SCHOOL COMPLAINTS AND OTHER SCHOOL PHENOMENA BASED ON HISTORICAL-CULTURAL PSYCHOLOGY:
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Teoria e Prática da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/61560 |
Resumo: | This article presents the results of a bibliographic survey on how school complaints and related phenomena – school failure, learning difficulties and medicalization of education – have been discussed base on Historical-Cultural Psychology (PHC). This is a study of a basic nature, with a qualitative and analytical approach, through meta-research. 24 articles by leaders and vice-leaders of research groups in the area of Psychology, mapped in previous research, registered in the CNPQ groups directory and which declare to use PHC as a theoretical framework, were analyzed. It was found that complaints and school phenomena are still, to a large extent, considered as problemas of an individual and biological scope by psychologists. On the other hand, PHC has been used to support research that argues that these issues are socially produced. |
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SCHOOL COMPLAINTS AND OTHER SCHOOL PHENOMENA BASED ON HISTORICAL-CULTURAL PSYCHOLOGY: QUEJAS ESCOLARES Y OTROS FENÓMENOS ESCOLARES A PARTIR DE LA PSICOLOGÍA HISTÓRICO-CULTURAL: QUEIXAS ESCOLARES E OUTROS FENÔMENOS DAS ESCOLAS A PARTIR DA PSICOLOGIA HISTÓRICO-CULTURAL: Queixa escolarPsicologia escolarPsicologia Histórico-CulturalThis article presents the results of a bibliographic survey on how school complaints and related phenomena – school failure, learning difficulties and medicalization of education – have been discussed base on Historical-Cultural Psychology (PHC). This is a study of a basic nature, with a qualitative and analytical approach, through meta-research. 24 articles by leaders and vice-leaders of research groups in the area of Psychology, mapped in previous research, registered in the CNPQ groups directory and which declare to use PHC as a theoretical framework, were analyzed. It was found that complaints and school phenomena are still, to a large extent, considered as problemas of an individual and biological scope by psychologists. On the other hand, PHC has been used to support research that argues that these issues are socially produced.Este artículo presenta los resultados de un levantamiento bibliográfico acerca de cómo las quejas escolares y los fenómenos relacionados – fracaso escolar, dificultades de aprendizaje y medicalización de la educación – han sido discutidos desde el punto de vista de la Psicología Histórico-Cultural (PHC). Se trata de un estudio de carácter básico, con un enfoque cualitativo y analítico, a través de una meta-investigación. Se analizaron 24 artículos de líderes y vice-líderes de grupos de investigación en el área de Psicología, mapeados en investigaciones anteriores, registrados en el Directorio de Grupos del CNPq y que declaran utilizar la PHC como referente teórico. Se encontró que las quejas y los fenómenos escolares todavía son considerados en gran medida como problemas individuales y biológicos por parte de los psicólogos. Por otro lado, la PHC se ha utilizado para apoyar investigaciones que argumentan que tales problemas se producen socialmente.Este artigo apresenta os resultados de um levantamento bibliográfico acerca de como as queixas escolares e fenômenos relacionados – fracasso escolar, dificuldades de aprendizagem e medicalização da educação – têm sido discutidos a partir da Psicologia Histórico-Cultural (PHC). Trata-se de um estudo de natureza básica, de abordagem qualitativa e analítica, por meio de metapesquisa. Foram analisados 24 artigos de líderes e vice-líderes de grupos de pesquisa da área de Psicologia, mapeados em pesquisa prévia, cadastrados no Diretório de Grupos do CNPq e que declaram utilizar a PHC como referencial teórico. Verificou-se que estes fenômenos escolares ainda são, em grande parte, considerados como problemas de âmbito individual e biológico. Por outro lado, a PHC tem sido utilizada para fundamentar pesquisas que defendem que tais questões são produzidas socialmente.Universidade Estadual de Maringá2022-05-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/6156010.4025/tpe.v25i1.61560Teoria e Prática da Educação; v. 25 n. 1 (2022); 118-1342237-87071415-837Xreponame:Teoria e Prática da Educação (Online)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/61560/751375154284Copyright (c) 2022 Teoria e Prática da Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGuaragna, CamilaFlávia da Silva Ferreira Asbahr2022-09-21T11:34:10Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/61560Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEducPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/oaiteoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com2237-87071415-837xopendoar:2023-01-12T10:59:44.148743Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)true |
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