CONCEITOS CIENTÍFICOS E EDUCAÇÃO DESENVOLVENTE: EDUCAR NA ESCOLA PARA ALÉM DA LÓGICA DO MERCADO
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Teoria e Prática da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/53347 |
Resumo: | At school, teaching scientific concepts is a condition for an education that promotes the student's full development. The article is part of a qualitative research (2019-2021), whose objective is to approach the formation of scientific concepts with a view to developmental education, in the historical-cultural perspective. The theoretical study, in the historical-cultural perspective, shows that education focused on the formation of the student's conceptual thinking can contribute to overcoming contentious, alienating and alienating education, towards an education that produces scientific knowledge that contributes to school as a place of the most elaborate culture. It concludes with a question that demands new research: In this perspective, is it possible to develop education in the school space, when the world outside orchestrated from the perspective of neoliberal capital responds to the logic of the market? |
id |
UEM-11_0d2833e8f0c36222379bb5d3fde08243 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/53347 |
network_acronym_str |
UEM-11 |
network_name_str |
Teoria e Prática da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
CONCEITOS CIENTÍFICOS E EDUCAÇÃO DESENVOLVENTE: EDUCAR NA ESCOLA PARA ALÉM DA LÓGICA DO MERCADOBasic education. Teaching and learning. Historical-cultural theory.Educación básica. Enseñanza y aprendizaje. Teoría histórico-cultural.Éducation de base. Enseignement et apprentissage. Théorie historico-culturelle.Educação básica. Ensino e aprendizagem. Teoria histórico-cultural.At school, teaching scientific concepts is a condition for an education that promotes the student's full development. The article is part of a qualitative research (2019-2021), whose objective is to approach the formation of scientific concepts with a view to developmental education, in the historical-cultural perspective. The theoretical study, in the historical-cultural perspective, shows that education focused on the formation of the student's conceptual thinking can contribute to overcoming contentious, alienating and alienating education, towards an education that produces scientific knowledge that contributes to school as a place of the most elaborate culture. It concludes with a question that demands new research: In this perspective, is it possible to develop education in the school space, when the world outside orchestrated from the perspective of neoliberal capital responds to the logic of the market?En la escuela, la enseñanza de conceptos científicos es una condición para una educación que promueva el desarrollo completo del estudiante. El artículo es parte de una investigación cualitativa (2019-2021), cuyo objetivo es abordar la formación de conceptos científicos con miras a la educación para el desarrollo, en la perspectiva histórico-cultural. El estudio teórico, en la perspectiva histórico-cultural, muestra que la educación centrada en la formación del pensamiento conceptual del alumno puede contribuir a superar la educación contenciosa, alienante y alienante, hacia una educación que produzca conocimiento científico que contribuya a La escuela como lugar de la cultura más elaborada. Concluye con una pregunta que exige nuevas investigaciones: en esta perspectiva, ¿es posible desarrollar la educación en el espacio escolar, cuando el mundo exterior orquestado desde la perspectiva del capital neoliberal responde a la lógica del mercado?Na escola, ensinar os conceitos científicos é condição para uma educação que promova o pleno desenvolvimento do aluno. O artigo é parte de uma de uma pesquisa qualitativa (2019-2021), cujo objetivo é a abordagem da formação dos conceitos científicos tendo em vista uma educação desenvolvente, na perspectiva histórico-cultural. O estudo teórico, na perspectiva histórico-cultural, evidencia que a educação voltada para a formação do pensamento conceitual do aluno pode contribuir para a superação da educação conteudista, alienadora e alienante, em direção a uma educação produtora de conhecimentos científicos que contribua para que a escola como lugar da cultura mais elaborada. Conclui-se com uma questão que demanda novas pesquisas: Nessa perspectiva, será possível uma educação desenvolvente no espaço escolar, quando o mundo lá fora orquestrado sob a ótica do capital neoliberal responde à lógica do mercado?Universidade Estadual de Maringá2020-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextotextetextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/5334710.4025/tpe.v23i2.53347Teoria e Prática da Educação; v. 23 n. 2 (2020); 3-202237-87071415-837Xreponame:Teoria e Prática da Educação (Online)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/53347/751375151331Copyright (c) 2020 Teoria e Prática da Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAna Maria Esteves BortolanzaSelma Aparecida Ferreira da CostaNeire Márcia da Cunha2021-12-18T03:09:38Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/53347Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEducPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/oaiteoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com2237-87071415-837xopendoar:2023-01-12T10:59:41.481568Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
