A (des)construção da paisagem nos itinerários Maringá - Londrina : ferrovia, BR 376 e BR 369
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) |
Texto Completo: | http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/2766 |
Resumo: | This work intends consequently to show and to analyse the process of (des)construction of the landscape in the Maringá - Londrina itineraries, in three axles of circulation: the Railroad (Railroad North of the Paraná), the BR 376 and BR 369, therefore the construction of a alone landscape occurs in detriment of one destruction another. An important factor that influenced in this process of transformation of the landscape is the economic, great question responsible for the type of landscape, as well as also for the type of existing society in the studied place. However, if it also does not have to forget that they are the successive societies that construct the successive landscapes and that these must always be considered as an inheritance of biological and physiographics processes and, still, collective patrimony of the peoples who had historicaly inherited them as performance territory of other societies. The present work was supported, first of all, in a bibliographical study, objectifying the basic construction of the theoretical base and the historical rescue of the process of north of the Paraná occupation, and, after, in works of field from interviews with inhabitants, in the accomplishment of important photographic registers of the study area and in addition, in the use of satellite images and in the construction of geoecologics profiles that portray the characteristics of the landscape to long of the Railroad, BR 376 and BR 369 between Maringá - Londrina, currently. |
id |
UEM-10_d70066b3c6869185f8a3b008737a0430 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/2766 |
network_acronym_str |
UEM-10 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) |
repository_id_str |
|
spelling |
A (des)construção da paisagem nos itinerários Maringá - Londrina : ferrovia, BR 376 e BR 369(Des)construção da paisagemTransporte ferroviáriaPaisagem transformadaTransporte ferroviário paisagens(Des)construçãoSociedadeFerrovia BR 376- BR 369Maringá - LondrinaParaná (Estado)Brasil.Landscape(Des)constructionRailroadSocietyBR 376BR 369Maringá - LondrinaParanáStateBrazil.Ciências HumanasGeografiaThis work intends consequently to show and to analyse the process of (des)construction of the landscape in the Maringá - Londrina itineraries, in three axles of circulation: the Railroad (Railroad North of the Paraná), the BR 376 and BR 369, therefore the construction of a alone landscape occurs in detriment of one destruction another. An important factor that influenced in this process of transformation of the landscape is the economic, great question responsible for the type of landscape, as well as also for the type of existing society in the studied place. However, if it also does not have to forget that they are the successive societies that construct the successive landscapes and that these must always be considered as an inheritance of biological and physiographics processes and, still, collective patrimony of the peoples who had historicaly inherited them as performance territory of other societies. The present work was supported, first of all, in a bibliographical study, objectifying the basic construction of the theoretical base and the historical rescue of the process of north of the Paraná occupation, and, after, in works of field from interviews with inhabitants, in the accomplishment of important photographic registers of the study area and in addition, in the use of satellite images and in the construction of geoecologics profiles that portray the characteristics of the landscape to long of the Railroad, BR 376 and BR 369 between Maringá - Londrina, currently.Esta dissertação pretende mostrar e conseqüentemente analisar o processo de (des)construção da paisagem nos itinerários Maringá . Londrina, em três eixos de circulação: a Ferrovia (Estrada de Ferro Norte do Paraná), a BR 376 e a BR 369, pois a construção de uma paisagem só ocorre em detrimento da destruição de uma outra. E um importante fator que influenciou neste processo de transformação da paisagem é a questão econômica, grande responsável pelo tipo de paisagem, bem como também pelo tipo de sociedade existente no local de estudo. Todavia, também não se deve esquecer de que são as sucessivas sociedades que constroem as sucessivas paisagens e de que estas devem sempre ser consideradas como uma herança de processos biológicos e fisiográficos e, ainda, patrimônio coletivo dos povos que historicamente as herdaram como território de atuação de outras sociedades. O presente trabalho se apoiou primeiramente em um estudo bibliográfico, objetivando a fundamental construção da base teórica e o resgate histórico do processo de ocupação do Norte do Paraná, e, após, em trabalhos de campo a partir de entrevistas com moradores, na realização de importantes registros fotográficos da área de estudo e além do mais, no uso de imagens de satélite e na construção de perfis geoecológicos que retratam as características da paisagem ao longo da Ferrovia, BR 376 e BR 369 entre Maringá - Londrina, atualmente.133 fUniversidade Estadual de MaringáBrasilPrograma de Pós-Graduação em GeografiaUEMMaringá, PRCentro de Ciências Humanas, Letras e ArteMessias Modesto dos PassosAngela Maria Endlich - UEMEloiza Cristina Torres - UELVená, Viviane De Souza2018-04-12T18:24:53Z2018-04-12T18:24:53Z2007info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/2766porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEM2018-04-12T18:24:53Zoai:localhost:1/2766Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.uem.br:8080/oai/requestopendoar:2024-04-23T14:55:49.911174Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A (des)construção da paisagem nos itinerários Maringá - Londrina : ferrovia, BR 376 e BR 369 |
