OS ESTUDOS SOBRE A CRIANÇA NO INÍCIO DO SÉCULO XX: ENTRELAÇAMENTOS ENTRE PSICOLOGIA E EDUCAÇÃO NO BRASIL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Böger, Sara da Silva
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Carvalho, Diana Carvalho de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Teoria e Prática da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/57730
Resumo: In this paper, we focus the historic relations between Psychology and Education, based on the assumption that the accomplishment and dissemination of studies on the child in the beginning of the 20th century were major landmarks for the constitution of the Brazilian educational field and the consolidation of Psychology as a science in the country. Knowing the children and thinking their Education in the time when the country was being constituted as a Republican nation was the betting of the scholars articulated in the group known as Educação Nova pioneers. These scholars updated in the country the debates happening in other parts of the world. We consider that recovering this trajectory allows to understand how topics which still today occupy the educational scene were addressed at that time, such as the historic and cultural dimension of the child development in opposition to the biological, natural, and universal understanding of this process; the racial issues; and the teaching and learning processes.
id UEM-11_35d14a87df987f797dabc7752a849b44
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/57730
network_acronym_str UEM-11
network_name_str Teoria e Prática da Educação (Online)
repository_id_str
spelling OS ESTUDOS SOBRE A CRIANÇA NO INÍCIO DO SÉCULO XX: ENTRELAÇAMENTOS ENTRE PSICOLOGIA E EDUCAÇÃO NO BRASILEducation, Psychology, childEducación, Psicología, niñoEducaçãoPsicologiaCriançaIn this paper, we focus the historic relations between Psychology and Education, based on the assumption that the accomplishment and dissemination of studies on the child in the beginning of the 20th century were major landmarks for the constitution of the Brazilian educational field and the consolidation of Psychology as a science in the country. Knowing the children and thinking their Education in the time when the country was being constituted as a Republican nation was the betting of the scholars articulated in the group known as Educação Nova pioneers. These scholars updated in the country the debates happening in other parts of the world. We consider that recovering this trajectory allows to understand how topics which still today occupy the educational scene were addressed at that time, such as the historic and cultural dimension of the child development in opposition to the biological, natural, and universal understanding of this process; the racial issues; and the teaching and learning processes.En este artículo enfocamos las relaciones históricas entre Psicología y Educación, partiendo del presupuesto de que la realización y la divulgación de los estudios sobre el niño al comienzo del siglo XX fueron marcos importantes, tanto para la constitución del campo educacional brasilero, como para la consolidación de la Psicología como ciencia en el país. Conocer al niño y pensar en su Educación en el momento en que el país se constituía como nación republicana fue la apuesta de los intelectuales articulados en el grupo conocido como pioneros de la Educación Nueva. Estos intelectuales actualizaron en el país las discusiones que sucedían en otras partes del mundo. Entendemos que recuperar esta trayectoria permite comprender como fueron tratados, en la época, temas que hasta hoy ocupan la escena educacional, tales como la dimensión histórica y cultural del desarrollo del niño en oposición a la comprensión biológica, natural y universal de este proceso: las cuestiones raciales; los procesos de enseñanza y aprendizaje.Neste artigo enfocamos as relações históricas entre Psicologia e Educação, partindo do pressuposto de que a realização e a divulgação dos estudos sobre a criança, no início do século XX, foram marcos importantes, tanto para a constituição do campo educacional brasileiro, como para a consolidação da Psicologia como ciência no país. Conhecer a criança e pensar sua Educação no momento em que o país se constituía como nação republicana foi a aposta dos intelectuais articulados no grupo conhecido como pioneiros da Educação Nova. Esses intelectuais atualizaram no país as discussões que aconteciam em outras partes do mundo. Entendemos que recuperar essa trajetória permite compreender como foram tratados, na época, temas que até