Concepções alternativas de pessoas com deficiência visual sobre óptica : uma análise fenomenológica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Débora Ferreira da
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
Texto Completo: http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4421
Resumo: This research sought to investigate the ideas and conceptions that students with visual impairments have when encouraged to answer questions on concepts and knowledge related to physical optics. For the research, three students with visual impairments at different levels of education were interviewed, participating later in an activity based on the use of tactile models. To identify the conceptions of these students, we seek the phenomenological method, proposed by Edmund Husserl, understanding the phenomena about the students were asked and abetted to submit explanations. The results derived from phenomenological analysis of the speeches of the three students, indicate the existence of some conceptions that resemble the common sense conceptions, like light propagates as waves, the perception of the occurrence of the vision process resembles the model known as "light bath", the interpretation of sunlight and artificial light as having different natures and the notion that are lenses that correct vision defects.
id UEM-10_40f5f1ceeb2a84f20a53ff86522938b2
oai_identifier_str oai:localhost:1/4421
network_acronym_str UEM-10
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
repository_id_str
spelling Concepções alternativas de pessoas com deficiência visual sobre óptica : uma análise fenomenológicaAlternative conceptions of visually impaired people about optics: a phenomenological analysisDeficiência visualÓpticaConcepções alternativasEducação especialFenomenologiaBrasil.Visual impairmentMisconceptionsPhenomenologyBrazil.Ciências Exatas e da TerraMatemáticaThis research sought to investigate the ideas and conceptions that students with visual impairments have when encouraged to answer questions on concepts and knowledge related to physical optics. For the research, three students with visual impairments at different levels of education were interviewed, participating later in an activity based on the use of tactile models. To identify the conceptions of these students, we seek the phenomenological method, proposed by Edmund Husserl, understanding the phenomena about the students were asked and abetted to submit explanations. The results derived from phenomenological analysis of the speeches of the three students, indicate the existence of some conceptions that resemble the common sense conceptions, like light propagates as waves, the perception of the occurrence of the vision process resembles the model known as "light bath", the interpretation of sunlight and artificial light as having different natures and the notion that are lenses that correct vision defects.A presente pesquisa buscou investigar as ideias e concepções que alunos com deficiência visual apresentam quando incitados a responder acerca de conceitos e conhecimentos físicos relacionados à óptica. Para a realização da pesquisa, três alunos com deficiência visual em diferentes níveis de escolaridade foram entrevistados, participando, posteriormente, de uma atividade fundamentada no uso de maquetes táteis. Para identificar as concepções desses alunos, buscamos no método fenomenológico, proposto por Edmund Husserl, a compreensão dos fenômenos acerca dos quais os alunos foram questionados e instigados a apresentarem explicações. Os resultados encontrados, derivados da análise fenomenológica das falas dos três alunos, nos indicam a existência de algumas concepções que se assemelham às concepções de senso comum, como a luz se propagar como as ondas, a percepção do processo de ocorrência da visão semelhante ao modelo conhecido como "banho de luz", a interpretação da luz solar e da luz artificial como tendo naturezas diferentes e a noção de que são as lentes que corrigem defeitos na visão.169 fUniversidade Estadual de MaringáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Educação para a Ciência e a MatemáticaUEMMaringá, PRCentro de Ciências ExatasNeide M. M. KiouranisEder Pires de Camargo - UNESPGerson de Souza Mol - UnBMarcos Cesar Danhoni Neves - UEMMaria Aparecida Rodrigues - UEMSilva, Débora Ferreira da2018-04-23T19:21:43Z2018-04-23T19:21:43Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4421porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEM2018-10-18T20:11:08Zoai:localhost:1/4421Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.uem.br:8080/oai/requestopendoar:2024-04-23T14:57:35.167989Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false
dc.title.none.fl_str_mv Concepções alternativas de pessoas com deficiência visual sobre óptica : uma análise fenomenológica
Alternative conceptions of visually impaired people about optics: a phenomenological analysis
title Concepções alternativas de pessoas com deficiência visual sobre óptica : uma análise fenomenológica
spellingShingle Concepções alternativas de pessoas com deficiência visual sobre óptica : uma análise fenomenológica
Silva, Débora Ferreira da
Deficiência visual
Óptica
Concepções alternativas
Educação especial
Fenomenologia
Brasil.
Visual impairment
Misconceptions
Phenomenology
Brazil.
Ciências Exatas e da Terra
Matemática
title_short Concepções alternativas de pessoas com deficiência visual sobre óptica : uma análise fenomenológica
title_full Concepções alternativas de pessoas com deficiência visual sobre óptica : uma análise fenomenológica
title_fullStr Concepções alternativas de pessoas com deficiência visual sobre óptica : uma análise fenomenológica
title_full_unstemmed Concepções alternativas de pessoas com deficiência visual sobre óptica : uma análise fenomenológica
title_sort Concepções alternativas de pessoas com deficiência visual sobre óptica : uma análise fenomenológica
author Silva, Débora Ferreira da
author_facet Silva, Débora Ferreira da
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Neide M. M. Kiouranis
Eder Pires de Camargo - UNESP
Gerson de Souza Mol - UnB
Marcos Cesar Danhoni Neves - UEM
Maria Aparecida Rodrigues - UEM
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Débora Ferreira da
dc.subject.por.fl_str_mv Deficiência visual
Óptica
Concepções alternativas
Educação especial
Fenomenologia
Brasil.
Visual impairment
Misconceptions
Phenomenology
Brazil.
Ciências Exatas e da Terra
Matemática
topic Deficiência visual
Óptica
Concepções alternativas
Educação especial
Fenomenologia
Brasil.
Visual impairment
Misconceptions
Phenomenology
Brazil.
Ciências Exatas e da Terra
Matemática
description This research sought to investigate the ideas and conceptions that students with visual impairments have when encouraged to answer questions on concepts and knowledge related to physical optics. For the research, three students with visual impairments at different levels of education were interviewed, participating later in an activity based on the use of tactile models. To identify the conceptions of these students, we seek the phenomenological method, proposed by Edmund Husserl, understanding the phenomena about the students were asked and abetted to submit explanations. The results derived from phenomenological analysis of the speeches of the three students, indicate the existence of some conceptions that resemble the common sense conceptions, like light propagates as waves, the perception of the occurrence of the vision process resembles the model known as "light bath", the interpretation of sunlight and artificial light as having different natures and the notion that are lenses that correct vision defects.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013
2018-04-23T19:21:43Z
2018-04-23T19:21:43Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4421
url http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4421
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
Brasil
Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência e a Matemática
UEM
Maringá, PR
Centro de Ciências Exatas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
Brasil
Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência e a Matemática
UEM
Maringá, PR
Centro de Ciências Exatas
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
collection Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1801841418077995008