A recepção de O menino do pijama listrado por leitores adultos da Biblioteca Municipal de Maringá

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Zotesso, Lígia Ribeiro de Souza
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
Texto Completo: http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4045
Resumo: This dissertation relates results of the analysis of the reception of the Portuguese translation of the John Boyne's book The Boy in the Striped Pajamas (2006) by adult readers of the Reading Club Municipal Library of Maringá. The book indicates in its catalog, for its reception. However, the book was analyzed by a group of adult readers, other than that indicated in the catalog of the book. Thus, we analyze the addressing of a book directed at children and youth, but with the reception by a group of adult readers. To develop this work, we observed a meeting was held with the readers of the Maringá Municipal Library to discuss the book The Boy in the Striped Pajamas. The comments from readers were analyzed relying on Theories of Reception: Reception Aesthetics (Jauss, 1994), Theory of Aesthetic Effect (ISER, 1996, 1999a, 1999b). With this analysis, we conclude that the reception of the text has different effects for each reading public. The phase in which the reader is to receive a particular book, according to his/her age, for example, interferes in the reception. Thus, we believe that the discrepancy between the public addressed by the another and the actual public that read the book has contributed to the various criticisms to the author for, using the Holocaust as a background to the development of the narrative and language "simplified" in this book, for instance.
id UEM-10_a24be54ee46e6483021cd3cdfce8a6dc
oai_identifier_str oai:localhost:1/4045
network_acronym_str UEM-10
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
repository_id_str
spelling A recepção de O menino do pijama listrado por leitores adultos da Biblioteca Municipal de MaringáRecepção literáriaLiteraturaFormação do leitorLeituraO Menino do Pijama ListradoRecepçãoLeitores adultosClube de Leitura da Biblioteca Municipal de MaringáMaringáParaná(Estado)Brasil.The Boy in the Striped PajamasReceptionAdult readersReader trainingReading Club Municipal Library of MaringáMaringáParanáStateBrazil.Linguística, Letras e ArtesLetrasThis dissertation relates results of the analysis of the reception of the Portuguese translation of the John Boyne's book The Boy in the Striped Pajamas (2006) by adult readers of the Reading Club Municipal Library of Maringá. The book indicates in its catalog, for its reception. However, the book was analyzed by a group of adult readers, other than that indicated in the catalog of the book. Thus, we analyze the addressing of a book directed at children and youth, but with the reception by a group of adult readers. To develop this work, we observed a meeting was held with the readers of the Maringá Municipal Library to discuss the book The Boy in the Striped Pajamas. The comments from readers were analyzed relying on Theories of Reception: Reception Aesthetics (Jauss, 1994), Theory of Aesthetic Effect (ISER, 1996, 1999a, 1999b). With this analysis, we conclude that the reception of the text has different effects for each reading public. The phase in which the reader is to receive a particular book, according to his/her age, for example, interferes in the reception. Thus, we believe that the discrepancy between the public addressed by the another and the actual public that read the book has contributed to the various criticisms to the author for, using the Holocaust as a background to the development of the narrative and language "simplified" in this book, for instance.Esta dissertação relata resultados de uma investigação da análise da recepção do livro O Menino do Pijama Listrado (The Boy In The Striped Pajamas, 2006), de autoria do irlandês John Boyne, em sua forma traduzida para a língua portuguesa, por leitores adultos do Clube de Leitura da Biblioteca Municipal de Maringá. O livro indica, em sua ficha catalográfica, o público infantojuvenil para a sua recepção, entretanto, a sua análise ocorre por meio da recepção de um público diferente daquele apresentado. Dessa forma, verificamos qual o efeito dessa discrepância entre o endereçamento e a recepção na leitura desse grupo específico. Para o desenvolvimento deste trabalho foi observado um encontro com os leitores da Biblioteca Municipal de Maringá (Clube de Leitura) para a discussão do livro. Os comentários dos leitores foram analisados com o apoio de Teorias da Recepção: Estética da Recepção (JAUSS, 1994) e Teoria do Efeito Estético (ISER, 1996; 1999a; 1999b). Por meio dessa análise concluímos que a recepção do texto causa diferentes efeitos para cada público leitor. A fase em que se encontra o leitor para receber determinado livro, de acordo com sua faixa etária, por exemplo, pode interferir na recepção. Dessa forma, acreditamos que a discrepância entre o endereçamento e a recepção possa ter contribuído para as críticas ao autor quanto à sua forma de utilizar o Holocausto como pano de fundo para a narrativa e pela linguagem "simplificada" presente no livro.91 fUniversidade Estadual de MaringáBrasilDepartamento de LetrasPrograma de Pós-Graduação em LetrasUEMMaringá, PRCentro de Ciências Humanas, Letras e ArtesVera Helena Gomes WielewickiAlice Aurea Penteado Martha - UEMLeoné Astride Barzotto - UFGD/Dourados-MSZotesso, Lígia Ribeiro de Souza2018-04-18T19:24:33Z2018-04-18T19:24:33Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4045porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEM2018-10-11T20:08:46Zoai:localhost:1/4045Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.uem.br:8080/oai/requestopendoar:2024-04-23T14:57:13.325849Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false
dc.title.none.fl_str_mv A recepção de O menino do pijama listrado por leitores adultos da Biblioteca Municipal de Maringá
title A recepção de O menino do pijama listrado por leitores adultos da Biblioteca Municipal de Maringá
spellingShingle A recepção de O menino do pijama listrado por leitores adultos da Biblioteca Municipal de Maringá
Zotesso, Lígia Ribeiro de Souza
Recepção literária
Literatura
Formação do leitor
Leitura
O Menino do Pijama Listrado
Recepção
Leitores adultos
Clube de Leitura da Biblioteca Municipal de Maringá
Maringá
Paraná
(Estado)
Brasil.
