Experimento de Ørsted : subsídios para umaabordagem histórica do assunto no ensino médio
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) |
Texto Completo: | http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4516 |
Resumo: | In this work we present some aspects of the historical context in which the remark was made of the interaction between the magnetic needle of a compass and a wire with electric current. We also performed an analysis of the interpretations given to this phenomenon by Hans Christian Ørsted (1777-1851), André-Marie Ampère (1775-1836), Michael Faraday (1791-1867) and Jean-Baptiste Biot (1774-1862) in partnership with Félix Savart (1791- 1841), trying to emphasize the concepts that these scientists regarded as fundamental. After this historical study, we made a critical analysis of how textbooks discuss the first ideas associated with the origin of electromagnetism, and in particular how "Ørsted's Experiment" is taught. Finally we suggest a new way to approach the subject so as to take into account the information brought by our historical study. We present, enclosed, the first complete translation to Portuguese of the first paper on electromagnetism written by Faraday entitled Historical Sketch of Electro-magnetism. |
id |
UEM-10_b3aee7e9ea3eab743265ec114698f4c8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/4516 |
network_acronym_str |
UEM-10 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) |
repository_id_str |
|
spelling |
Experimento de Ørsted : subsídios para umaabordagem histórica do assunto no ensino médioExperimento de ØrstedInteração EletromagnéticaCorrente de AmpèreHistória da CiênciaEnsino de FísicaBrasil.Ørsted s ExperimentElectromagnetic InteractionAmpère s CurrentHistory of SciencePhysics TeachingBrasil.Ciências Exatas e da TerraMatemáticaIn this work we present some aspects of the historical context in which the remark was made of the interaction between the magnetic needle of a compass and a wire with electric current. We also performed an analysis of the interpretations given to this phenomenon by Hans Christian Ørsted (1777-1851), André-Marie Ampère (1775-1836), Michael Faraday (1791-1867) and Jean-Baptiste Biot (1774-1862) in partnership with Félix Savart (1791- 1841), trying to emphasize the concepts that these scientists regarded as fundamental. After this historical study, we made a critical analysis of how textbooks discuss the first ideas associated with the origin of electromagnetism, and in particular how "Ørsted's Experiment" is taught. Finally we suggest a new way to approach the subject so as to take into account the information brought by our historical study. We present, enclosed, the first complete translation to Portuguese of the first paper on electromagnetism written by Faraday entitled Historical Sketch of Electro-magnetism.Neste trabalho apresentamos alguns aspectos do contexto histórico em que se deu a observação da interação entre a agulha imantada de uma bússola e um fio com corrente elétrica. Também fizemos uma análise das interpretações dadas a este fenômeno por Hans Christian Ørsted (1777-1851), André-Marie Ampère (1775-1836), Michael Faraday (1791- 1867) e Jean-Baptiste Biot (1774-1862) em parceria com Félix Savart (1791-1841), procurando enfatizar os conceitos que estes cientistas consideravam como fundamentais. Após este estudo histórico, fizemos uma análise crítica de como os livros didáticos abordam as primeiras idéias associadas com a origem do eletromagnetismo, e em particular como é ensinado o "experimento de Ørsted". Finalmente sugerimos uma nova maneira de abordar o assunto de modo a levar em consideração as informações trazidas por nosso estudo histórico. Em anexo, apresentamos uma tradução inédita do primeiro artigo sobre eletromagnetismo escrito por Faraday intitulado Historical Sketch of Electro-magnetism.207 fUniversidade Estadual de MaringáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Educação para a Ciência e a MatemáticaUEMMaringá, PRCentro de Ciências ExatasMarcos Cesar Danhoni NevesJosie Agatha Parrilha da Silva - UEPGAndré Koch Torres de Assis - UNICAMPJoão José Caluzi - UNESPPolonia Altoé Fusinato - UEMGardelli, Daniel2018-04-23T19:22:50Z2018-04-23T19:22:50Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4516porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEM2018-04-23T19:22:50Zoai:localhost:1/4516Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.uem.br:8080/oai/requestopendoar:2024-04-23T14:57:41.116893Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Experimento de Ørsted : subsídios para umaabordagem histórica do assunto no ensino médio |
title |
Experimento de Ørsted : subsídios para umaabordagem histórica do assunto no ensino médio |
spellingShingle |
Experimento de Ørsted : subsídios para umaabordagem histórica do assunto no ensino médio Gardelli, Daniel Experimento de Ørsted Interação Eletromagnética Corrente de Ampère História da Ciência Ensino de Física Brasil. Ørsted s Experiment Electromagnetic Interaction Ampère s Current History of Science Physics Teaching Brasil. Ciências Exatas e da Terra Matemática |
title_short |
Experimento de Ørsted : subsídios para umaabordagem histórica do assunto no ensino médio |
title_full |
Experimento de Ørsted : subsídios para umaabordagem histórica do assunto no ensino médio |
title_fullStr |
Experimento de Ørsted : subsídios para umaabordagem histórica do assunto no ensino médio |
title_full_unstemmed |
Experimento de Ørsted : subsídios para umaabordagem histórica do assunto no ensino médio |
title_sort |
Experimento de Ørsted : subsídios para umaabordagem histórica do assunto no ensino médio |
author |
Gardelli, Daniel |
author_facet |
Gardelli, Daniel |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Marcos Cesar Danhoni Neves Josie Agatha Parrilha da Silva - UEPG André Koch Torres de Assis - UNICAMP João José Caluzi - UNESP Polonia Altoé Fusinato - UEM |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gardelli, Daniel |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Experimento de Ørsted Interação Eletromagnética Corrente de Ampère História da Ciência Ensino de Física Brasil. Ørsted s Experiment Electromagnetic Interaction Ampère s Current History of Science Physics Teaching Brasil. Ciências Exatas e da Terra Matemática |
topic |
Experimento de Ørsted Interação Eletromagnética Corrente de Ampère História da Ciência Ensino de Física Brasil. Ørsted s Experiment Electromagnetic Interaction Ampère s Current History of Science Physics Teaching Brasil. Ciências Exatas e da Terra Matemática |
description |
In this work we present some aspects of the historical context in which the remark was made of the interaction between the magnetic needle of a compass and a wire with electric current. We also performed an analysis of the interpretations given to this phenomenon by Hans Christian Ørsted (1777-1851), André-Marie Ampère (1775-1836), Michael Faraday (1791-1867) and Jean-Baptiste Biot (1774-1862) in partnership with Félix Savart (1791- 1841), trying to emphasize the concepts that these scientists regarded as fundamental. After this historical study, we made a critical analysis of how textbooks discuss the first ideas associated with the origin of electromagnetism, and in particular how "Ørsted's Experiment" is taught. Finally we suggest a new way to approach the subject so as to take into account the information brought by our historical study. We present, enclosed, the first complete translation to Portuguese of the first paper on electromagnetism written by Faraday entitled Historical Sketch of Electro-magnetism. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014 2018-04-23T19:22:50Z 2018-04-23T19:22:50Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4516 |
url |
http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4516 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá Brasil Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência e a Matemática UEM Maringá, PR Centro de Ciências Exatas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá Brasil Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência e a Matemática UEM Maringá, PR Centro de Ciências Exatas |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM) instacron:UEM |
instname_str |
Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
instacron_str |
UEM |
institution |
UEM |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) - Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1813258673048256512 |