Experimento de Ørsted : subsídios para umaabordagem histórica do assunto no ensino médio

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gardelli, Daniel
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
Texto Completo: http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4516
Resumo: In this work we present some aspects of the historical context in which the remark was made of the interaction between the magnetic needle of a compass and a wire with electric current. We also performed an analysis of the interpretations given to this phenomenon by Hans Christian Ørsted (1777-1851), André-Marie Ampère (1775-1836), Michael Faraday (1791-1867) and Jean-Baptiste Biot (1774-1862) in partnership with Félix Savart (1791- 1841), trying to emphasize the concepts that these scientists regarded as fundamental. After this historical study, we made a critical analysis of how textbooks discuss the first ideas associated with the origin of electromagnetism, and in particular how "Ørsted's Experiment" is taught. Finally we suggest a new way to approach the subject so as to take into account the information brought by our historical study. We present, enclosed, the first complete translation to Portuguese of the first paper on electromagnetism written by Faraday entitled Historical Sketch of Electro-magnetism.
id UEM-10_b3aee7e9ea3eab743265ec114698f4c8
oai_identifier_str oai:localhost:1/4516
network_acronym_str UEM-10
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
repository_id_str
spelling Experimento de Ørsted : subsídios para umaabordagem histórica do assunto no ensino médioExperimento de ØrstedInteração EletromagnéticaCorrente de AmpèreHistória da CiênciaEnsino de FísicaBrasil.Ørsted s ExperimentElectromagnetic InteractionAmpère s CurrentHistory of SciencePhysics TeachingBrasil.Ciências Exatas e da TerraMatemáticaIn this work we present some aspects of the historical context in which the remark was made of the interaction between the magnetic needle of a compass and a wire with electric current. We also performed an analysis of the interpretations given to this phenomenon by Hans Christian Ørsted (1777-1851), André-Marie Ampère (1775-1836), Michael Faraday (1791-1867) and Jean-Baptiste Biot (1774-1862) in partnership with Félix Savart (1791- 1841), trying to emphasize the concepts that these scientists regarded as fundamental. After this historical study, we made a critical analysis of how textbooks discuss the first ideas associated with the origin of electromagnetism, and in particular how "Ørsted's Experiment" is taught. Finally we suggest a new way to approach the subject so as to take into account the information brought by our historical study. We present, enclosed, the first complete translation to Portuguese of the first paper on electromagnetism written by Faraday entitled Historical Sketch of Electro-magnetism.Neste trabalho apresentamos alguns aspectos do contexto histórico em que se deu a observação da interação entre a agulha imantada de uma bússola e um fio com corrente elétrica. Também fizemos uma análise das interpretações dadas a este fenômeno por Hans Christian Ørsted (1777-1851), André-Marie Ampère (1775-1836), Michael Faraday (1791- 1867) e Jean-Baptiste Biot (1774-1862) em parceria com Félix Savart (1791-1841), procurando enfatizar os conceitos que estes cientistas consideravam como fundamentais. Após este estudo histórico, fizemos uma análise crítica de como os livros didáticos abordam as primeiras idéias associadas com a origem do eletromagnetismo, e em particular como é ensinado o "experimento de Ørsted". Finalmente sugerimos uma nova maneira de abordar o assunto de modo a levar em consideração as informações trazidas por nosso estudo histórico. Em anexo, apresentamos uma tradução inédita do primeiro artigo sobre eletromagnetismo escrito por Faraday intitulado Historical Sketch of Electro-magnetism.207 fUniversidade Estadual de MaringáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Educação para a Ciência e a MatemáticaUEMMaringá, PRCentro de Ciências ExatasMarcos Cesar Danhoni NevesJosie Agatha Parrilha da Silva - UEPGAndré Koch Torres de Assis - UNICAMPJoão José Caluzi - UNESPPolonia Altoé Fusinato - UEMGardelli, Daniel2018-04-23T19:22:50Z2018-04-23T19:22:50Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4516porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEM2018-04-23T19:22:50Zoai:localhost:1/4516Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.uem.br:8080/oai/requestopendoar:2024-04-23T14:57:41.116893Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false
dc.title.none.fl_str_mv Experimento de Ørsted : subsídios para umaabordagem histórica do assunto no ensino médio
title Experimento de Ørsted : subsídios para umaabordagem histórica do assunto no ensino médio
spellingShingle Experimento de Ørsted : subsídios para umaabordagem histórica do assunto no ensino médio
Gardelli, Daniel
Experimento de Ørsted
Interação Eletromagnética
Corrente de Ampère
História da Ciência
Ensino de Física
Brasil.
Ørsted s Experiment
Electromagnetic Interaction
Ampère s Current
History of Science
Physics Teaching
Brasil.
Ciências Exatas e da Terra
Matemática
title_short Experimento de Ørsted : subsídios para umaabordagem histórica do assunto no ensino médio
title_full Experimento de Ørsted : subsídios para umaabordagem histórica do assunto no ensino médio
title_fullStr Experimento de Ørsted : subsídios para umaabordagem histórica do assunto no ensino médio
title_full_unstemmed Experimento de Ørsted : subsídios para umaabordagem histórica do assunto no ensino médio
title_sort Experimento de Ørsted : subsídios para umaabordagem histórica do assunto no ensino médio
author Gardelli, Daniel
author_facet Gardelli, Daniel
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Marcos Cesar Danhoni Neves
Josie Agatha Parrilha da Silva - UEPG
André Koch Torres de Assis - UNICAMP
João José Caluzi - UNESP
Polonia Altoé Fusinato - UEM
dc.contributor.author.fl_str_mv Gardelli, Daniel
dc.subject.por.fl_str_mv Experimento de Ørsted
Interação Eletromagnética
Corrente de Ampère
História da Ciência
Ensino de Física
Brasil.
Ørsted s Experiment
Electromagnetic Interaction
Ampère s Current
History of Science
Physics Teaching
Brasil.
Ciências Exatas e da Terra
Matemática
topic Experimento de Ørsted
Interação Eletromagnética
Corrente de Ampère
História da Ciência
Ensino de Física
Brasil.
Ørsted s Experiment
Electromagnetic Interaction
Ampère s Current
History of Science
Physics Teaching
Brasil.
Ciências Exatas e da Terra
Matemática
description In this work we present some aspects of the historical context in which the remark was made of the interaction between the magnetic needle of a compass and a wire with electric current. We also performed an analysis of the interpretations given to this phenomenon by Hans Christian Ørsted (1777-1851), André-Marie Ampère (1775-1836), Michael Faraday (1791-1867) and Jean-Baptiste Biot (1774-1862) in partnership with Félix Savart (1791- 1841), trying to emphasize the concepts that these scientists regarded as fundamental. After this historical study, we made a critical analysis of how textbooks discuss the first ideas associated with the origin of electromagnetism, and in particular how "Ørsted's Experiment" is taught. Finally we suggest a new way to approach the subject so as to take into account the information brought by our historical study. We present, enclosed, the first complete translation to Portuguese of the first paper on electromagnetism written by Faraday entitled Historical Sketch of Electro-magnetism.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014
2018-04-23T19:22:50Z
2018-04-23T19:22:50Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4516
url http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4516
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
Brasil
Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência e a Matemática
UEM
Maringá, PR
Centro de Ciências Exatas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
Brasil
Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência e a Matemática
UEM
Maringá, PR
Centro de Ciências Exatas
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
collection Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1813258673048256512