CONCEITOS CIENTÍFICOS E EDUCAÇÃO DESENVOLVENTE: EDUCAR NA ESCOLA PARA ALÉM DA LÓGICA DO MERCADO |
title |
CONCEITOS CIENTÍFICOS E EDUCAÇÃO DESENVOLVENTE: EDUCAR NA ESCOLA PARA ALÉM DA LÓGICA DO MERCADO |
spellingShingle |
CONCEITOS CIENTÍFICOS E EDUCAÇÃO DESENVOLVENTE: EDUCAR NA ESCOLA PARA ALÉM DA LÓGICA DO MERCADO Ana Maria Esteves Bortolanza Basic education. Teaching and learning. Historical-cultural theory. Educación básica. Enseñanza y aprendizaje. Teoría histórico-cultural. Éducation de base. Enseignement et apprentissage. Théorie historico-culturelle. Educação básica. Ensino e aprendizagem. Teoria histórico-cultural. |
title_short |
CONCEITOS CIENTÍFICOS E EDUCAÇÃO DESENVOLVENTE: EDUCAR NA ESCOLA PARA ALÉM DA LÓGICA DO MERCADO |
title_full |
CONCEITOS CIENTÍFICOS E EDUCAÇÃO DESENVOLVENTE: EDUCAR NA ESCOLA PARA ALÉM DA LÓGICA DO MERCADO |
title_fullStr |
CONCEITOS CIENTÍFICOS E EDUCAÇÃO DESENVOLVENTE: EDUCAR NA ESCOLA PARA ALÉM DA LÓGICA DO MERCADO |
title_full_unstemmed |
CONCEITOS CIENTÍFICOS E EDUCAÇÃO DESENVOLVENTE: EDUCAR NA ESCOLA PARA ALÉM DA LÓGICA DO MERCADO |
title_sort |
CONCEITOS CIENTÍFICOS E EDUCAÇÃO DESENVOLVENTE: EDUCAR NA ESCOLA PARA ALÉM DA LÓGICA DO MERCADO |
author |
Ana Maria Esteves Bortolanza |
author_facet |
Ana Maria Esteves Bortolanza Selma Aparecida Ferreira da Costa Neire Márcia da Cunha |
author_role |
author |
author2 |
Selma Aparecida Ferreira da Costa Neire Márcia da Cunha |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ana Maria Esteves Bortolanza Selma Aparecida Ferreira da Costa Neire Márcia da Cunha |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Basic education. Teaching and learning. Historical-cultural theory. Educación básica. Enseñanza y aprendizaje. Teoría histórico-cultural. Éducation de base. Enseignement et apprentissage. Théorie historico-culturelle. Educação básica. Ensino e aprendizagem. Teoria histórico-cultural. |
topic |
Basic education. Teaching and learning. Historical-cultural theory. Educación básica. Enseñanza y aprendizaje. Teoría histórico-cultural. Éducation de base. Enseignement et apprentissage. Théorie historico-culturelle. Educação básica. Ensino e aprendizagem. Teoria histórico-cultural. |
description |
At school, teaching scientific concepts is a condition for an education that promotes the student's full development. The article is part of a qualitative research (2019-2021), whose objective is to approach the formation of scientific concepts with a view to developmental education, in the historical-cultural perspective. The theoretical study, in the historical-cultural perspective, shows that education focused on the formation of the student's conceptual thinking can contribute to overcoming contentious, alienating and alienating education, towards an education that produces scientific knowledge that contributes to school as a place of the most elaborate culture. It concludes with a question that demands new research: In this perspective, is it possible to develop education in the school space, when the world outside orchestrated from the perspective of neoliberal capital responds to the logic of the market? |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion texto texte texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/53347 10.4025/tpe.v23i2.53347 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/53347 |
identifier_str_mv |
10.4025/tpe.v23i2.53347 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/53347/751375151331 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Teoria e Prática da Educação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Teoria e Prática da Educação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá |
dc.source.none.fl_str_mv |
Teoria e Prática da Educação; v. 23 n. 2 (2020); 3-20 2237-8707 1415-837X reponame:Teoria e Prática da Educação (Online) instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM) instacron:UEM |
instname_str |
Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
instacron_str |
UEM |
institution |
UEM |
reponame_str |
Teoria e Prática da Educação (Online) |
collection |
Teoria e Prática da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
repository.mail.fl_str_mv |
teoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com |
_version_ |
1792207158218063872 |