Acessibilidade e mobilidade de cadeirantes no transporte público urbano de Maringá
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) |
Texto Completo: | http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/3529 |
Resumo: | In this work is carried out an evaluation of urban public transportation system in Maringá, focusing wheelchair?s insertion in conventional public transportation. The definition of wheelchairs as a group of study is based on the greater difficult on moving themselves, since they depend on good conditions of the urban environment to move around with their chairs. The methodology is based on accessibility standards and evaluates bus stops, inside vehicles layout and the equipment designed to board and de-board. The results show that the bus stops have bad infrastructure as much as they are far from the central area; few sidewalks ramps and the amount of interferences are the greater impedance factors. The equipments to board and de-board, in this case vehicular lifts platform, had great as concept, attending the standards of NBR 14022/2006. About the inside vehicles layout the evaluation shows that, although there is vehicular lift platform, they are in disagreement with the standards, mainly about the space for placing the wheelchair, the space to maneuvering and the mechanism to lock the wheelchair, bringing regular as a concept. |
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Acessibilidade e mobilidade de cadeirantes no transporte público urbano de MaringáTransporte público urbanoCadeirantesAcessibilidadePontos de paradaLeiaute internoDeficiência físicaMaringáParanáBrasil.Urban public transportWheelchair peopleAccessibilityBus stopsInside vehicles layoutPhysical disabilityMaringáParanáBrazil.EngenhariasEngenharia CivilIn this work is carried out an evaluation of urban public transportation system in Maringá, focusing wheelchair?s insertion in conventional public transportation. The definition of wheelchairs as a group of study is based on the greater difficult on moving themselves, since they depend on good conditions of the urban environment to move around with their chairs. The methodology is based on accessibility standards and evaluates bus stops, inside vehicles layout and the equipment designed to board and de-board. The results show that the bus stops have bad infrastructure as much as they are far from the central area; few sidewalks ramps and the amount of interferences are the greater impedance factors. The equipments to board and de-board, in this case vehicular lifts platform, had great as concept, attending the standards of NBR 14022/2006. About the inside vehicles layout the evaluation shows that, although there is vehicular lift platform, they are in disagreement with the standards, mainly about the space for placing the wheelchair, the space to maneuvering and the mechanism to lock the wheelchair, bringing regular as a concept.No presente trabalho é realizada uma avaliação do sistema de transporte público urbano de Maringá, enfocando a inserção de pessoas com cadeira de rodas no serviço de transporte público convencional. A definição dos cadeirantes para grupo de estudo está baseada na maior dificuldade de locomoção que essas pessoas enfrentam, pois dependem de boas condições do meio urbano para conseguirem se deslocar com suas cadeiras. A metodologia, baseada nas normas de acessibilidade, avalia os pontos de parada, o interior dos veículos e a transposição da fronteira, ou seja, os movimentos de embarque e desembarque. Os resultados apontam que a medida que os pontos de paradas se afastam da região central pioram as condições de infra-estrutura, sendo guias rebaixadas e obstruções os fatores de impedância mais críticos. Os dispositivos de transposição de fronteira, no caso as plataformas elevatórias veiculares, obtiveram conceito ótimo, atendendo de forma satisfatória as recomendações da NBR 14022/2006. Com relação ao interior dos veículos, a avaliação permite inferir que, apesar de existir plataforma elevatória veicular, o leiaute interno encontra-se em desacordo com as recomendações, principalmente no espaço para colocação da cadeira, na área de manobra e no dispositivo de fixação da cadeira, tendo como conseqüência o conceito regular.xiv, 83 fUniversidade Estadual de MaringáBrasilDepartamento de Engenharia CivilPrograma de Pós-Graduação em Engenharia UrbanaUEMMaringá, PRCentro de TecnologiaFernanda Antonio SimõesAntônio Clovis Pinto Ferraz - USPJosé Kiynha Yshiba - UEMMercado, Rakelly Giacomo2018-04-16T18:27:32Z2018-04-16T18:27:32Z2008info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/3529porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEM2018-10-15T17:00:22Zoai:localhost:1/3529Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.uem.br:8080/oai/requestopendoar:2024-04-23T14:56:40.767426Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false |
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