Comercialização do tomate de mesa no estado de São Paulo : análise de transmissão de preços

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva Neto, Waldemiro Alcântara da
Data de Publicação: 2007
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
Texto Completo: http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/3419
Resumo: The central objective of this work was the study of the chain of marketing of tomato of table in nature in the state of São Paulo. To study the behavior of the margins of marketing of the involved agents, to measure and to verify the implications of the seasonality in the prices of the producer, wholesaler and retailer. To verify as if gives the transmission of prices among these agents and if it is asymmetric or not. The understood period was of January of 1995 to the March of 2006. They are had as hypotheses: producer is affected by the seasonality and pertinent risks to agriculture has minor to be able of negotiation and therefore lesser income and the transmission of prices among the agents is asymmetric. First, the behavior of the series of prices was verified and the edge of marketing in the period, later aspect of the seasonality in the three levels of prices was measured and analyzed. Through econometrical tests and application of model VAR, it was verified aspects of the transmission of prices and identified strong evidence of asymmetry. The model used for the Asymmetry in the Transmission of Prices was the applied one for Griffith and Piggott (1994), with adaptations the peculiarities of the product studied in this work. As main results: the retailer is the agent with greater to be able of negotiation, the producer is affected by the seasonality and has better incomes and the model of transmission of prices is asymmetric.
id UEM-10_bc6e50c53ac5bd81bb5b567b42aa1a6d
oai_identifier_str oai:localhost:1/3419
network_acronym_str UEM-10
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
repository_id_str
spelling Comercialização do tomate de mesa no estado de São Paulo : análise de transmissão de preçosAssimetria na Transmissão de PreçosModelo VARComércioPreçoAnáliseCadeia de comercialização do tomate de mesaTomateSão Paulo (Estado)Brasil.Asymmetry in the Transmission of PricesModel VARChain of marketing of the tomato of tableSão Paulo (Estado)Brazil.Ciências Sociais AplicadasEconomiaThe central objective of this work was the study of the chain of marketing of tomato of table in nature in the state of São Paulo. To study the behavior of the margins of marketing of the involved agents, to measure and to verify the implications of the seasonality in the prices of the producer, wholesaler and retailer. To verify as if gives the transmission of prices among these agents and if it is asymmetric or not. The understood period was of January of 1995 to the March of 2006. They are had as hypotheses: producer is affected by the seasonality and pertinent risks to agriculture has minor to be able of negotiation and therefore lesser income and the transmission of prices among the agents is asymmetric. First, the behavior of the series of prices was verified and the edge of marketing in the period, later aspect of the seasonality in the three levels of prices was measured and analyzed. Through econometrical tests and application of model VAR, it was verified aspects of the transmission of prices and identified strong evidence of asymmetry. The model used for the Asymmetry in the Transmission of Prices was the applied one for Griffith and Piggott (1994), with adaptations the peculiarities of the product studied in this work. As main results: the retailer is the agent with greater to be able of negotiation, the producer is affected by the seasonality and has better incomes and the model of transmission of prices is asymmetric.O objetivo central deste trabalho foi o estudo da cadeia de comercialização do tomate de mesa in natura no estado de São Paulo. Estudar o comportamento das margens de comercialização dos agentes envolvidos, medir e verificar as implicações da sazonalidade nos preços do produtor, atacadista e varejista.Verificar como se dá à transmissão de pecos entre estes agentes e se é assimétrica ou não. O período compreendido foi de janeiro de 1995 a março de 2006. Têm-se como hipóteses: produtor é o mais afetado pela sazonalidade e riscos pertinentes à agricultura, possui menor poder de negociação e por isso menor rendimento e a transmissão de preços entre os agentes é assimétrica. Primeiramente, verificou-se o comportamento da série de preços e a margem de comercialização no período, posteriormente aspecto da sazonalidade nos três níveis de preços foi medido e analisado. Através de testes econométricos e aplicação do modelo VAR, foi verificado aspectos da transmissão de preços e identificado forte evidência de assimetria. O modelo utilizado para a Assimetria na Transmissão de Preços foi o aplicado por Griffith e Piggott (1994), com adaptações às peculiaridades do produto estudado neste trabalho. Como resultados principais: o varejista é o agente com maior poder de negociação, o produtor é o mais afetado pela sazonalidade e possui melhores rendimentos e o modelo de transmissão de preços é assimétrico.iv, 72 fUniversidade Estadual de MaringáBrasilPrograma de Pós-Graduação em EconomiaUEMMaringá, PRDepartamento de EconomiaJosé Luiz ParréSilva Neto, Waldemiro Alcântara da2018-04-13T19:45:45Z2018-04-13T19:45:45Z2007info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/3419porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEM2018-04-13T19:45:45Zoai:localhost:1/3419Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.uem.br:8080/oai/requestopendoar:2024-04-23T14:56:33.812046Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false
dc.title.none.fl_str_mv Comercialização do tomate de mesa no estado de São Paulo : análise de transmissão de preços
title Comercialização do tomate de mesa no estado de São Paulo : análise de transmissão de preços
spellingShingle Comercialização do tomate de mesa no estado de São Paulo : análise de transmissão de preços
Silva Neto, Waldemiro Alcântara da
Assimetria na Transmissão de Preços
Modelo VAR
Comércio
Preço
Análise
Cadeia de comercialização do tomate de mesa
Tomate
São Paulo (Estado)
Brasil.
