Biotecnétika : jogo integrador de conceitos emgenética

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Brão, Arianne Francielle Silva
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
Texto Completo: http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4515
Resumo: When teaching Biological Sciences there is still a predominance of expositive lectures and a strategy to change this perspective has been the use of playfulness, as they awake interest and help the learning process. This work describes and verifies the game Biotecnetiks, as a tool to help the process of teaching and learning Genetics, subject considered one of the hardest in Biology, mainly due to its specific language. It has 26 cards called "theme" and 58 cards called "concept", and the game was put into practice to groups of 3rd year of High School in three schools of the public education system in a city of Paraná, Brazil. A questionnaire supplied indications of participants' opinion about the game, as well as a comparison between elaboration of conceptual maps made before and after the activity provided elements to evaluation. The questionnaires present 94% of positive answers concerning the use of the game and suggestions about its structure. The conceptual maps indicated 60% of evidence of Genetics learning, as well as 60% of students answered that the game helped the learning. The teachers that participated of the activity support the game, and highlight the possibility of using it in this configuration or even adapted to different classroom realities.
id UEM-10_28bc06aed099adf10339227d0120933f
oai_identifier_str oai:localhost:1/4515
network_acronym_str UEM-10
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
repository_id_str
spelling Biotecnétika : jogo integrador de conceitos emgenéticaGenéticaJogos didáticosMapas conceituaisParanáBrasil.GeneticsEducational gamesConceptual mapsParanáBrazil.Ciências Exatas e da TerraMatemáticaWhen teaching Biological Sciences there is still a predominance of expositive lectures and a strategy to change this perspective has been the use of playfulness, as they awake interest and help the learning process. This work describes and verifies the game Biotecnetiks, as a tool to help the process of teaching and learning Genetics, subject considered one of the hardest in Biology, mainly due to its specific language. It has 26 cards called "theme" and 58 cards called "concept", and the game was put into practice to groups of 3rd year of High School in three schools of the public education system in a city of Paraná, Brazil. A questionnaire supplied indications of participants' opinion about the game, as well as a comparison between elaboration of conceptual maps made before and after the activity provided elements to evaluation. The questionnaires present 94% of positive answers concerning the use of the game and suggestions about its structure. The conceptual maps indicated 60% of evidence of Genetics learning, as well as 60% of students answered that the game helped the learning. The teachers that participated of the activity support the game, and highlight the possibility of using it in this configuration or even adapted to different classroom realities.No ensino das Ciências Biológicas, observa-se o predomínio de aulas expositivas; uma estratégia para mudar essa perspectiva tem sido o uso de atividades lúdicas, pelo interesse que despertam e por seu auxílio à aprendizagem. O presente estudo descreve e verifica o jogo Biotecnétika como auxiliar no processo de ensino-aprendizagem de Genética, conteúdo considerado dos mais difíceis em Biologia, em especial por sua linguagem específica. Composto por 26 cartas, denominadas como "temas" e 58 cartas "conceito", o jogo Biotecnétika foi aplicado às turmas de 3º ano do Ensino Médio de três colégios da rede estadual de ensino de uma cidade do interior do Paraná. Um questionário forneceu indicações sobre a opinião dos participantes sobre o jogo; e a comparação entre a elaboração de mapas conceituais realizados antes e depois da atividade propiciou elementos para a avaliação. Os questionários apresentaram 94% de respostas positivas ao uso do jogo, assim como sugestões em sua estrutura. Os mapas conceituais apontaram 60% de indícios de aprendizagem de Genética, e 60% dos alunos que responderam ao questionário disseram que o jogo auxiliou o aprendizado. Os professores participantes da pesquisa expressaram apoio ao jogo, salientando a possibilidade de ser utilizado na forma que se encontra ou ainda adaptado para as diferentes realidades encontradas em salas de aula.161 fUniversidade Estadual de MaringáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Educação para a Ciência e a MatemáticaUEMMaringá, PRCentro de Ciências ExatasAna Maria Teresa Benevides-PereiraTânia Goldbach - Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro - IFRJLuzia Marta Bellini - UEMBrão, Arianne Francielle Silva2018-04-23T19:22:49Z2018-04-23T19:22:49Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4515porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEM2018-04-23T19:22:49Zoai:localhost:1/4515Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.uem.br:8080/oai/requestopendoar:2024-04-23T14:57:41.054171Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false
dc.title.none.fl_str_mv Biotecnétika : jogo integrador de conceitos emgenética
title Biotecnétika : jogo integrador de conceitos emgenética
spellingShingle Biotecnétika : jogo integrador de conceitos emgenética
Brão, Arianne Francielle Silva
Genética
Jogos didáticos
Mapas conceituais
Paraná
Brasil.
Genetics
Educational games
Conceptual maps
Paraná
Brazil.
Ciências Exatas e da Terra
Matemática
title_short Biotecnétika : jogo integrador de conceitos emgenética
title_full Biotecnétika : jogo integrador de conceitos emgenética
title_fullStr Biotecnétika : jogo integrador de conceitos emgenética
title_full_unstemmed Biotecnétika : jogo integrador de conceitos emgenética
title_sort Biotecnétika : jogo integrador de conceitos emgenética
author Brão, Arianne Francielle Silva
author_facet Brão, Arianne Francielle Silva
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Ana Maria Teresa Benevides-Pereira
Tânia Goldbach - Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro - IFRJ
Luzia Marta Bellini - UEM
dc.contributor.author.fl_str_mv Brão, Arianne Francielle Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Genética
Jogos didáticos
Mapas conceituais
Paraná
Brasil.
Genetics
Educational games
Conceptual maps
Paraná
Brazil.
Ciências Exatas e da Terra
Matemática
topic Genética
Jogos didáticos
Mapas conceituais
Paraná
Brasil.
Genetics
Educational games
Conceptual maps
Paraná
Brazil.
Ciências Exatas e da Terra
Matemática
description When teaching Biological Sciences there is still a predominance of expositive lectures and a strategy to change this perspective has been the use of playfulness, as they awake interest and help the learning process. This work describes and verifies the game Biotecnetiks, as a tool to help the process of teaching and learning Genetics, subject considered one of the hardest in Biology, mainly due to its specific language. It has 26 cards called "theme" and 58 cards called "concept", and the game was put into practice to groups of 3rd year of High School in three schools of the public education system in a city of Paraná, Brazil. A questionnaire supplied indications of participants' opinion about the game, as well as a comparison between elaboration of conceptual maps made before and after the activity provided elements to evaluation. The questionnaires present 94% of positive answers concerning the use of the game and suggestions about its structure. The conceptual maps indicated 60% of evidence of Genetics learning, as well as 60% of students answered that the game helped the learning. The teachers that participated of the activity support the game, and highlight the possibility of using it in this configuration or even adapted to different classroom realities.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013
2018-04-23T19:22:49Z
2018-04-23T19:22:49Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4515
url http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4515
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
Brasil
Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência e a Matemática
UEM
Maringá, PR
Centro de Ciências Exatas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
Brasil
Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência e a Matemática
UEM
Maringá, PR
Centro de Ciências Exatas
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
collection Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1813258673046159360