The Tembé-tenetehara, the indigenous education and etnoeducacionais territories

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Assis, Eneida Corrêa de
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Teoria e Prática da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/24367
Resumo: The aim is to reflect on the importance of education as a political tool to reach new heights of social life, with the possibility to intervene in community life by strengthening identity. The process of struggle for quality education and access to other levels of education, has led these people to perform actions with the MPF to seek dialogue with government institutions. The model Etnoeducacional Territories may be one of the possibilities of routing issues faced by school education Tembé-Tenetehara.  
id UEM-11_2d0415c45a1429dda071d4ab6c63e9ac
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/24367
network_acronym_str UEM-11
network_name_str Teoria e Prática da Educação (Online)
repository_id_str
spelling The Tembé-tenetehara, the indigenous education and etnoeducacionais territoriesOs Tembé-tenetehara, a educação escolar indígena e os territórios etnoeducacionaisTembé-TeneteharaEducacional TerritoriesObservatory of Indigenous Education.Tembé-TeneteharaTerritórios EtnoeducacionaisObservatório da Educação Escolar Indígena.The aim is to reflect on the importance of education as a political tool to reach new heights of social life, with the possibility to intervene in community life by strengthening identity. The process of struggle for quality education and access to other levels of education, has led these people to perform actions with the MPF to seek dialogue with government institutions. The model Etnoeducacional Territories may be one of the possibilities of routing issues faced by school education Tembé-Tenetehara.  O objetivo é refletir sobre a importância da educação escolar como instrumento político para alcançar outros patamares da vida social, com a possibilidade de intervir na vida comunitária, mediante o fortalecimento da identidade. O processo de luta por educação de qualidade e acesso aos demais níveis de ensino tem levado os Tembé-Tenetehara a realizar ações junto ao MPF em busca do diálogo com as instituições de governo. O modelo dos Territórios Etnoeducacionais pode ser uma das possibilidades de encaminhamento das questões relativas à educação escolar enfrentada pelos Tembé-Tenetehara.   Universidade Estadual de Maringá2014-07-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/2436710.4025/tpe.v16i2.24367Teoria e Prática da Educação; v. 16 n. 2 (2013); 81-872237-87071415-837Xreponame:Teoria e Prática da Educação (Online)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/24367/13254Assis, Eneida Corrêa deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-11-30T11:31:28Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/24367Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEducPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/oaiteoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com2237-87071415-837xopendoar:2023-01-12T10:59:26.954716Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)true
dc.title.none.fl_str_mv The Tembé-tenetehara, the indigenous education and etnoeducacionais territories
Os Tembé-tenetehara, a educação escolar indígena e os territórios etnoeducacionais
title The Tembé-tenetehara, the indigenous education and etnoeducacionais territories
spellingShingle The Tembé-tenetehara, the indigenous education and etnoeducacionais territories
Assis, Eneida Corrêa de
Tembé-Tenetehara
Educacional Territories
Observatory of Indigenous Education.
Tembé-Tenetehara
Territórios Etnoeducacionais
Observatório da Educação Escolar Indígena.
title_short The Tembé-tenetehara, the indigenous education and etnoeducacionais territories
title_full The Tembé-tenetehara, the indigenous education and etnoeducacionais territories
title_fullStr The Tembé-tenetehara, the indigenous education and etnoeducacionais territories
title_full_unstemmed The Tembé-tenetehara, the indigenous education and etnoeducacionais territories
title_sort The Tembé-tenetehara, the indigenous education and etnoeducacionais territories
author Assis, Eneida Corrêa de
author_facet Assis, Eneida Corrêa de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Assis, Eneida Corrêa de
dc.subject.por.fl_str_mv Tembé-Tenetehara
Educacional Territories
Observatory of Indigenous Education.
Tembé-Tenetehara
Territórios Etnoeducacionais
Observatório da Educação Escolar Indígena.
topic Tembé-Tenetehara
Educacional Territories
Observatory of Indigenous Education.
Tembé-Tenetehara
Territórios Etnoeducacionais
Observatório da Educação Escolar Indígena.
description The aim is to reflect on the importance of education as a political tool to reach new heights of social life, with the possibility to intervene in community life by strengthening identity. The process of struggle for quality education and access to other levels of education, has led these people to perform actions with the MPF to seek dialogue with government institutions. The model Etnoeducacional Territories may be one of the possibilities of routing issues faced by school education Tembé-Tenetehara.  
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-07-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/24367
10.4025/tpe.v16i2.24367
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/24367
identifier_str_mv 10.4025/tpe.v16i2.24367
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/24367/13254
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
dc.source.none.fl_str_mv Teoria e Prática da Educação; v. 16 n. 2 (2013); 81-87
2237-8707
1415-837X
reponame:Teoria e Prática da Educação (Online)
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Teoria e Prática da Educação (Online)
collection Teoria e Prática da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv teoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com
_version_ 1792207156592771072