Retórica poética e erotismo no último Dalton Trevisan
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) |
Texto Completo: | http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4294 |
Resumo: | This thesis is committed to analyse part of the poetical rhetoric from Dalton Trevisan's work, especially its erotic-theme manifestations, aiming to understand, throughout the largest inflow of its poetic nature, the assertion of a new creative period from the Curitiba-native fiction writer, established with Ah, é? (1994), collection considered by many critics as a breakthrough of its work due to the more intensive presence of its poetical literacy and variety of styles, such as the epigram, the haiku. Yet 234 (1997), part of this period within the same minimalist purpose from Ah, é?; and the anthology Novos contos eróticos (2013), which gather erotic-theme tales carved in Capitu sou eu (2003), Rita Ritinha Ritona (2005), Macho não ganha flor (2006), O maníaco do olho verde (2008), Violetas e pavões (2009) e O anão e a ninfeta (2011). Search for recognise in this texts the speech-structure reorientation by bringing awareness to its ostensive poetic-nature, that are resumed theoretical studies (poetic style), among others, Aguiar e Silva, Massaud Moisés and Alfredo Bosi, beyond eroticism assessments of Georges Bataille e Jean Baudrillard. Notwithstanding this thesis assess the ironic articulation of erotic tales with the technical background from, among others, Linda Hutcheon. Last but not least, this work also aim to consider the double stylistic operation (poetry and irony) from erotic rhetoric, further from the initial categorical fusion (prose/poetry). |
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Retórica poética e erotismo no último Dalton TrevisanDalton TrevisanErotismoRetórica poéticaBrasil.Dalton TrevisanEroticismPoetic rhetoricBrazil.Linguística, Letras e ArtesLetrasThis thesis is committed to analyse part of the poetical rhetoric from Dalton Trevisan's work, especially its erotic-theme manifestations, aiming to understand, throughout the largest inflow of its poetic nature, the assertion of a new creative period from the Curitiba-native fiction writer, established with Ah, é? (1994), collection considered by many critics as a breakthrough of its work due to the more intensive presence of its poetical literacy and variety of styles, such as the epigram, the haiku. Yet 234 (1997), part of this period within the same minimalist purpose from Ah, é?; and the anthology Novos contos eróticos (2013), which gather erotic-theme tales carved in Capitu sou eu (2003), Rita Ritinha Ritona (2005), Macho não ganha flor (2006), O maníaco do olho verde (2008), Violetas e pavões (2009) e O anão e a ninfeta (2011). Search for recognise in this texts the speech-structure reorientation by bringing awareness to its ostensive poetic-nature, that are resumed theoretical studies (poetic style), among others, Aguiar e Silva, Massaud Moisés and Alfredo Bosi, beyond eroticism assessments of Georges Bataille e Jean Baudrillard. Notwithstanding this thesis assess the ironic articulation of erotic tales with the technical background from, among others, Linda Hutcheon. Last but not least, this work also aim to consider the double stylistic operation (poetry and irony) from erotic rhetoric, further from the initial categorical fusion (prose/poetry).Este trabalho se propõe a analisar a retórica poética em parte da obra de Dalton Trevisan, particularmente nas manifestações do tema erótico, procurando entender, pelo influxo maior da poeticidade, a afirmação de uma nova fase criativa do ficcionista curitibano, iniciada com Ah, é? (1994), coletânea considerada por parte da crítica como marca divisória desssa obra devido à presença mais intensa do discurso poético e da variedade de gêneros, como o epigrama, o haicai. Fazem parte dessa nova fase, ainda, 234 (1997), dentro da mesma proposta minimalista de Ah, é?; e a antologia Novos contos eróticos (2013), que reúne os contos de tema eróticos presentes em Capitu sou eu (2003), Rita Ritinha Ritona (2005), Macho não ganha flor (2006), O maníaco do olho verde (2008), Violetas e pavões (2009) e O anão e a ninfeta (2011). Procura-se reconhecer nesta série de textos uma espécie de reorientação discurso-estrutural pela presença ostensiva da poeticidade, para o que são retomados estudos teóricos (genêro poético), de, entre outros, Aguiar e Silva, Massaud Moisés e Alfredo Bosi, além das avaliações de Georges Bataille e Jean Baudrillard sobre o erotismo. Também interessa ao trabalho avaliar a articulação irônica nos contos eróticos com o suporte teórico de, entre outros, Linda Hutcheon. Assim, este trabalho pretende também considerar o duplo funcionamento estilístico (poesia e ironia) da retórica erótica, além da fusão categorial (prosa/poesia).136 fUniversidade Estadual de MaringáBrasilPrograma de Pós-Graduação em LetrasUEMMaringá, PRCentro de Ciências Humanas, Letras e ArtesMilton Hermes RodriguesLuzia Aparecida Berloffa Tofalini - UEMAntonio Donizeti da Cruz - UNIOESTEMartins, Alexandre Gaioto2018-04-18T19:32:30Z2018-04-18T19:32:30Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4294porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEM2018-04-18T19:32:30Zoai:localhost:1/4294Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.uem.br:8080/oai/requestopendoar:2024-04-23T14:57:27.039857Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false |
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