The Tembé-tenetehara, the indigenous education and etnoeducacionais territories
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Teoria e Prática da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/24367 |
Resumo: | The aim is to reflect on the importance of education as a political tool to reach new heights of social life, with the possibility to intervene in community life by strengthening identity. The process of struggle for quality education and access to other levels of education, has led these people to perform actions with the MPF to seek dialogue with government institutions. The model Etnoeducacional Territories may be one of the possibilities of routing issues faced by school education Tembé-Tenetehara. |
id |
UEM-11_2d0415c45a1429dda071d4ab6c63e9ac |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/24367 |
network_acronym_str |
UEM-11 |
network_name_str |
Teoria e Prática da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The Tembé-tenetehara, the indigenous education and etnoeducacionais territoriesOs Tembé-tenetehara, a educação escolar indígena e os territórios etnoeducacionaisTembé-TeneteharaEducacional TerritoriesObservatory of Indigenous Education.Tembé-TeneteharaTerritórios EtnoeducacionaisObservatório da Educação Escolar Indígena.The aim is to reflect on the importance of education as a political tool to reach new heights of social life, with the possibility to intervene in community life by strengthening identity. The process of struggle for quality education and access to other levels of education, has led these people to perform actions with the MPF to seek dialogue with government institutions. The model Etnoeducacional Territories may be one of the possibilities of routing issues faced by school education Tembé-Tenetehara. O objetivo é refletir sobre a importância da educação escolar como instrumento político para alcançar outros patamares da vida social, com a possibilidade de intervir na vida comunitária, mediante o fortalecimento da identidade. O processo de luta por educação de qualidade e acesso aos demais níveis de ensino tem levado os Tembé-Tenetehara a realizar ações junto ao MPF em busca do diálogo com as instituições de governo. O modelo dos Territórios Etnoeducacionais pode ser uma das possibilidades de encaminhamento das questões relativas à educação escolar enfrentada pelos Tembé-Tenetehara. Universidade Estadual de Maringá2014-07-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/2436710.4025/tpe.v16i2.24367Teoria e Prática da Educação; v. 16 n. 2 (2013); 81-872237-87071415-837Xreponame:Teoria e Prática da Educação (Online)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/24367/13254Assis, Eneida Corrêa deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-11-30T11:31:28Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/24367Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEducPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/oaiteoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com2237-87071415-837xopendoar:2023-01-12T10:59:26.954716Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Tembé-tenetehara, the indigenous education and etnoeducacionais territories Os Tembé-tenetehara, a educação escolar indígena e os territórios etnoeducacionais |
title |
The Tembé-tenetehara, the indigenous education and etnoeducacionais territories |
spellingShingle |
The Tembé-tenetehara, the indigenous education and etnoeducacionais territories Assis, Eneida Corrêa de Tembé-Tenetehara Educacional Territories Observatory of Indigenous Education. Tembé-Tenetehara Territórios Etnoeducacionais Observatório da Educação Escolar Indígena. |
title_short |
The Tembé-tenetehara, the indigenous education and etnoeducacionais territories |
title_full |
The Tembé-tenetehara, the indigenous education and etnoeducacionais territories |
title_fullStr |
The Tembé-tenetehara, the indigenous education and etnoeducacionais territories |
title_full_unstemmed |
The Tembé-tenetehara, the indigenous education and etnoeducacionais territories |
title_sort |
The Tembé-tenetehara, the indigenous education and etnoeducacionais territories |
author |
Assis, Eneida Corrêa de |
author_facet |
Assis, Eneida Corrêa de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Assis, Eneida Corrêa de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Tembé-Tenetehara Educacional Territories Observatory of Indigenous Education. Tembé-Tenetehara Territórios Etnoeducacionais Observatório da Educação Escolar Indígena. |
topic |
Tembé-Tenetehara Educacional Territories Observatory of Indigenous Education. Tembé-Tenetehara Territórios Etnoeducacionais Observatório da Educação Escolar Indígena. |
description |
The aim is to reflect on the importance of education as a political tool to reach new heights of social life, with the possibility to intervene in community life by strengthening identity. The process of struggle for quality education and access to other levels of education, has led these people to perform actions with the MPF to seek dialogue with government institutions. The model Etnoeducacional Territories may be one of the possibilities of routing issues faced by school education Tembé-Tenetehara. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-07-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/24367 10.4025/tpe.v16i2.24367 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/24367 |
identifier_str_mv |
10.4025/tpe.v16i2.24367 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/24367/13254 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá |
dc.source.none.fl_str_mv |
Teoria e Prática da Educação; v. 16 n. 2 (2013); 81-87 2237-8707 1415-837X reponame:Teoria e Prática da Educação (Online) instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM) instacron:UEM |
instname_str |
Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
instacron_str |
UEM |
institution |
UEM |
reponame_str |
Teoria e Prática da Educação (Online) |
collection |
Teoria e Prática da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
repository.mail.fl_str_mv |
teoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com |
_version_ |
1792207156592771072 |