Desenvolvimento de um calorímetro utilizando uma placa de prototipagem eletrônica de hardware livre para o ensino de física
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) |
Texto Completo: | http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/3867 |
Resumo: | It can be inferred that the Physics teaching in Brazil in high school has been being processed in an unconnected way to the science and technology production, in other words, favoring techniques of resolutions of exercises and formulae memorization. This traditional approach enhances the lack of interest by the student moving him or her away from the fields of basic science and engineering. The contribution of this study aimed to awake the scientific curiosity and the students? creativity, by means of the discovery and the meaningful learning. In order to do so, students from the second grade of high school developed a project in which it was used a free electronic hardware prototyping board. In this experiment, the students themselves developed a prototype of a calorimeter. So that the students could reproduce the study, tutorials were prepared based on the learning theory of David Ausubel and the theory of Vygotsky. The implementation of the experiment was by means of the project methodology and the learning assessment, by means of concept mappings. The calorimeter associated with a software of data acquisition made possible the study of the calorimetry. The results corroborated to the applicability of the methodology in the high school, showing itself to be of great potential in both the experimental dimension and in the contribution to the meaningful learning. |
id |
UEM-10_c88bb7ae456e0087996702b488052ca7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/3867 |
network_acronym_str |
UEM-10 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) |
repository_id_str |
|
spelling |
Desenvolvimento de um calorímetro utilizando uma placa de prototipagem eletrônica de hardware livre para o ensino de físicaDevelopment of a calorimeter using a free electronic hardware prototyping board for the physics teachingEnsino de físicaAprendizagem significativaProtótipos - EngenhariaCiências Exatas e da TerraFísicaIt can be inferred that the Physics teaching in Brazil in high school has been being processed in an unconnected way to the science and technology production, in other words, favoring techniques of resolutions of exercises and formulae memorization. This traditional approach enhances the lack of interest by the student moving him or her away from the fields of basic science and engineering. The contribution of this study aimed to awake the scientific curiosity and the students? creativity, by means of the discovery and the meaningful learning. In order to do so, students from the second grade of high school developed a project in which it was used a free electronic hardware prototyping board. In this experiment, the students themselves developed a prototype of a calorimeter. So that the students could reproduce the study, tutorials were prepared based on the learning theory of David Ausubel and the theory of Vygotsky. The implementation of the experiment was by means of the project methodology and the learning assessment, by means of concept mappings. The calorimeter associated with a software of data acquisition made possible the study of the calorimetry. The results corroborated to the applicability of the methodology in the high school, showing itself to be of great potential in both the experimental dimension and in the contribution to the meaningful learning.Pode-se afirmar que o ensino de Física no Brasil em nível médio vem se processando de forma alheia à produção da ciência e tecnologia, ou seja, privilegiando técnicas de resoluções de exercícios e memorização de fórmulas. Essa abordagem tradicional acentua o desinteresse pelo discente afastando-o das áreas da ciência básica e engenharia. A contribuição desse trabalho visou despertar a curiosidade científica e a criatividade nos estudantes, por meio da descoberta e da aprendizagem significativa. Para isso, alunos do segundo ano do ensino médio desenvolveram um projeto no qual foi utilizada uma placa de prototipagem eletrônica de hardware livre. Neste experimento, os próprios alunos desenvolveram o protótipo de um calorímetro. Para que os alunos pudessem reproduzir o trabalho, tutoriais foram preparados baseados na teoria de aprendizagem de David Ausubel e na teoria de Vygotsky. A aplicação do experimento foi por meio da metodologia de projetos e a avaliação da aprendizagem, por meio de mapas conceituais. O calorímetro associado à um software de aquisição de dados tornou possível o estudo da calorimetria. Os resultados corroboraram para aplicabilidade da metodologia no ensino médio, mostrando-se um grande potencial tanto nas medidas experimentais como na contribuição da aprendizagem