title |
A (des)construção da paisagem nos itinerários Maringá - Londrina : ferrovia, BR 376 e BR 369 |
spellingShingle |
A (des)construção da paisagem nos itinerários Maringá - Londrina : ferrovia, BR 376 e BR 369 Vená, Viviane De Souza (Des)construção da paisagem Transporte ferroviária Paisagem transformada Transporte ferroviário paisagens (Des)construção Sociedade Ferrovia BR 376- BR 369 Maringá - Londrina Paraná (Estado) Brasil. Landscape (Des)construction Railroad Society BR 376 BR 369 Maringá - Londrina Paraná State Brazil. Ciências Humanas Geografia |
title_short |
A (des)construção da paisagem nos itinerários Maringá - Londrina : ferrovia, BR 376 e BR 369 |
title_full |
A (des)construção da paisagem nos itinerários Maringá - Londrina : ferrovia, BR 376 e BR 369 |
title_fullStr |
A (des)construção da paisagem nos itinerários Maringá - Londrina : ferrovia, BR 376 e BR 369 |
title_full_unstemmed |
A (des)construção da paisagem nos itinerários Maringá - Londrina : ferrovia, BR 376 e BR 369 |
title_sort |
A (des)construção da paisagem nos itinerários Maringá - Londrina : ferrovia, BR 376 e BR 369 |
author |
Vená, Viviane De Souza |
author_facet |
Vená, Viviane De Souza |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Messias Modesto dos Passos Angela Maria Endlich - UEM Eloiza Cristina Torres - UEL |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vená, Viviane De Souza |
dc.subject.por.fl_str_mv |
(Des)construção da paisagem Transporte ferroviária Paisagem transformada Transporte ferroviário paisagens (Des)construção Sociedade Ferrovia BR 376- BR 369 Maringá - Londrina Paraná (Estado) Brasil. Landscape (Des)construction Railroad Society BR 376 BR 369 Maringá - Londrina Paraná State Brazil. Ciências Humanas Geografia |
topic |
(Des)construção da paisagem Transporte ferroviária Paisagem transformada Transporte ferroviário paisagens (Des)construção Sociedade Ferrovia BR 376- BR 369 Maringá - Londrina Paraná (Estado) Brasil. Landscape (Des)construction Railroad Society BR 376 BR 369 Maringá - Londrina Paraná State Brazil. Ciências Humanas Geografia |
description |
This work intends consequently to show and to analyse the process of (des)construction of the landscape in the Maringá - Londrina itineraries, in three axles of circulation: the Railroad (Railroad North of the Paraná), the BR 376 and BR 369, therefore the construction of a alone landscape occurs in detriment of one destruction another. An important factor that influenced in this process of transformation of the landscape is the economic, great question responsible for the type of landscape, as well as also for the type of existing society in the studied place. However, if it also does not have to forget that they are the successive societies that construct the successive landscapes and that these must always be considered as an inheritance of biological and physiographics processes and, still, collective patrimony of the peoples who had historicaly inherited them as performance territory of other societies. The present work was supported, first of all, in a bibliographical study, objectifying the basic construction of the theoretical base and the historical rescue of the process of north of the Paraná occupation, and, after, in works of field from interviews with inhabitants, in the accomplishment of important photographic registers of the study area and in addition, in the use of satellite images and in the construction of geoecologics profiles that portray the characteristics of the landscape to long of the Railroad, BR 376 and BR 369 between Maringá - Londrina, currently. |
publishDate |
2007 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2007 2018-04-12T18:24:53Z 2018-04-12T18:24:53Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/2766 |
url |
http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/2766 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá Brasil Programa de Pós-Graduação em Geografia UEM Maringá, PR Centro de Ciências Humanas, Letras e Arte |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá Brasil Programa de Pós-Graduação em Geografia UEM Maringá, PR Centro de Ciências Humanas, Letras e Arte |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM) instacron:UEM |
instname_str |
Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
instacron_str |
UEM |
institution |
UEM |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) - Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1797150060053528576 |