Uma proposta de modelo de organização para o ensino de matemática
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) |
Texto Completo: | http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/5554 |
Resumo: | This work contains a model that we calls multireferential, among other reasons, by adoption of several references that compose it. The adoption of this model is justified by the fact that the solutions of problems that affect Mathematics Education, particularly in Brazil, are not only the mere combination of political, economic, social or pedagogical solutions. At least, this approach is still showing a limited solution to the general problem, that of complex nature, which is related to the subject of Education. In this context, the model is the result of exploratory research, which seeks to facilitate the implementation of already identified elements or influencers of good practices, integrating them gradually into the lives of those who make use of it. In fact, one of the objectives of the model was to turn proposals in real actions and implement them in a educational routine, where teachers and students are part of an active process. Some results, derived from classroom practices, are presented and commented on, showing how the participation of teachers and students can be monitored and controlled by themselves, in a more collaborative rather than evaluative dynamic |
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Uma proposta de modelo de organização para o ensino de matemáticaMatemática - EnsinoModelo multirreferencialMatemática - EducaçãoCiências Exatas e da TerraMatemáticaThis work contains a model that we calls multireferential, among other reasons, by adoption of several references that compose it. The adoption of this model is justified by the fact that the solutions of problems that affect Mathematics Education, particularly in Brazil, are not only the mere combination of political, economic, social or pedagogical solutions. At least, this approach is still showing a limited solution to the general problem, that of complex nature, which is related to the subject of Education. In this context, the model is the result of exploratory research, which seeks to facilitate the implementation of already identified elements or influencers of good practices, integrating them gradually into the lives of those who make use of it. In fact, one of the objectives of the model was to turn proposals in real actions and implement them in a educational routine, where teachers and students are part of an active process. Some results, derived from classroom practices, are presented and commented on, showing how the participation of teachers and students can be monitored and controlled by themselves, in a more collaborative rather than evaluative dynamicEste trabalho contém um modelo que chamamos multirreferencial, entre outras razões, pela adoção de várias referências que o compõem. A adoção desse modelo justifica-se pelo fato de que as soluções de problemas que afetam a Educação Matemática, particularmente no Brasil, não são apenas a mera junção de soluções políticas, econômicas, sociais ou pedagógicas. Pelo menos, essa abordagem ainda está se mostrando uma solução restrita para o problema mais geral, o de natureza complexa, com o qual se relaciona o tema da Educação. Nesse contexto, o modelo é o resultado de uma pesquisa exploratória, que busca facilitar a implementação de elementos já identificados ou influenciadores de boas práticas, integrando-os gradualmente na vida daqueles que o utilizam. De fato, um dos objetivos do modelo era transformar propostas em ações reais e implementá-las em uma rotina educacional, onde professores e alunos fazem parte de um processo ativo. Apresentam-se e comentam-se alguns resultados, derivados de práticas de sala de aula, mostrando como a participação de professores e alunos pode ser monitorada e controlada por eles mesmos, em uma dinâmica mais colaborativa do que avaliativaBrasilDepartamento de MatemáticaPrograma de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional (PROFMAT)UEMMaringá, PRCentro de Ciências ExatasThiago Fanelli FerraiolWellington José Corrêa - UTFPREduardo de Amorim Neves - UEMGilson Maekawa Kanashiro2019-09-20T17:43:58Z2019-09-20T17:43:58Z2017info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/5554porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEM2019-09-20T17:43:58Zoai:localhost:1/5554Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.uem.br:8080/oai/requestopendoar:2024-04-23T14:58:41.439731Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false |
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