The Boy in the Striped Pajamas
Reception
Adult readers
Reader training
Reading Club Municipal Library of Maringá
Maringá
Paraná
State
Brazil.
Linguística, Letras e Artes
Letras
title_short A recepção de O menino do pijama listrado por leitores adultos da Biblioteca Municipal de Maringá
title_full A recepção de O menino do pijama listrado por leitores adultos da Biblioteca Municipal de Maringá
title_fullStr A recepção de O menino do pijama listrado por leitores adultos da Biblioteca Municipal de Maringá
title_full_unstemmed A recepção de O menino do pijama listrado por leitores adultos da Biblioteca Municipal de Maringá
title_sort A recepção de O menino do pijama listrado por leitores adultos da Biblioteca Municipal de Maringá
author Zotesso, Lígia Ribeiro de Souza
author_facet Zotesso, Lígia Ribeiro de Souza
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Vera Helena Gomes Wielewicki
Alice Aurea Penteado Martha - UEM
Leoné Astride Barzotto - UFGD/Dourados-MS
dc.contributor.author.fl_str_mv Zotesso, Lígia Ribeiro de Souza
dc.subject.por.fl_str_mv Recepção literária
Literatura
Formação do leitor
Leitura
O Menino do Pijama Listrado
Recepção
Leitores adultos
Clube de Leitura da Biblioteca Municipal de Maringá
Maringá
Paraná
(Estado)
Brasil.
The Boy in the Striped Pajamas
Reception
Adult readers
Reader training
Reading Club Municipal Library of Maringá
Maringá
Paraná
State
Brazil.
Linguística, Letras e Artes
Letras
topic Recepção literária
Literatura
Formação do leitor
Leitura
O Menino do Pijama Listrado
Recepção
Leitores adultos
Clube de Leitura da Biblioteca Municipal de Maringá
Maringá
Paraná
(Estado)
Brasil.
The Boy in the Striped Pajamas
Reception
Adult readers
Reader training
Reading Club Municipal Library of Maringá
Maringá
Paraná
State
Brazil.
Linguística, Letras e Artes
Letras
description This dissertation relates results of the analysis of the reception of the Portuguese translation of the John Boyne's book The Boy in the Striped Pajamas (2006) by adult readers of the Reading Club Municipal Library of Maringá. The book indicates in its catalog, for its reception. However, the book was analyzed by a group of adult readers, other than that indicated in the catalog of the book. Thus, we analyze the addressing of a book directed at children and youth, but with the reception by a group of adult readers. To develop this work, we observed a meeting was held with the readers of the Maringá Municipal Library to discuss the book The Boy in the Striped Pajamas. The comments from readers were analyzed relying on Theories of Reception: Reception Aesthetics (Jauss, 1994), Theory of Aesthetic Effect (ISER, 1996, 1999a, 1999b). With this analysis, we conclude that the reception of the text has different effects for each reading public. The phase in which the reader is to receive a particular book, according to his/her age, for example, interferes in the reception. Thus, we believe that the discrepancy between the public addressed by the another and the actual public that read the book has contributed to the various criticisms to the author for, using the Holocaust as a background to the development of the narrative and language "simplified" in this book, for instance.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011
2018-04-18T19:24:33Z
2018-04-18T19:24:33Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4045
url http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4045
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
Brasil
Departamento de Letras
Programa de Pós-Graduação em Letras
UEM
Maringá, PR
Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
Brasil
Departamento de Letras
Programa de Pós-Graduação em Letras
UEM
Maringá, PR
Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
collection Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1801841414882983936