CONCEITOS CIENTÍFICOS E EDUCAÇÃO DESENVOLVENTE: EDUCAR NA ESCOLA PARA ALÉM DA LÓGICA DO MERCADO

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ana Maria Esteves Bortolanza
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Selma Aparecida Ferreira da Costa, Neire Márcia da Cunha
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Teoria e Prática da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/53347
Resumo: At school, teaching scientific concepts is a condition for an education that promotes the student's full development. The article is part of a qualitative research (2019-2021), whose objective is to approach the formation of scientific concepts with a view to developmental education, in the historical-cultural perspective. The theoretical study, in the historical-cultural perspective, shows that education focused on the formation of the student's conceptual thinking can contribute to overcoming contentious, alienating and alienating education, towards an education that produces scientific knowledge that contributes to school as a place of the most elaborate culture. It concludes with a question that demands new research: In this perspective, is it possible to develop education in the school space, when the world outside orchestrated from the perspective of neoliberal capital responds to the logic of the market?
id UEM-11_0d2833e8f0c36222379bb5d3fde08243
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/53347
network_acronym_str UEM-11
network_name_str Teoria e Prática da Educação (Online)
repository_id_str
spelling CONCEITOS CIENTÍFICOS E EDUCAÇÃO DESENVOLVENTE: EDUCAR NA ESCOLA PARA ALÉM DA LÓGICA DO MERCADOBasic education. Teaching and learning. Historical-cultural theory.Educación básica. Enseñanza y aprendizaje. Teoría histórico-cultural.Éducation de base. Enseignement et apprentissage. Théorie historico-culturelle.Educação básica. Ensino e aprendizagem. Teoria histórico-cultural.At school, teaching scientific concepts is a condition for an education that promotes the student's full development. The article is part of a qualitative research (2019-2021), whose objective is to approach the formation of scientific concepts with a view to developmental education, in the historical-cultural perspective. The theoretical study, in the historical-cultural perspective, shows that education focused on the formation of the student's conceptual thinking can contribute to overcoming contentious, alienating and alienating education, towards an education that produces scientific knowledge that contributes to school as a place of the most elaborate culture. It concludes with a question that demands new research: In this perspective, is it possible to develop education in the school space, when the world outside orchestrated from the perspective of neoliberal capital responds to the logic of the market?En la escuela, la enseñanza de conceptos científicos es una condición para una educación que promueva el desarrollo completo del estudiante. El artículo es parte de una investigación cualitativa (2019-2021), cuyo objetivo es abordar la formación de conceptos científicos con miras a la educación para el desarrollo, en la perspectiva histórico-cultural. El estudio teórico, en la perspectiva histórico-cultural, muestra que la educación centrada en la formación del pensamiento conceptual del alumno puede contribuir a superar la educación contenciosa, alienante y alienante, hacia una educación que produzca conocimiento científico que contribuya a La escuela como lugar de la cultura más elaborada. Concluye con una pregunta que exige nuevas investigaciones: en esta perspectiva, ¿es posible desarrollar la educación en el espacio escolar, cuando el mundo exterior orquestado desde la perspectiva del capital neoliberal responde a la lógica del mercado?Na escola, ensinar os conceitos científicos é condição para uma educação que promova o pleno desenvolvimento do aluno. O artigo é parte de uma de uma pesquisa qualitativa (2019-2021), cujo objetivo é a abordagem da formação dos conceitos científicos tendo em vista uma educação desenvolvente, na perspectiva histórico-cultural. O estudo teórico, na perspectiva histórico-cultural, evidencia que a educação voltada para a formação do pensamento conceitual do aluno pode contribuir para a superação da educação conteudista, alienadora e alienante, em direção a uma educação produtora de conhecimentos científicos que contribua para que a escola como lugar da cultura mais elaborada. Conclui-se com uma questão que demanda novas pesquisas: Nessa perspectiva, será possível uma educação desenvolvente no espaço escolar, quando o mundo lá fora orquestrado sob a ótica do capital neoliberal responde à lógica do mercado?Universidade Estadual de Maringá2020-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextotextetextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/5334710.4025/tpe.v23i2.53347Teoria e Prática da Educação; v. 23 n. 2 (2020); 3-202237-87071415-837Xreponame:Teoria e Prática da Educação (Online)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/53347/751375151331Copyright (c) 2020 Teoria e Prática da Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAna Maria Esteves BortolanzaSelma Aparecida Ferreira da CostaNeire Márcia da Cunha2021-12-18T03:09:38Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/53347Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEducPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/oaiteoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com2237-87071415-837xopendoar:2023-01-12T10:59:41.481568Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)true
dc.title.none.fl_str_mv CONCEITOS CIENTÍFICOS E EDUCAÇÃO DESENVOLVENTE: EDUCAR NA ESCOLA PARA ALÉM DA LÓGICA DO MERCADO
title CONCEITOS CIENTÍFICOS E EDUCAÇÃO DESENVOLVENTE: EDUCAR NA ESCOLA PARA ALÉM DA LÓGICA DO MERCADO
spellingShingle CONCEITOS CIENTÍFICOS E EDUCAÇÃO DESENVOLVENTE: EDUCAR NA ESCOLA PARA ALÉM DA LÓGICA DO MERCADO
Ana Maria Esteves Bortolanza
Basic education. Teaching and learning. Historical-cultural theory.
