OS ESTUDOS SOBRE A CRIANÇA NO INÍCIO DO SÉCULO XX: ENTRELAÇAMENTOS ENTRE PSICOLOGIA E EDUCAÇÃO NO BRASIL
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Teoria e Prática da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/57730 |
Resumo: | In this paper, we focus the historic relations between Psychology and Education, based on the assumption that the accomplishment and dissemination of studies on the child in the beginning of the 20th century were major landmarks for the constitution of the Brazilian educational field and the consolidation of Psychology as a science in the country. Knowing the children and thinking their Education in the time when the country was being constituted as a Republican nation was the betting of the scholars articulated in the group known as Educação Nova pioneers. These scholars updated in the country the debates happening in other parts of the world. We consider that recovering this trajectory allows to understand how topics which still today occupy the educational scene were addressed at that time, such as the historic and cultural dimension of the child development in opposition to the biological, natural, and universal understanding of this process; the racial issues; and the teaching and learning processes. |
id |
UEM-11_35d14a87df987f797dabc7752a849b44 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/57730 |
network_acronym_str |
UEM-11 |
network_name_str |
Teoria e Prática da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
OS ESTUDOS SOBRE A CRIANÇA NO INÍCIO DO SÉCULO XX: ENTRELAÇAMENTOS ENTRE PSICOLOGIA E EDUCAÇÃO NO BRASILEducation, Psychology, childEducación, Psicología, niñoEducaçãoPsicologiaCriançaIn this paper, we focus the historic relations between Psychology and Education, based on the assumption that the accomplishment and dissemination of studies on the child in the beginning of the 20th century were major landmarks for the constitution of the Brazilian educational field and the consolidation of Psychology as a science in the country. Knowing the children and thinking their Education in the time when the country was being constituted as a Republican nation was the betting of the scholars articulated in the group known as Educação Nova pioneers. These scholars updated in the country the debates happening in other parts of the world. We consider that recovering this trajectory allows to understand how topics which still today occupy the educational scene were addressed at that time, such as the historic and cultural dimension of the child development in opposition to the biological, natural, and universal understanding of this process; the racial issues; and the teaching and learning processes.En este artículo enfocamos las relaciones históricas entre Psicología y Educación, partiendo del presupuesto de que la realización y la divulgación de los estudios sobre el niño al comienzo del siglo XX fueron marcos importantes, tanto para la constitución del campo educacional brasilero, como para la consolidación de la Psicología como ciencia en el país. Conocer al niño y pensar en su Educación en el momento en que el país se constituía como nación republicana fue la apuesta de los intelectuales articulados en el grupo conocido como pioneros de la Educación Nueva. Estos intelectuales actualizaron en el país las discusiones que sucedían en otras partes del mundo. Entendemos que recuperar esta trayectoria permite comprender como fueron tratados, en la época, temas que hasta hoy ocupan la escena educacional, tales como la dimensión histórica y cultural del desarrollo del niño en oposición a la comprensión biológica, natural y universal de este proceso: las cuestiones raciales; los procesos de enseñanza y aprendizaje.Neste artigo enfocamos as relações históricas entre Psicologia e Educação, partindo do pressuposto de que a realização e a divulgação dos estudos sobre a criança, no início do século XX, foram marcos importantes, tanto para a constituição do campo educacional brasileiro, como para a consolidação da Psicologia como ciência no país. Conhecer a criança e pensar sua Educação no momento em que o país se constituía como nação republicana foi a aposta dos intelectuais articulados no grupo conhecido como pioneiros da Educação Nova. Esses intelectuais atualizaram no país as discussões que aconteciam em outras partes do mundo. Entendemos que recuperar essa trajetória permite compreender como foram tratados, na época, temas que até hoje ocupam a cena educacional, tais como a dimensão histórica e cultural do desenvolvimento da criança em oposição à compreensão biológica, natural e universal desse processo; as questões raciais; os processos de ensino e