Asymmetry in the Transmission of Prices
Model VAR
Chain of marketing of the tomato of table
São Paulo (Estado)
Brazil.
Ciências Sociais Aplicadas
Economia
title_short Comercialização do tomate de mesa no estado de São Paulo : análise de transmissão de preços
title_full Comercialização do tomate de mesa no estado de São Paulo : análise de transmissão de preços
title_fullStr Comercialização do tomate de mesa no estado de São Paulo : análise de transmissão de preços
title_full_unstemmed Comercialização do tomate de mesa no estado de São Paulo : análise de transmissão de preços
title_sort Comercialização do tomate de mesa no estado de São Paulo : análise de transmissão de preços
author Silva Neto, Waldemiro Alcântara da
author_facet Silva Neto, Waldemiro Alcântara da
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv José Luiz Parré
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva Neto, Waldemiro Alcântara da
dc.subject.por.fl_str_mv Assimetria na Transmissão de Preços
Modelo VAR
Comércio
Preço
Análise
Cadeia de comercialização do tomate de mesa
Tomate
São Paulo (Estado)
Brasil.
Asymmetry in the Transmission of Prices
Model VAR
Chain of marketing of the tomato of table
São Paulo (Estado)
Brazil.
Ciências Sociais Aplicadas
Economia
topic Assimetria na Transmissão de Preços
Modelo VAR
Comércio
Preço
Análise
Cadeia de comercialização do tomate de mesa
Tomate
São Paulo (Estado)
Brasil.
Asymmetry in the Transmission of Prices
Model VAR
Chain of marketing of the tomato of table
São Paulo (Estado)
Brazil.
Ciências Sociais Aplicadas
Economia
description The central objective of this work was the study of the chain of marketing of tomato of table in nature in the state of São Paulo. To study the behavior of the margins of marketing of the involved agents, to measure and to verify the implications of the seasonality in the prices of the producer, wholesaler and retailer. To verify as if gives the transmission of prices among these agents and if it is asymmetric or not. The understood period was of January of 1995 to the March of 2006. They are had as hypotheses: producer is affected by the seasonality and pertinent risks to agriculture has minor to be able of negotiation and therefore lesser income and the transmission of prices among the agents is asymmetric. First, the behavior of the series of prices was verified and the edge of marketing in the period, later aspect of the seasonality in the three levels of prices was measured and analyzed. Through econometrical tests and application of model VAR, it was verified aspects of the transmission of prices and identified strong evidence of asymmetry. The model used for the Asymmetry in the Transmission of Prices was the applied one for Griffith and Piggott (1994), with adaptations the peculiarities of the product studied in this work. As main results: the retailer is the agent with greater to be able of negotiation, the producer is affected by the seasonality and has better incomes and the model of transmission of prices is asymmetric.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007
2018-04-13T19:45:45Z
2018-04-13T19:45:45Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/3419
url http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/3419
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
Brasil
Programa de Pós-Graduação em Economia
UEM
Maringá, PR
Departamento de Economia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
Brasil
Programa de Pós-Graduação em Economia
UEM
Maringá, PR
Departamento de Economia
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
collection Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1801841407788318720