Educación básica. Enseñanza y aprendizaje. Teoría histórico-cultural.
Éducation de base. Enseignement et apprentissage. Théorie historico-culturelle.
Educação básica. Ensino e aprendizagem. Teoria histórico-cultural.
title_short CONCEITOS CIENTÍFICOS E EDUCAÇÃO DESENVOLVENTE: EDUCAR NA ESCOLA PARA ALÉM DA LÓGICA DO MERCADO
title_full CONCEITOS CIENTÍFICOS E EDUCAÇÃO DESENVOLVENTE: EDUCAR NA ESCOLA PARA ALÉM DA LÓGICA DO MERCADO
title_fullStr CONCEITOS CIENTÍFICOS E EDUCAÇÃO DESENVOLVENTE: EDUCAR NA ESCOLA PARA ALÉM DA LÓGICA DO MERCADO
title_full_unstemmed CONCEITOS CIENTÍFICOS E EDUCAÇÃO DESENVOLVENTE: EDUCAR NA ESCOLA PARA ALÉM DA LÓGICA DO MERCADO
title_sort CONCEITOS CIENTÍFICOS E EDUCAÇÃO DESENVOLVENTE: EDUCAR NA ESCOLA PARA ALÉM DA LÓGICA DO MERCADO
author Ana Maria Esteves Bortolanza
author_facet Ana Maria Esteves Bortolanza
Selma Aparecida Ferreira da Costa
Neire Márcia da Cunha
author_role author
author2 Selma Aparecida Ferreira da Costa
Neire Márcia da Cunha
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ana Maria Esteves Bortolanza
Selma Aparecida Ferreira da Costa
Neire Márcia da Cunha
dc.subject.por.fl_str_mv Basic education. Teaching and learning. Historical-cultural theory.
Educación básica. Enseñanza y aprendizaje. Teoría histórico-cultural.
Éducation de base. Enseignement et apprentissage. Théorie historico-culturelle.
Educação básica. Ensino e aprendizagem. Teoria histórico-cultural.
topic Basic education. Teaching and learning. Historical-cultural theory.
Educación básica. Enseñanza y aprendizaje. Teoría histórico-cultural.
Éducation de base. Enseignement et apprentissage. Théorie historico-culturelle.
Educação básica. Ensino e aprendizagem. Teoria histórico-cultural.
description At school, teaching scientific concepts is a condition for an education that promotes the student's full development. The article is part of a qualitative research (2019-2021), whose objective is to approach the formation of scientific concepts with a view to developmental education, in the historical-cultural perspective. The theoretical study, in the historical-cultural perspective, shows that education focused on the formation of the student's conceptual thinking can contribute to overcoming contentious, alienating and alienating education, towards an education that produces scientific knowledge that contributes to school as a place of the most elaborate culture. It concludes with a question that demands new research: In this perspective, is it possible to develop education in the school space, when the world outside orchestrated from the perspective of neoliberal capital responds to the logic of the market?
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
texto
texte
texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/53347
10.4025/tpe.v23i2.53347
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/53347
identifier_str_mv 10.4025/tpe.v23i2.53347
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/53347/751375151331
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Teoria e Prática da Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Teoria e Prática da Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
dc.source.none.fl_str_mv Teoria e Prática da Educação; v. 23 n. 2 (2020); 3-20
2237-8707
1415-837X
reponame:Teoria e Prática da Educação (Online)
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Teoria e Prática da Educação (Online)
collection Teoria e Prática da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv teoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com
_version_ 1792207158218063872