A grandeza "quantidade de matéria" e sua unidade "mol" : uma proposta de abordagem histórica no processo de ensino-aprendizagem

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Soares, Maria Aparecida do Carmo Padulla
Data de Publicação: 2006
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
Texto Completo: http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4507
Resumo: The chemical quantity "amount of substance" and its unity "mol" are badly understood by teachers and students of all levels, as attested by some research on this subject. Even in textbooks these concepts are introduced in a non-contextualized way, leading to a lack of comprehension. These two ideas are very important since they perform a conceptual bridge between the macro world of perceptible quantities (mass and volume of reactants) and the micro domain of the abstract and conceptual approach (atoms, molecules and number of particles participating in a chemical reaction). In this work we recover the historical evolution of stoichiometry since its origin, with the introduction of equivalent weight, by the end of the XVIII century until the consolidation of the chemical quantity "amount of substance", by the middle of the XX century. These two concepts deals with the same problem, e.g., the ratio among the amount of reactants that perform chemical reactions, but from two different (equivalentist and atomistic) points of view (different paradigms). The combination laws of Richter, Proust and Gay-Lussac, and the Dalton and Avogadro´s hypothesis are discussed, as well as the introduction, by Ostwald, in 1900, of the term "mol" as a unity of mass, in his equivalentist view. We stress that the complete understanding of "amount of substance" and "mol" can be achieved only if one comprehends the historical evolution from the continuous (mass and volume) to discrete (atoms, molecules and number of particles) concepts involved in chemical reactions.
id UEM-10_ba5ddbf0a66d5bd962327babcb497012
oai_identifier_str oai:localhost:1/4507
network_acronym_str UEM-10
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
repository_id_str
spelling A grandeza "quantidade de matéria" e sua unidade "mol" : uma proposta de abordagem histórica no processo de ensino-aprendizagemEducaçãoEnsino-aprendizagemQuantidade de matéria (Mol)Conceitos científicosHistória da ciênciaSala de aulaHistóriaQuímicaRevolução industrialBrasil.History of chemistryAmount of substanceMolBrazil.Ciências Exatas e da TerraMatemáticaThe chemical quantity "amount of substance" and its unity "mol" are badly understood by teachers and students of all levels, as attested by some research on this subject. Even in textbooks these concepts are introduced in a non-contextualized way, leading to a lack of comprehension. These two ideas are very important since they perform a conceptual bridge between the macro world of perceptible quantities (mass and volume of reactants) and the micro domain of the abstract and conceptual approach (atoms, molecules and number of particles participating in a chemical reaction). In this work we recover the historical evolution of stoichiometry since its origin, with the introduction of equivalent weight, by the end of the XVIII century until the consolidation of the chemical quantity "amount of substance", by the middle of the XX century. These two concepts deals with the same problem, e.g., the ratio among the amount of reactants that perform chemical reactions, but from two different (equivalentist and atomistic) points of view (different paradigms). The combination laws of Richter, Proust and Gay-Lussac, and the Dalton and Avogadro´s hypothesis are discussed, as well as the introduction, by Ostwald, in 1900, of the term "mol" as a unity of mass, in his equivalentist view. We stress that the complete understanding of "amount of substance" and "mol" can be achieved only if one comprehends the historical evolution from the continuous (mass and volume) to discrete (atoms, molecules and number of particles) concepts involved in chemical reactions.Pesquisas conduzidas em diversos países mostram que as concepções de "quantidade de matéria" e de sua unidade, o "mol", não são corretamente compreendidas por professores do Ensino Médio. Como conseqüência, não são corretamente introduzidas e debatidas com os alunos em sala de aula. Compreender o conceito de mol se faz necessário porque permite a transposição de um mundo invisível para a realidade cotidiana, possibilitando o entendimento das relações quantitativas existentes em termos microscópicos, entre as substâncias envolvidas numa transformação química. No presente trabalho se analisa a evolução histórica da estequiometria, desde suas origens com a introdução do conceito de peso equivalente no final do século XVIII até a introdução da grandeza fundamental "quantidade de matéria" em meados do século XX. Ambos os conceitos resolvem um antigo problema das proporções em massa com que se combinam as substâncias desde paradigmas distintos: o equivalentista e o atomista, respectivamente. Nesta análise se incluem as leis de Richter, Proust e Gay-Lussac, as hipóteses de Dalton e Avogadro e a invenção por Ostwald, em 1900, do termo "mol" como uma unidade de massa característica de cada substância de acordo com a sua visão equivalentista. Posteriormente, a comunidade científica alterou o seu significado adequando-o ao marco atomista e considerando o mol como a unidade de uma nova grandeza, a "quantidade de matéria", em 1961. Neste trabalho colocamos a hipótese de que as noções de "quantidade de matéria" e "mol" só poderão ser bem