSCVladimir José Ferrari - UEMRisson, Adriano Vieira2018-08-13T16:25:40Z2018-08-13T16:25:40Z2016info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisRISSON, Adriano Vieira. Estudo experimental de sistema de ancoragem por cordão de fibra de carbono para vigas reforçadas com PRFC. 2016. 159 f. Dissertação (mestrado em Engenharia Civil) - Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2016.http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4679porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEM2018-08-13T16:28:27Zoai:localhost:1/4679Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.uem.br:8080/oai/requestopendoar:2024-04-23T14:57:50.221797Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false |
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