aprendizagem.Universidade Estadual de Maringá2021-06-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion"Texto"application/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/5773010.4025/tpe.v24i1.57730Teoria e Prática da Educação; v. 24 n. 1 (2021); 03-222237-87071415-837Xreponame:Teoria e Prática da Educação (Online)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/57730/751375152304Copyright (c) 2021 Teoria e Prática da Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBöger, Sara da SilvaCarvalho, Diana Carvalho de2021-12-18T03:06:08Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/57730Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEducPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/oaiteoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com2237-87071415-837xopendoar:2023-01-12T10:59:42.704843Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
OS ESTUDOS SOBRE A CRIANÇA NO INÍCIO DO SÉCULO XX: ENTRELAÇAMENTOS ENTRE PSICOLOGIA E EDUCAÇÃO NO BRASIL |
title |
OS ESTUDOS SOBRE A CRIANÇA NO INÍCIO DO SÉCULO XX: ENTRELAÇAMENTOS ENTRE PSICOLOGIA E EDUCAÇÃO NO BRASIL |
spellingShingle |
OS ESTUDOS SOBRE A CRIANÇA NO INÍCIO DO SÉCULO XX: ENTRELAÇAMENTOS ENTRE PSICOLOGIA E EDUCAÇÃO NO BRASIL Böger, Sara da Silva Education, Psychology, child Educación, Psicología, niño Educação Psicologia Criança |
title_short |
OS ESTUDOS SOBRE A CRIANÇA NO INÍCIO DO SÉCULO XX: ENTRELAÇAMENTOS ENTRE PSICOLOGIA E EDUCAÇÃO NO BRASIL |
title_full |
OS ESTUDOS SOBRE A CRIANÇA NO INÍCIO DO SÉCULO XX: ENTRELAÇAMENTOS ENTRE PSICOLOGIA E EDUCAÇÃO NO BRASIL |
title_fullStr |
OS ESTUDOS SOBRE A CRIANÇA NO INÍCIO DO SÉCULO XX: ENTRELAÇAMENTOS ENTRE PSICOLOGIA E EDUCAÇÃO NO BRASIL |
title_full_unstemmed |
OS ESTUDOS SOBRE A CRIANÇA NO INÍCIO DO SÉCULO XX: ENTRELAÇAMENTOS ENTRE PSICOLOGIA E EDUCAÇÃO NO BRASIL |
title_sort |
OS ESTUDOS SOBRE A CRIANÇA NO INÍCIO DO SÉCULO XX: ENTRELAÇAMENTOS ENTRE PSICOLOGIA E EDUCAÇÃO NO BRASIL |
author |
Böger, Sara da Silva |
author_facet |
Böger, Sara da Silva Carvalho, Diana Carvalho de |
author_role |
author |
author2 |
Carvalho, Diana Carvalho de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Böger, Sara da Silva Carvalho, Diana Carvalho de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Education, Psychology, child Educación, Psicología, niño Educação Psicologia Criança |
topic |
Education, Psychology, child Educación, Psicología, niño Educação Psicologia Criança |
description |
In this paper, we focus the historic relations between Psychology and Education, based on the assumption that the accomplishment and dissemination of studies on the child in the beginning of the 20th century were major landmarks for the constitution of the Brazilian educational field and the consolidation of Psychology as a science in the country. Knowing the children and thinking their Education in the time when the country was being constituted as a Republican nation was the betting of the scholars articulated in the group known as Educação Nova pioneers. These scholars updated in the country the debates happening in other parts of the world. We consider that recovering this trajectory allows to understand how topics which still today occupy the educational scene were addressed at that time, such as the historic and cultural dimension of the child development in opposition to the biological, natural, and universal understanding of this process; the racial issues; and the teaching and learning processes. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-06-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion "Texto" |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/57730 10.4025/tpe.v24i1.57730 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/57730 |
identifier_str_mv |
10.4025/tpe.v24i1.57730 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/57730/751375152304 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Teoria e Prática da Educação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Teoria e Prática da Educação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá |
dc.source.none.fl_str_mv |
Teoria e Prática da Educação; v. 24 n. 1 (2021); 03-22 2237-8707 1415-837X reponame:Teoria e Prática da Educação (Online) instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM) instacron:UEM |
instname_str |
Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
instacron_str |
UEM |
institution |
UEM |
reponame_str |
Teoria e Prática da Educação (Online) |
collection |
Teoria e Prática da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
repository.mail.fl_str_mv |
teoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com |
_version_ |
1792207158272589824 |