compreendidas, se os professores do ensino médio compreenderem bem o próprio processo histórico envolvido na passagem das concepções equivalentistas (partes por massa ou volume, portanto contínua) para concepção das reações proporcionais em número de partículas (logo, descontínua), e assim, percorremos as principais etapas históricas que conduziram a esta mudança.152 fUniversidade Estadual de MaringáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Educação para a Ciência e o Ensino de MatemáticaUEMMaringá, PRCentro de Ciências ExatasOurides Santin FilhoAguinaldo Robinson de Souza - UNESPRegina Maria Pavanello - UEMSoares, Maria Aparecida do Carmo Padulla2018-04-23T19:22:48Z2018-04-23T19:22:48Z2006info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4507porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEM2018-04-23T19:22:48Zoai:localhost:1/4507Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.uem.br:8080/oai/requestopendoar:2024-04-23T14:57:40.547057Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false
dc.title.none.fl_str_mv A grandeza "quantidade de matéria" e sua unidade "mol" : uma proposta de abordagem histórica no processo de ensino-aprendizagem
title A grandeza "quantidade de matéria" e sua unidade "mol" : uma proposta de abordagem histórica no processo de ensino-aprendizagem
spellingShingle A grandeza "quantidade de matéria" e sua unidade "mol" : uma proposta de abordagem histórica no processo de ensino-aprendizagem
Soares, Maria Aparecida do Carmo Padulla
Educação
Ensino-aprendizagem
Quantidade de matéria (Mol)
Conceitos científicos
História da ciência
Sala de aula
História
Química
Revolução industrial
Brasil.
History of chemistry
Amount of substance
Mol
Brazil.
Ciências Exatas e da Terra
Matemática
title_short A grandeza "quantidade de matéria" e sua unidade "mol" : uma proposta de abordagem histórica no processo de ensino-aprendizagem
title_full A grandeza "quantidade de matéria" e sua unidade "mol" : uma proposta de abordagem histórica no processo de ensino-aprendizagem
title_fullStr A grandeza "quantidade de matéria" e sua unidade "mol" : uma proposta de abordagem histórica no processo de ensino-aprendizagem
title_full_unstemmed A grandeza "quantidade de matéria" e sua unidade "mol" : uma proposta de abordagem histórica no processo de ensino-aprendizagem
title_sort A grandeza "quantidade de matéria" e sua unidade "mol" : uma proposta de abordagem histórica no processo de ensino-aprendizagem
author Soares, Maria Aparecida do Carmo Padulla
author_facet Soares, Maria Aparecida do Carmo Padulla
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Ourides Santin Filho
Aguinaldo Robinson de Souza - UNESP
Regina Maria Pavanello - UEM
dc.contributor.author.fl_str_mv Soares, Maria Aparecida do Carmo Padulla
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Ensino-aprendizagem
Quantidade de matéria (Mol)
Conceitos científicos
História da ciência
Sala de aula
História
Química
Revolução industrial
Brasil.
History of chemistry
Amount of substance
Mol
Brazil.
Ciências Exatas e da Terra
Matemática
topic Educação
Ensino-aprendizagem
Quantidade de matéria (Mol)
Conceitos científicos
História da ciência
Sala de aula
História
Química
Revolução industrial
Brasil.
History of chemistry
Amount of substance
Mol
Brazil.
Ciências Exatas e da Terra
Matemática
description The chemical quantity "amount of substance" and its unity "mol" are badly understood by teachers and students of all levels, as attested by some research on this subject. Even in textbooks these concepts are introduced in a non-contextualized way, leading to a lack of comprehension. These two ideas are very important since they perform a conceptual bridge between the macro world of perceptible quantities (mass and volume of reactants) and the micro domain of the abstract and conceptual approach (atoms, molecules and number of particles participating in a chemical reaction). In this work we recover the historical evolution of stoichiometry since its origin, with the introduction of equivalent weight, by the end of the XVIII century until the consolidation of the chemical quantity "amount of substance", by the middle of the XX century. These two concepts deals with the same problem, e.g., the ratio among the amount of reactants that perform chemical reactions, but from two different (equivalentist and atomistic) points of view (different paradigms). The combination laws of Richter, Proust and Gay-Lussac, and the Dalton and Avogadro´s hypothesis are discussed, as well as the introduction, by Ostwald, in 1900, of the term "mol" as a unity of mass, in his equivalentist view. We stress that the complete understanding of "amount of substance" and "mol" can be achieved only if one comprehends the historical evolution from the continuous (mass and volume) to discrete (atoms, molecules and number of particles) concepts involved in chemical reactions.
publishDate 2006
dc.date.none.fl_str_mv 2006
2018-04-23T19:22:48Z
2018-04-23T19:22:48Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4507
url http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4507
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
Brasil
Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência e o Ensino de Matemática
UEM
Maringá, PR
Centro de Ciências Exatas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
Brasil
Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência e o Ensino de Matemática
UEM
Maringá, PR
Centro de Ciências Exatas
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
collection Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1801841418360061952