significativa.125 fUniversidade Estadual de MaringáBrasilDepartamento de FísicaMestrado Nacional Profissional em Ensino de Física (MNPEF)UEMMaringá, PRCentro de Ciências ExatasJusmar Valentin BelliniFabrício Tronco Dalmolin - UTFPRMauricio Antonio Custodio de Melo - UEMBarbosa, Rafael Rodrigues2018-04-17T17:51:08Z2018-04-17T17:51:08Z2016info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/3867porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEM2019-08-27T17:02:36Zoai:localhost:1/3867Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.uem.br:8080/oai/requestopendoar:2019-08-27T17:02:36Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Desenvolvimento de um calorímetro utilizando uma placa de prototipagem eletrônica de hardware livre para o ensino de física Development of a calorimeter using a free electronic hardware prototyping board for the physics teaching |
title |
Desenvolvimento de um calorímetro utilizando uma placa de prototipagem eletrônica de hardware livre para o ensino de física |
spellingShingle |
Desenvolvimento de um calorímetro utilizando uma placa de prototipagem eletrônica de hardware livre para o ensino de física Barbosa, Rafael Rodrigues Ensino de física Aprendizagem significativa Protótipos - Engenharia Ciências Exatas e da Terra Física |
title_short |
Desenvolvimento de um calorímetro utilizando uma placa de prototipagem eletrônica de hardware livre para o ensino de física |
title_full |
Desenvolvimento de um calorímetro utilizando uma placa de prototipagem eletrônica de hardware livre para o ensino de física |
title_fullStr |
Desenvolvimento de um calorímetro utilizando uma placa de prototipagem eletrônica de hardware livre para o ensino de física |
title_full_unstemmed |
Desenvolvimento de um calorímetro utilizando uma placa de prototipagem eletrônica de hardware livre para o ensino de física |
title_sort |
Desenvolvimento de um calorímetro utilizando uma placa de prototipagem eletrônica de hardware livre para o ensino de física |
author |
Barbosa, Rafael Rodrigues |
author_facet |
Barbosa, Rafael Rodrigues |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Jusmar Valentin Bellini Fabrício Tronco Dalmolin - UTFPR Mauricio Antonio Custodio de Melo - UEM |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barbosa, Rafael Rodrigues |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de física Aprendizagem significativa Protótipos - Engenharia Ciências Exatas e da Terra Física |
topic |
Ensino de física Aprendizagem significativa Protótipos - Engenharia Ciências Exatas e da Terra Física |
description |
It can be inferred that the Physics teaching in Brazil in high school has been being processed in an unconnected way to the science and technology production, in other words, favoring techniques of resolutions of exercises and formulae memorization. This traditional approach enhances the lack of interest by the student moving him or her away from the fields of basic science and engineering. The contribution of this study aimed to awake the scientific curiosity and the students? creativity, by means of the discovery and the meaningful learning. In order to do so, students from the second grade of high school developed a project in which it was used a free electronic hardware prototyping board. In this experiment, the students themselves developed a prototype of a calorimeter. So that the students could reproduce the study, tutorials were prepared based on the learning theory of David Ausubel and the theory of Vygotsky. The implementation of the experiment was by means of the project methodology and the learning assessment, by means of concept mappings. The calorimeter associated with a software of data acquisition made possible the study of the calorimetry. The results corroborated to the applicability of the methodology in the high school, showing itself to be of great potential in both the experimental dimension and in the contribution to the meaningful learning. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016 2018-04-17T17:51:08Z 2018-04-17T17:51:08Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/3867 |
url |
http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/3867 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá Brasil Departamento de Física Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física (MNPEF) UEM Maringá, PR Centro de Ciências Exatas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá Brasil Departamento de Física Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física (MNPEF) UEM Maringá, PR Centro de Ciências Exatas |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM) instacron:UEM |
instname_str |
Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
instacron_str |
UEM |
institution |
UEM |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) - Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1825080359633551360 |