hoje ocupam a cena educacional, tais como a dimensão histórica e cultural do desenvolvimento da criança em oposição à compreensão biológica, natural e universal desse processo; as questões raciais; os processos de ensino e aprendizagem.Universidade Estadual de Maringá2021-06-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion"Texto"application/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/5773010.4025/tpe.v24i1.57730Teoria e Prática da Educação; v. 24 n. 1 (2021); 03-222237-87071415-837Xreponame:Teoria e Prática da Educação (Online)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/57730/751375152304Copyright (c) 2021 Teoria e Prática da Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBöger, Sara da SilvaCarvalho, Diana Carvalho de2021-12-18T03:06:08Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/57730Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEducPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/oaiteoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com2237-87071415-837xopendoar:2023-01-12T10:59:42.704843Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)true
dc.title.none.fl_str_mv OS ESTUDOS SOBRE A CRIANÇA NO INÍCIO DO SÉCULO XX: ENTRELAÇAMENTOS ENTRE PSICOLOGIA E EDUCAÇÃO NO BRASIL
title OS ESTUDOS SOBRE A CRIANÇA NO INÍCIO DO SÉCULO XX: ENTRELAÇAMENTOS ENTRE PSICOLOGIA E EDUCAÇÃO NO BRASIL
spellingShingle OS ESTUDOS SOBRE A CRIANÇA NO INÍCIO DO SÉCULO XX: ENTRELAÇAMENTOS ENTRE PSICOLOGIA E EDUCAÇÃO NO BRASIL
Böger, Sara da Silva
Education, Psychology, child
Educación, Psicología, niño
Educação
Psicologia
Criança
title_short OS ESTUDOS SOBRE A CRIANÇA NO INÍCIO DO SÉCULO XX: ENTRELAÇAMENTOS ENTRE PSICOLOGIA E EDUCAÇÃO NO BRASIL
title_full OS ESTUDOS SOBRE A CRIANÇA NO INÍCIO DO SÉCULO XX: ENTRELAÇAMENTOS ENTRE PSICOLOGIA E EDUCAÇÃO NO BRASIL
title_fullStr OS ESTUDOS SOBRE A CRIANÇA NO INÍCIO DO SÉCULO XX: ENTRELAÇAMENTOS ENTRE PSICOLOGIA E EDUCAÇÃO NO BRASIL
title_full_unstemmed OS ESTUDOS SOBRE A CRIANÇA NO INÍCIO DO SÉCULO XX: ENTRELAÇAMENTOS ENTRE PSICOLOGIA E EDUCAÇÃO NO BRASIL
title_sort OS ESTUDOS SOBRE A CRIANÇA NO INÍCIO DO SÉCULO XX: ENTRELAÇAMENTOS ENTRE PSICOLOGIA E EDUCAÇÃO NO BRASIL
author Böger, Sara da Silva
author_facet Böger, Sara da Silva
Carvalho, Diana Carvalho de
author_role author
author2 Carvalho, Diana Carvalho de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Böger, Sara da Silva
Carvalho, Diana Carvalho de
dc.subject.por.fl_str_mv Education, Psychology, child
Educación, Psicología, niño
Educação
Psicologia
Criança
topic Education, Psychology, child
Educación, Psicología, niño
Educação
Psicologia
Criança
description In this paper, we focus the historic relations between Psychology and Education, based on the assumption that the accomplishment and dissemination of studies on the child in the beginning of the 20th century were major landmarks for the constitution of the Brazilian educational field and the consolidation of Psychology as a science in the country. Knowing the children and thinking their Education in the time when the country was being constituted as a Republican nation was the betting of the scholars articulated in the group known as Educação Nova pioneers. These scholars updated in the country the debates happening in other parts of the world. We consider that recovering this trajectory allows to understand how topics which still today occupy the educational scene were addressed at that time, such as the historic and cultural dimension of the child development in opposition to the biological, natural, and universal understanding of this process; the racial issues; and the teaching and learning processes.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
"Texto"
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/57730
10.4025/tpe.v24i1.57730
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/57730
identifier_str_mv 10.4025/tpe.v24i1.57730
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/57730/751375152304
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Teoria e Prática da Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Teoria e Prática da Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
dc.source.none.fl_str_mv Teoria e Prática da Educação; v. 24 n. 1 (2021); 03-22
2237-8707
1415-837X
reponame:Teoria e Prática da Educação (Online)
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Teoria e Prática da Educação (Online)
collection Teoria e Prática da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv teoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com
_version_ 1792207158272589824