Dos costumes da comédia à comédia de costumes : Martins Pena e o materialismo lacaniano
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) |
Texto Completo: | http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4097 |
Resumo: | This dissertation aims to address to some plays of the Brazilian playwright Martins Pena, the precursor of comedy of manners in Brazil, using for this some concepts belonging to the Lacanian Materialism theory. Starting with a brief historical overview involving the question of laughter and of theatrical forms that established fundamental importance for the emergence of comedy of Martins Pena, this work finds its peak the consideration of violence in the play Os dous os o inglês maquinista and the tolerance in the play A família e a festa na roça, both concepts guided by i ek's perspective. Violence, when approached by the Lacanian materialism perspective, gains greater scope than only physical aggression, proposed by Slavoj i ek, subjective violence (being possible to recognize the perpetrators of violent acts). There are also aggregated elements within the sphere of objective violence, less noticeable, and it is divided into systemic and symbolic violence (the first rooted in our socio-historical concepts and the second present in the naturalization of a process, as the consideration of inferiority of a particular class or ethnicity, incorporating speech and thoughts). Whereas tolerance, far from being a passive acceptance of other show its most nefarious sphere when it admits only considering the other as an individual with values, beliefs and attitudes that are not diametrically opposed to them. |
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Dos costumes da comédia à comédia de costumes : Martins Pena e o materialismo lacanianoTeatro brasileiroMaterialismo lacanianoViolênciaTolerânciaMartins PenaBrasil.Martins PenaLacanian MaterialismViolenceToleranceBrazil.Linguística, Letras e ArtesLetrasThis dissertation aims to address to some plays of the Brazilian playwright Martins Pena, the precursor of comedy of manners in Brazil, using for this some concepts belonging to the Lacanian Materialism theory. Starting with a brief historical overview involving the question of laughter and of theatrical forms that established fundamental importance for the emergence of comedy of Martins Pena, this work finds its peak the consideration of violence in the play Os dous os o inglês maquinista and the tolerance in the play A família e a festa na roça, both concepts guided by i ek's perspective. Violence, when approached by the Lacanian materialism perspective, gains greater scope than only physical aggression, proposed by Slavoj i ek, subjective violence (being possible to recognize the perpetrators of violent acts). There are also aggregated elements within the sphere of objective violence, less noticeable, and it is divided into systemic and symbolic violence (the first rooted in our socio-historical concepts and the second present in the naturalization of a process, as the consideration of inferiority of a particular class or ethnicity, incorporating speech and thoughts). Whereas tolerance, far from being a passive acceptance of other show its most nefarious sphere when it admits only considering the other as an individual with values, beliefs and attitudes that are not diametrically opposed to them.Esta dissertação tem por objetivo abordar algumas peças do dramaturgo brasileiro Martins Pena, precursor da comédia de costumes brasileira, utilizando para tanto alguns conceitos pertencentes à teoria do materialismo lacaniano. Partindo de um breve panorama histórico envolvendo a questão do riso, bem como das formas teatrais que estabeleceram fundamental importância para o surgimento das peças cômicas de Pena, este trabalho encontra seu ponto de maior fôlego nas considerações sobre a violência na peça Os dous ou O inglês maquinista e sobre a tolerância na peça A família e a festa na roça, ambos os conceitos enviesados pelo olhar zizekiano. A violência, quando abordada pela perspectiva do materialismo lacaniano, ganha maior abrangência do que unicamente a agressão física, convencionada por Slavoj i ek como violência subjetiva (sendo possível que reconheçamos os autores dos atos violentos). Existem também elementos agregados dentro da esfera da violência objetiva, menos perceptível, e que se divide em sistêmica e simbólica (a primeira arraigada em nossas concepções sócio-históricas e a segunda presente nas questões de naturalização de um processo, como a consideração de inferioridade de uma determinada classe ou etnia, a incorporar discursos e pensamentos). Já a tolerância, longe de corresponder a uma aceitação passiva do outro, exibe sua esfera mais nefasta quando admite apenas considerar o outro enquanto indivíduo com valores, crenças e atitudes que não sejam diametralmente opostos aos seus.98 fUniversidade Estadual de MaringáBrasilPrograma de Pós-Graduação em LetrasUEMMaringá, PRCentro de Ciências Humanas, Letras e ArtesMarisa Corrêa SilvaAlexandre Villibor Flory - UEMSonia Aparecida Vido Pascolati - UELPaula, João Gabriel Pereira Nobre de2018-04-18T19:26:59Z2018-04-18T19:26:59Z2016info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4097porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEM2018-04-18T19:26:59Zoai:localhost:1/4097Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.uem.br:8080/oai/requestopendoar:2024-04-23T14:57:17.260103Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false |
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